ÄKTA GLÄDJE FÖR EN BUSSCHAUFFÖR del 1,2 och 3

Startat av Buss-Anders, 24 december 2009, 23:11:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Så var det dags för del 2 av 3.
I onsdags förra veckan genomgick jag yrkesmedicinsk undersökning för att få fortsätta köra buss hos Nobina/Swebus. Som jag tidigare berättat så drabbades jag av näthinneavlossning i maj för sju månader sedan.

Jag infann mig på Previa företagshälsa och blev undersökt. Synen vad gäller skärpa och färgseende kontrollerades. Blodtrycket var superbt efter höstens alla träningar på Nautilus kombinerat med inomhusfotboll, cykling ..då jag inte fick köra varken bil eller buss, 125/70.Läkaren lyssnade på hjärtat, blodprov togs.Hörseln godkändes.
Så trodde jag då att det var klart men icke. Ögonklinikens utlåtande vad gällde synskärpa behövdes också fick jag reda på nästa dag. Tyvärr hann jag inte in med det innan de stängde dagen. Dagen efter lämnade jag in det innan jag åkte till arbetet i min skola, avslutningsdagen på höstterminen den 22 dec.
Men så äntligen kom det besked som jag väntat på. Du är godkänd för att köra buss.

Nu återstår cirka 16 timmars arbetsträning som jag utverkat hos Försäkringskassan.
Jag har kört för Swebus på deltid i 4 år cirka 2000 timmar men nu är det andra omständigheter.
Det innebär att jag får köra med erfarna chaufförer eller med instruktionschaufför.
Jag har visserligen kört cirka 43 mil buss under de senaste två veckorna. Men det är en väsenligt skillnad mellan att vara " Sune Finåker" på  kvällen utan varken passagerare eller tidtabell. Arbetsträningen kommer att visa om jag fixar arbetet med min nya syn. Att jag har en mindre synskada det är fullständigt klart. Men jag  är godkänd att köra buss  för den är inte tillräckligt allvarlig.Först efter arbetsträningen kommer jag att betrakta mig som helt körduglig.Jag vill kunna köra men jag vill absolut inte på något sätt vara en risk i trafiken. Arbetsträningen börjar den 28 dec på värnlösa barns dag.Den dag som Herodes lät döda alla gossebarn i Betlehem med omnejd, kanske ett 50-tal pojkar eller så.

Men jag är full av lust att kunna fortsätta mitt extrayrke som jag gillar så, busschaufförens.

lil-sis

Så skönt.

Och du verkar vara synnerligen klok  :)

Buss-Anders

Första dagen med arbetsprövning avklarad.
Allt gick mycket bra.Körde först stadsboggie i nästan tre timmar och sedan blev det rast.
Det kändes ovant att använda biljettmaskinen verkligen och att hantera sedlar och mynt.
Att man kan känna sig så ringrostig men det har ju förstås gått 7 månader.

Efter rasten blev det gasbuss i två timmar. Först Volvo och sedan till MAN-gas. Från en bra förarplats till en inte fullt lika bra sådan.

Har ju begärt och fått 16 timmars arbetsträning beviljad av Försäkringskassan.
Det känns bra men jag tycker ändå att jag gjorde ett klokt val som begärde det.
Efter återkomsten från ögonskadad har jag inte kravnivån .. det går bra utan det ska gå mycket bra näst intill perfekt.Mina ögon är fullt godkända men visst har jag en liten ögonskada och det kommer jag alltid att ha.

Roligt att ha med sig en duktig förare och jag fick lära mig lite nya saker av honom som kör heltid, t.ex hur man skyltar om snabbare och hur man ställer av den automatiska fläkten som kan göra en lätt döv.
Det där med utbildning är inte lätt men ack så viktigt.

I morgon blir det ett par timmar  arbetsträning till.

Buss-Anders

;D Nu är min arbetsträning på lite drygt 20 timmar klar.
Det har varit nyttigt på flera sätt, repetition av gamla kunskaper + att lite nya har tillkommit.
Välvilliga arbetskamrater + en instruktionsförare har varit mig behjälplig.
Av företaget har jag fått lov att träna lite på egen hand som jag nämnt tidigare vilket har varit mycket nyttigt.
Det ska erkännas att lite ringrostig vad  gäller vissa delar av kassatjänsten och skyltningen var jag allt. Inte så att jag inte hade klarat mig men jag fick lära mig vissa genvägar och lite andra tips. Själva körningen har gått mycket bra, tack och lov.

Min arbetsträning bekostas av Försäkringskassan eftersom jag är timanställd.
Men nu är den klar och i morgon väntar cirka 9 timmars körning och även stora delar av helgen är schemalagd redan. Jag kommer att fortsätta betrakta mig som lite ovan ett bra tag till. Jag tycker att det blir bäst så.
Inte förivra sig..... trots att det har gått mycket bra.
Men det är oerhört roligt att vara på banan igen....

Mvh
Buss-Anders

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Det här har ju fått en väldigt bra upplösning tack vare en förstående (extra)arbetsgivare och Försäkringskassan. Det måste naturligtvis vara hemskt att få en så svår ögonsjukdom men så mycket bättre bör det kännas nu när allt ordnat sig igen.
Det är bara att önska dig lycka till i framtiden, Anders!
:)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)