Länshuvudmannens profilering

Startat av Jan, 27 maj 2007, 18:11:45 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Är det viktigt att Länshuvudmannen har sin egen lack och klädseltyg?

Ja
12 (17.9%)
Ja, men bara lacken
29 (43.3%)
Nej
8 (11.9%)
Varje bussföretag ska ha sin egen design
18 (26.9%)

Antal personer som röstat: 52

Omröstningen har avslutats: 01 juni 2007, 18:11:45 PM

Jan

I branschen 37 år

Jona

Citat från: Jan skrivet 27 maj 2007, 18:11:45 PM
Sätt igång och rösta nu

Egentligen tycker jag att bussbolaget ska få ha egna färger. MEN,, och jag säger MEN, jag skulle vilja att stadsbussarna var hade fast färgschema oavsätt bolag.
Anledningen är om man ska ta ETT exempel. Du är på väg mot en Hållplats i en stad och ser en buss komma på avstånd, bolagsfärg, landsbyggd, du kan gå lungt, för du ska med stadsbussen. Om bussen däremot är stadsbusslackat kan du röra dig lite fortare mot Hållplatsen och gärna göra tecken att du vill med.

Självklart kan även omnämda gälla. Där kan det också bli så att du vet att Rattvridarbolaget har blåa bussar medans Träsksele Buss har grön lack. Vet du då att Rattvridarbolaget inte kör dit du ska så kan du alltså lugnt promenare vidare, du ska ju inte med den bussen.

För det är ganska vanligt att man ser bussen och färgen först och destinationsskylten när den hunnit närmare dig.

Min uppfattning ovan!
MVH Filosofen Jona

bussgrabben

Jag är nog inne på exakt samma linje(!) som Jona. Stadsbussarna ska ha ett fast schema enligt mig, men "byabussarna" tycker jag ska få ha firmafärger. Precis som Jona säger är det mycket smidigare att se om det är den buss man vill åka med som kommer då.

Patrik

Jag håller helt med, jag röstade på att företagen ska få ha sin egen färg men då på landsbygdsbussarna i länet, inte stadsbussarna (där rök ju tyvärr Stockholms län).

Milan

Citat från: Patrik skrivet 27 maj 2007, 19:04:30 PM
Jag håller helt med, jag röstade på att företagen ska få ha sin egen färg men då på landsbygdsbussarna i länet, inte stadsbussarna (där rök ju tyvärr Stockholms län).


Själv skulle jag föredra en enda lackering helt enkelt. Med vissa undantag som skolturer.
Dock inget trams med krav på färgen inuti bussen.

//Milan

OSkar000

Att stadsbussar ska ha enhetlig lack tycker jag inte det är någon tvekan om, de bussarna har egentligen bara en uppgift och många av dem kommer att köra inom samma stad under hela sin livslängd.

Vad det gäller landsortsbussar och expressbussar så är jag kluven. Bussar som köps in enbart för att köras i linjetrafik och som till största delen är helt ointressanta till annan beställningstrafik än skolskjutsar och liknande tycker jag egentligen kan ha en enhetlig lack som gäller för länet. Däremot så tycker jag att förstärkningstrafik och bussar som bara går enstaka turer om dagen i linjetrafik och som också används till annat inte ska behöva ha det kravet.

Vad det gäller klädselkrav så nöjer jag med att den är hel och någorlunda ren. Dock måste jag nog säga att LITA/Näckrosbuss hade ett stolstyg som var riktigt bra, nån ganska långhårig mörkgrå/röd/orange klädsel (se bild nedan) som verkar vara mer eller mindre outslitbar och som åtminstone inte ser skitig ut. Den hade jag gärna sett att den hade fått leva kvar.


Veolia 1838, drygt 14 år gammal på bilden och stolarna ser fortfarande fräscha ut.

Muk

Jag föredrar en enhetlig färg på statsbussarna. Landsortsbussar är en annan sak. Det beror lite på om det är ett bolag som sköter trafiken eller flera. I Uppsala kunde man ju åtminstone tidigare se på bussarnas färg ungefär vart dom var på väg. Knivsta Buss körde söderut och Kristian Larsson körde norrut osv. Såg man en buss på ingående behövde man inte skynda sig om det var fel färg. Om man var missnöjd med något kunde man se på bussen vilket bolag man hade åkt med. I blekinge tex är ju egna färger onödigt då all trafik körs av Bergkvara.

Ersa

#7
Ojdå, här har alla min åsikt. Va bra, då slipper jag utöva kraftuttryck och bli utsatt för motkritik från arga Skåningar  ;) Naturligtvis ska stadsbussar ha en enhetlig lack. Jag var aldrig förtjust i de silvergrå Ultrabussarnas gulorange etanolrand, utan har alltid föredragit den röda. Eller ännu bättre: De gamla helröd/orange bussarna med vitt tak, som Neoplanarna var. Nu när jag tänker efter vore Ultrabussarna mycket snyggare i mörkrött än i blått. Blått är ju mera "landsbygd", då alla hpl-stolpar för landsbygdstrafiken är blå, medan Ultras är... röda. Logiskt va?  ???

Jag håller då inte med Oskar. Bussar som köps in för att köras i linjetrafik kan gott ha en låst toalett och TV/DVD i bussen för att ägaren ska kunna köra beställningar med dem på helgerna. Det värsta är om huvudmannen kräver sin länslack på några bussar som bara går i trafik under kl 7-9 samt 13-17 på vardagar för att sedan bara stå. Ett bra exempel är SL:s krav på Fridströms 649:a. Man betalar knappt ut någon ersättning för tomkörningarna och anser att en buss ska användas endast till dessa 3-4 skolturer/skoldag. Ändå skall bussen vara SL-röd som gör att den förväxlas (eller inte tas på allvar) vid beställningstrafik. Man hade ett mindre h-e att "mota bort" påstigande (ej skylt-tittande) SL-resenärer så fort man körde beställningar med någon av Fridströms fyra SL-röda normalgolvare nära Stockholm City...  >:(

En buss ska rulla så många timmar om dygnet som möjligt, och bör kunna kombineras med både linje- skol- samt viss kortare beställningstrafik. För långfärdsbeställningstrafik krävs dock mer specialbussar som inte duger till korta stopp på skola och linje.

Jag ser länstrafiksbolagen i Västernorrland och Västerbotten som förebilder, även om Västerbotten får kamma till sig lite med sina nya blå-lila lackfasoner som ingen resenär i Sävar/Holmsund önskat sig.

Men sen ser jag saken från den synvinkel folk har i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten. Här har man aldrig haft någon länslack, och förstår därför inte vitsen med en sådan. Alla hittar ju redan sin buss trots att de ofta kastas om och lånas mellan företagen. Dessutom hjälper ju företagen varandra med vita "Swebussar" på linje 100 samt enstaka omlopp med guldfärgade Abramssonare på linje 15 till Vännäs samt linje 12 till Skellefteå.

Kvarne

Jag anser att varje länshuvudman skall ha en egen profil. Både vad gäller lack och stolsklädsel.
Hela vagnparken skall ha enhetligt utseende. Sedan är det helt OK med att entreprenören klistrar upp sin logotype på bussen -Bara bra att resenären får info om vilket åkeri som kör bussen.

Skall vi dra ett praktexempel på något jag inte gillar är det alla dessa olika lackeringar på de Omnicity/Omnilink som rullar i SL-trafiken. Här verkar främst Swebus vara dåliga på en korrekt SL-lack. Den ena har en helröd rumpa och den andra vitt ner till motorluckan, medan den tredje kanske har för lite vitt osv osv. Det borde ge ett kraftigt vite tycker jag....En petitess kanske, men jag anser ändå att vagnparken skall vara enhetlig....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jan

Min personliga uppfattning i denna fråga, är att kunderna totalt struntar i vilken profil som bussen har. Tidtabellen och priset är väsentligare än färgen.
I branschen 37 år

Johan B

Håller med majoriteten här. På stadsbussarna är det mera praktiskt med enhetlig lack, dock sk*ter jag fullständigt (nåja, kanske inte i de mest gräsliga färger eller mönster) i hur klädseln ser ut så länge den är hel och ren. På express- och landsortslinjer fyller lackkravet ingen större funktion, i synnerhet inte på linjer där bussen går få turer om dagen och kunderna ändå lär sig känna igen "sin" buss. Som Verspieder skriver är det tacksammare för fordonsägaren att nyttja bussen i beställning om den inte ser ut som en stadsbuss vilket förutom SL-land är ett problem t ex här i Västtrafikland. För att inte tala om hur mycket pengar man sparar på att slippa omlack om bussen byter uppdrag.   

OSkar000

Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2007, 20:33:52 PM
Jag håller då inte med Oskar. Bussar som köps in för att köras i linjetrafik kan gott ha en låst toalett och TV/DVD i bussen för att ägaren ska kunna köra beställningar med dem på helgerna. Det värsta är om huvudmannen kräver sin länslack på några bussar som bara går i trafik under kl 7-9 samt 13-17 på vardagar för att sedan bara stå. Ett bra exempel är SL:s krav på Fridströms 649:a. Man betalar knappt ut någon ersättning för tomkörningarna och anser att en buss ska användas endast till dessa 3-4 skolturer/skoldag. Ändå skall bussen vara SL-röd som gör att den förväxlas (eller inte tas på allvar) vid beställningstrafik. Man hade ett mindre h-e att "mota bort" påstigande (ej skylt-tittande) SL-resenärer så fort man körde beställningar med någon av Fridströms fyra SL-röda normalgolvare nära Stockholm City...  >:(

Jag ser detta enbart ur mitt egna östgötaperspektiv där det finns en stor operatör som kör i princip all landsbyggdstrafik. Veolia tror jag har svårt att kunna utnyttja sina bussar till annat än linjetrafiken de kör. Att merutnyttja ett femtiotal bussar och samtidigt hinna med tvätt, städning och service tror jag inte är någon större möjlighet för dem. Möjligen skulle de kunna ha fem-sex bussar på sin höjd med högre standard som de kan använda till beställningstrafik på helger och som express/förstärkningsbussar på vardagarna. Fler tror jag knappast de har nytta av.

Uknabuss har bara en buss som går i linjetrafik vad jag vet, turistbuss i grunden och det enda som saknas i den är tv/dvd... ötraflack och turiststandard med andra ord. Antar att den inte bara går i linjetrafik utan även en del på andra körnngar också. Gissar på att det finns fler liknande exempel om man letar lite i skogarna här, Nykils Trafiks 9700 har jag kört om på E4an mot Stockholm... Kan mycket väl ha vart linjetrafik, men inte för ötraf  alla fall.

Stångåbuss kör ofta förstärkning med sin gråa 9700 som i vanliga fall används enbart till beställingstrafik, likaså har andra av deras turistbussar synts som förstärkningsbussar på en del turer även om det inte är fullt lika vanligt. Likaså går deras 8700LE rätt ofta som abonnerad och på annan icke linje-trafik. Så nog sjutton utnyttjas bussarna till annat också.

Så nog sjutton utnyttjas en del av bussarna som går i linjetrafik här nere till annat också... Tror de flesta här har sett ötraf-bussar på andra platser än Östergötland på helgerna.


Ersa

Citat från: OSkar000 skrivet 27 maj 2007, 22:01:22 PM
Jag ser detta enbart ur mitt egna östgötaperspektiv där det finns en stor operatör som kör i princip all landsbyggdstrafik.

Vi ser olika på saken just pga olika perspektiv vilket kommer från uppväxter i olika län långt från varandra. En linjevagn för mig är samma sak som en turistvagn i t.ex Stockholm, dvs en nomalgolvad firmalackad Carrus Star 502 på 12-14 meter eller liknande, med TV/DVD, AC bälten und zo weiter. Dessutom ingår matrisskyltar och biljettmaskin. Lågentrebussar som Vegor är rena förortsbussar (bör inte gå mer än 2-3 mil från en stad) och dessa förortslinjer kan gott ha länslack, pga att dylika lågentrebussar ändå är olämpliga för skoltrafik på dåliga grusvägar och beställningstrafik på långa sträckor.

OSkar000

Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2007, 22:09:28 PM
Vi ser olika på saken just pga olika perspektiv vilket kommer från uppväxter i olika län långt från varandra. En linjevagn för mig är samma sak som en turistvagn i t.ex Stockholm, dvs en nomalgolvad firmalackad Carrus Star 502 på 12-14 meter eller liknande, med TV/DVD, AC bälten und zo weiter. Dessutom ingår matrisskyltar och biljettmaskin. Lågentrebussar som Vegor är rena förortsbussar (bör inte gå mer än 2-3 mil från en stad) och dessa förortslinjer kan gott ha länslack, pga att dylika lågentrebussar ändå är olämpliga för skoltrafik på dåliga grusvägar och beställningstrafik på långa sträckor.

Här nere får vi tyvärr leva med 8500LEA och 8700LE vilket ur beställningstrafiksynpunkt är tämligen ointressant. Dock är det tämligen få linjer som tar längre tid än en timma här så det går ju att leva med... men nog sjutton vore det trevligt med lite högre standard, men det tycker ju inte EU om (läs: normalgolv och rullstolar). Om man skulle börja köra med bättre utrustade bussar med normalgolv på vissa längre linjer skulle jag knappast protestera, inga andra passagerare heller tror jag... men regelverk och annat sätter säkerligen stopp för detta..

(hör inte detta hemma i en annan tråd?)

Kortfattat dock, de bussar som finns här nere som är lämpade för både linjetrafik och beställningstrafik används till båda delarna. De mindre företagen, Ringarums, Uknabuss, Lingmerts, Orusttrafiken, Vadstenabuss, Nykilstrafiken har bussar som går i både linjetrafik och beställningstrafik och är utrustade därefter. Veolia har ett par bussar som går att merutnyttja och som har ganska hög standard, en Carrus Star 302 och ett par Carrus Fifty. Bortsett från lågentre så har landsorts och förortsbussarna här rätt bra standard med AC och bra stolar med godkänt benutrymme på i princip alla platser.

Jan

Rösta nu vänner, ni som inte gjort det än
I branschen 37 år