AC i bussen. När?

Startat av buskörare, 07 juli 2014, 21:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Alltså när kommer det bli hårdare krav på fungerande AC i bussar egentligen? Jag åkte med 6 olika bussar idag, ingen hade fungerande AC. Varken fram eller bak. Det var en AC-firma på jobbet idag, så jag gick fram och frågade varför dom var trasiga hela tiden. Fick svaret läckage, i princip alla bussar dom fixade var tomma på gas. Uppenbarligen prioriterar företagen inte detta, varken för oss förares eller resenärernas skull. Att bussen räknas som verktyg vet jag, men borde inte huvudmännen värna om sina resenärers skull och ha hårdare krav i avtalen? Det är ju ändå 2014 nu, fungerande AC borde väl inte vara en omöjlighet?

Björn Forslund

Lika illa i pendeltågstrafiken. Ofta hamnar man i en kokhet X60. Bara att konstatera att AC-tekniken är otillförlitlig och kräver regelbunden service och koll, vilket det uppenbarligen inte finns resurser till.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 07 juli 2014, 21:56:48 PM
Alltså när kommer det bli hårdare krav på fungerande AC i bussar egentligen? Jag åkte med 6 olika bussar idag, ingen hade fungerande AC. Varken fram eller bak. Det var en AC-firma på jobbet idag, så jag gick fram och frågade varför dom var trasiga hela tiden. Fick svaret läckage, i princip alla bussar dom fixade var tomma på gas. Uppenbarligen prioriterar företagen inte detta, varken för oss förares eller resenärernas skull. Att bussen räknas som verktyg vet jag, men borde inte huvudmännen värna om sina resenärers skull och ha hårdare krav i avtalen? Det är ju ändå 2014 nu, fungerande AC borde väl inte vara en omöjlighet?

Lite tankar i ämnet....
Uppenbart skiljer det mellan olika avtalsområden samt olika enteprenörer. På vissa områden prioriteras detta, då fungerande AC ger nöjda kunder och ökat resande, medan man på andra håll inte bryr sig för fem öre.
Vid haveri på anläggningen blir det antingen reparation av egen personal (som har relevant utbildning/tillstånd) eller skickar man regelbundet bussar till märkesverkstaden för åtgärd och service. Eller rycker man på axlarna åt allt...
Att inte bry sig om/nedprioritera detta kan man tycka är nonchalant mot resenärer, eller än värre, mot sin egen personal och trivseln på jobbet.

Sen gäller det ju att klimatanläggningen ställs in på rätt gradantal, takluckor stängs och att ev. extravärmare stängs av, dvs att förarkåren har fått en relevant utbildning på hur man handhar en AC för bästa klimatet. Att öppna främre takluckan på en Volvo B9S och låta ACn jobba ihjäl sig, då motorns varmluft blåser in i bussens kupé, är knappast en bra idé och ett korrekt handhavande.


Kvarne

Sen är det tyvärr så att många förare _när det är hett ute_ sätter termostaten på full blås och 18 grader vilket snabbt leder till att AC:n fryser. Så sen på eftermiddagen när jag avlöser så "funkar inte" AC:n. Brukar ta nått dygn för att återhämta sig.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

Sedan är det väl fortfarande en fråga om hur effektivt det verkligen är med AC i ett fordon som med täta stopp ska öppna och stänga dörrar och då omsätta en hel del kyld luft mot varm dito? Själv föredrar jag nog ändå ordentliga öppningsbara fönster och takluckor så att jag kan få luftgenomströmning i vagnen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Kvarne skrivet 08 juli 2014, 04:41:03 AM
Sen är det tyvärr så att många förare _när det är hett ute_ sätter termostaten på full blås och 18 grader vilket snabbt leder till att AC:n fryser. Så sen på eftermiddagen när jag avlöser så "funkar inte" AC:n. Brukar ta nått dygn för att återhämta sig.

Det där är ju också konstigt. Varför finns möjligheten att sätta den på 18 grader om den inte klarar det?
Absolut är det förarfel också, men likväl så är det tydligen vanligt med läckage också.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 06:17:24 AM
Sedan är det väl fortfarande en fråga om hur effektivt det verkligen är med AC i ett fordon som med täta stopp ska öppna och stänga dörrar och då omsätta en hel del kyld luft mot varm dito? Själv föredrar jag nog ändå ordentliga öppningsbara fönster och takluckor så att jag kan få luftgenomströmning i vagnen.

Absolut, det är ju ett problem. Öppningsbara fönster och luckor i all ära, men det ger ju inte mycket kyleffekt när det är varmt. Och om man kör turer som inte går fortare än säg 40-50 km/h.

Lars-Håkan_E

Det finns ju en anledning till att i princip samma aggregat fungerar ypperligt i beställningsbussar, normalt behövs bara det lagstadgade servicetillfället årligen för att det ska fungera utan störningar.

Det finns ju också en anledning till varför t.ex Posten inte har a/c i sina brevbärarbilar, problemet där är liknande som i en tätortsbuss

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 07:41:25 AM
Det finns ju en anledning till att i princip samma aggregat fungerar ypperligt i beställningsbussar, normalt behövs bara det lagstadgade servicetillfället årligen för att det ska fungera utan störningar.

Det finns ju också en anledning till varför t.ex Posten inte har a/c i sina brevbärarbilar, problemet där är liknande som i en tätortsbuss

Kanske skulle det funka med några fler servicetillfällen då? Eller en AC som stängs av när man öppnar dörren och hoppar på igen när man stänger den?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2014, 07:31:29 AM
Det där är ju också konstigt. Varför finns möjligheten att sätta den på 18 grader om den inte klarar det?

Ja, varför envisas många tillverkare med ett förarreglage? Under 00-talet kunde man av Scania få OmniCity/OmniLink där temperaturreglaget satt gömt innanför en låst lucka, och därför inte kunde manövreras av föraren. Då kunde reglaget få vara ifred, inställt på sina 21-22 grader.

Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2014, 10:21:42 AM
Kanske skulle det funka med några fler servicetillfällen då? Eller en AC som stängs av när man öppnar dörren och hoppar på igen när man stänger den?

Fläktsystem (med eller utan AC) som slogs av helt under tiden mittdörren var öppen är ju inget nytt, utan fanns redan på rena landsbygdsbussar tillverkade under 1990-talet. Det är en funktion jag även skulle vilja ha kopplad till takluckorna.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2014, 07:41:25 AM
Det finns ju en anledning till att i princip samma aggregat fungerar ypperligt i beställningsbussar, normalt behövs bara det lagstadgade servicetillfället årligen för att det ska fungera utan störningar.

Tre år bakom ratten i Umeås stadstrafik har jag, där jag bara råkade på en buss med helt defekt AC en enda gång. Den togs snabbt in på service. Övriga kylanläggningar fungerade bra, trots täta stopp under varma somrar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 10:31:38 AM

Fläktsystem (med eller utan AC) som slogs av helt under tiden mittdörren var öppen är ju inget nytt, utan fanns redan på rena landsbygdsbussar tillverkade under 1990-talet. Det är en funktion jag även skulle vilja ha kopplad till takluckorna.


Den funktionen, med takluckorna, har jag på en beställningsbuss som står här utanför på gården :-)

jocke

Funkar ju klanderfritt i flera stora sätder runt om i världen, bör kunna fungera i Sverige med. Så varmt har vi inte liksom.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

CS

Citat från: Kvarne skrivet 08 juli 2014, 04:41:03 AM
Sen är det tyvärr så att många förare _när det är hett ute_ sätter termostaten på full blås och 18 grader vilket snabbt leder till att AC:n fryser. Så sen på eftermiddagen när jag avlöser så "funkar inte" AC:n. Brukar ta nått dygn för att återhämta sig.

En fungerande AC fryser inte. Det finns sensorer som ska känna av om förångaren håller på att frysa och då slå av och låta luften tina upp igen. Ofta beror detta på andra problem som t.ex. igensatta filter, dåliga fläktar eller annat som gör att luftflödet inte är som det ska. Alltså underhåll.

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 10:31:38 AM
Ja, varför envisas många tillverkare med ett förarreglage? Under 00-talet kunde man av Scania få OmniCity/OmniLink där temperaturreglaget satt gömt innanför en låst lucka, och därför inte kunde manövreras av föraren. Då kunde reglaget få vara ifred, inställt på sina 21-22 grader.

Detta har ju bland alla Keolis på alla nya bussar. Där kan inte föraren ändra temperatur hos passagerare. Nackdelen blir ju då på vintern när 22 grader kanske är lite väl mycket om det är väldigt kallt ute och framförallt i stadstrafik där man reser korta sträckor.

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2014, 10:31:38 AM
Fläktsystem (med eller utan AC) som slogs av helt under tiden mittdörren var öppen är ju inget nytt, utan fanns redan på rena landsbygdsbussar tillverkade under 1990-talet. Det är en funktion jag även skulle vilja ha kopplad till takluckorna.

Fläktarna slås ofta av när dörrarna stängs eftersom det är tryckskillnad mellan inne i bussen och utanför när AC och fläktar jobbar för fullt. Kompressorn slås aldrig av. En kompressor mår inte heller bra av att slås av och på för ofta.

Visst finns det många förare där ute som gör fel. Öppna fönster, takluckor med mera, men det finns också mycket "lögner"/okunskap hos drift och trafikpersonal som spär på okunskap. Fungerar inte ac:n? Då har den nog frusit... Fungerar inte ac:n? Stäng takluckorna... Och så vidare. En fungerande AC fryser inte. En fungerande AC fungerar även om takluckor eller fönster är öppna. Effekten blir sämre eftersom du drar in varm luft i bussen och det stör luftflödet möjligen men det tar inte per automatik sönder systemet.

Dock är det ju så att en AC som får jobba hela dagarna alla dagar i veckan kommer kanske behöva mer underhåll än ACn på en turistare som vilar och används betydligt mindre. Sen ska man ju tänka på att detta är vibrationskänsliga installationer som är installerade i just en väldigt skakig miljö. Alla skakningar och svänga sliter på skarvar och kopplingar med läckage som följd.

Men det är skönt att det finns när dagarna är som idag, om det fungerar som det gör när det underhålls.

Adrian Langemar

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2014, 06:17:24 AM
Sedan är det väl fortfarande en fråga om hur effektivt det verkligen är med AC i ett fordon som med täta stopp ska öppna och stänga dörrar och då omsätta en hel del kyld luft mot varm dito? Själv föredrar jag nog ändå ordentliga öppningsbara fönster och takluckor så att jag kan få luftgenomströmning i vagnen.
Det är en vanlig missuppfattning att AC inte fungerar med täta stopp. Det är bara att sätta sig på valfri lokalbuss med AC, där sådana finns, så märker man att det är en enorm skillnad mot bussar utan AC. Antalet stopp verkar inte ha någon större betydelse.

Nico

Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 juli 2014, 17:41:03 PM
Det är en vanlig missuppfattning att AC inte fungerar med täta stopp. Det är bara att sätta sig på valfri lokalbuss med AC, där sådana finns, så märker man att det är en enorm skillnad mot bussar utan AC. Antalet stopp verkar inte ha någon större betydelse.

Tja jag har inte skrivit att det inte fungerar så frågan är vari en eventuell missuppfattning ligger här? Däremot har jag ifrågasatt hur effektivt det är med AC/ECC vid täta stopp. Här handlar det sedan till viss del även om vilka aggregat som finns inmonterade. Ju kraftfullare doningar desto bättre funktion. Täta stopp medför även att systemen får jobba för högtryck när det är varmt och det är även här det då blir viktigt att ha en tätare funktionskontroll/service.

Sedan vill jag ha det till att en orsak till att systemen ibland stänger ned sig när man sätter ned dem på 18° eller lägre inte handlar om att det fryser (för så gammalmodiga är mig veterligt inte systemen). Istället har en reparatör jag pratat med nämnt att systemen snarare stänger av sig för att skydda sig mot överbelastning. Om det stämmer eller inte kan jag dock inte svara på själv, men det låter ändå som en plausibel förklaring.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman