En resa med Scandorama till Polen i september 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 januari 2011, 09:59:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I september 1990 åkte jag med Scandorama Polen runt. Precis som under sommarens resa till Wien var det Gamla Uppsala Buss som körde anslutningsbussen, denna gång dock med en mer turistanpassad buss och med välfylld dieseltank. Till och med däcken höll. Vid Motell Nya Björkäng strax söder om Varberg rastade vi och fick sällskap med en annan Jonckheere som också körde Scandorama-anslutning, denna dock en Scania från Landvetter buss. Två saker minns jag från den bussen, dels att det var ett gäng på som redan var stupfulla (bussen hade startat i Göteborg) och dels att föraren hade en ring stor som en tennisboll i ena örat.


Övernattning på Scandic i Helsingborg. Fyllegänget på den andra bussen hade tydligen fått soppatorsk för de hade nyktrat till någorlunda sedan Björkäng. På morgonen är det en strålande höstsol så bilden på en annan av bussarna på väg ut mot Europa blev mer effektfull än lyckad.


Det fanns också de som fick åka en kortare sväng en vi, då med Swebus.


Så kom då vår buss, en Setra från Ljungbyholms Buss söder om Kalmar. Vi fick också en mycket proffsig reseledare vid namn Peter som var väl inlåst på de trakter där vi åkte. Men i Polen fick vi också en Orbis-guide vid namn Edvard. Han var "tvångspensionerad" lärare trots att han var just fyllda 50 och fyllde ut pensionen med guide-uppdrag. Han pratade otroligt bra svenska trots att han aldrig varit i Sverige. Det var en liten och spenslig man men jag kan inte minnas att jag sett någon kunna äta så mycket. Han åt middagar med oss och brukade alltid be om en portion extra. Men inte nog med det: han åt också upp det någon annan vid bordet lämnade kvar på tallriken. Sedan  sålde han halsband av "bärnstenar" åt en granne och till ett pris som låg på ungefär tiondelen av affärernas. Jag köpte ett halsband och bad sedan en bekant som var expert bedöma äktheten. Visst var det äkta bärnsten.




I Berlin hade man i stort sett rivit muren. Det fanns dock en liten bit kvar och den hjälpte jag till med att riva. Så jag brukar sedan dess säga att Ulbricht lät bygga Berlinmuren medan jag och några till rev den. Man kunde också köpa en Trabant för 50 DM. Jag tänkte slå till på en en bussföraren vägrade att lasta in den i bussens bagageutrymme. Inte fick jag ha den i mittgången heller. Även om muren var riven så var det fortfarande mycket öst över den del av Berlin som tidigare tillhörde DDR. Ikarus-bussar t ex.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 09:59:38 AM
I september 1990 åkte jag med Scandorama Polen runt. Precis som under sommarens resa till Wien var det Gamla Uppsala Buss som körde anslutningsbussen, denna gång dock med en mer turistanpassad buss och med välfylld dieseltank.
...........
I Berlin hade man i stort sett rivit muren. Det fanns dock en liten bit kvar och den hjälpte jag till med att riva. Så jag brukar sedan dess säga att Ulbricht lät bygga Berlinmuren medan jag och några till rev den.
...........
Jag var också på resa i Polen (och angränsande länder) detta år, mitt i värmeböljan i juli. Det var dock med annan resebyrå ("gamla" Continent Touring), annat bussbolag (ATB Busstrafik, Alvesta) och annan buss (Volvo/Delta Jumbostar).

I Berlin hjälpte jag också till att riva muren. I Krakow fick jag dessutom provåka Polski Fiat och i Dresden Trabant. Det var en upplevelse.

Peter C


Måste varit intressant med ett besök i Berlin strax efter sammanslagningen av Tyskland. Har du några övriga bilder får du gärna visa de i "Ordet är fritt"

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 14 januari 2011, 17:37:28 PM
Måste varit intressant med ett besök i Berlin strax efter sammanslagningen av Tyskland. Har du några övriga bilder får du gärna visa de i "Ordet är fritt"

Jo, jag tog cirka 50 turistbilder från Berlin också. Får se om jag hittar dem och får lust att scanna någon gång.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 18:06:23 PM
Jo, jag tog cirka 50 turistbilder från Berlin också. Får se om jag hittar dem och får lust att scanna någon gång.  :)

Gör det!  :)

Dieselsmurfe

Trevligt med bilder från förr. Har du inga bilder av berlin muren?

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 09:59:38 AM
Även om muren var riven så var det fortfarande mycket öst över den del av Berlin som tidigare tillhörde DDR. Ikarus-bussar t ex.


Alltid trevligt med Ikarusbussar på bild :)
Vid denna tid tillhörde nog denna vagn ännu BVB(BerlinerVerkehrs Betriebe=Öst Berlins trafikbolag)och ännu inte
BVG(Berliner Verkehrs Gesellshaft=Väst Berlins och sedemera hela Berlins trafikbolag).
Det tog ju ett tag innan allt blev sammanfört efter återföreningen.../Ulf

Oskar A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 09:59:38 AM
I september 1990 åkte jag med Scandorama Polen runt. Precis som under sommarens resa till Wien var det Gamla Uppsala Buss som körde anslutningsbussen, denna gång dock med en mer turistanpassad buss och med välfylld dieseltank. Till och med däcken höll. Vid Motell Nya Björkäng strax söder om Varberg rastade vi och fick sällskap med en annan Jonckheere som också körde Scandorama-anslutning, denna dock en Scania från Landvetter buss. Två saker minns jag från den bussen, dels att det var ett gäng på som redan var stupfulla (bussen hade startat i Göteborg) och dels att föraren hade en ring stor som en tennisboll i ena örat.

Övernattning på Scandic i Helsingborg. Fyllegänget på den andra bussen hade tydligen fått soppatorsk för de hade nyktrat till någorlunda sedan Björkäng. På morgonen är det en strålande höstsol så bilden på en annan av bussarna på väg ut mot Europa blev mer effektfull än lyckad.



Tyckte jag kände igen reg.numret på denna buss som jag fotade hos NNT 2006:

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

j-a

Tror det är den bussen FPH 753 som står vid Assitancekåren i Borlänge,ser ut att användas som något övningsobjekt eller liknande??

1896

Citat från: j-a skrivet 01 februari 2011, 21:42:34 PM
Tror det är den bussen FPH 753 som står vid Assitancekåren i Borlänge,ser ut att användas som något övningsobjekt eller liknande??

I det skick den var för nåt år sen, när jag var där och tittade, undrar jag om den duger till övning ens.