Busshistoriska forum > Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år

Finns det någon som har uppgift om GSAB bussar 2004

(1/2) > >>

S Svensson:
Om jag minns rätt så tog GSAB över trafik 2004 i augusti. Tidigare hade såväl LB som Swebus fått linjer som de nu fick lämna. Möjligen hade Swebus kvar några linjer i Angered.

Kanske var det någon som hade kamera med sig när de såg bussarna. Det kom MAN, både sådana som tillhörde Swebus tidigare som helt nya ledbussar och tvåaxliga, som i några fall hamnade i Borås senare. En tätortsvariat av Volvo 8700 fanns också.

Bussmicke:
Jag har nog varit där det året, kansker inte exakt vid övertagande. Några speciella nummerserier du söker?

JesperO:
Nyleveranserna till trafikstarten 2004 bör ha varit följande:

551-585, MAN ledbussar
631-664, Volvo boggiebussar
721-743, MAN tvåaxliga
918-947, Volvo ledbussar

Jag har en del bilder på dessa bussar, dock inte från de första åren.









S Svensson:
Tack !
Tiden har gått fort. Jag kom på att jag glömt en del. Ofta åkte jag med bussar. Jag känner igen de flesta. Sedan använde GS tidigare anskaffade också. GSAB hade också 4 Man korta och 4 Man ledbussar förvärvade av Swebus. Men ej använda av dem.

Ja tiden går fort. Tack för att det är några som vill ta foto på dem.
Tilläggas kan att Volvo hade modell B10L med antingen gasdrift eller dieseldrift. Sedan kom samma typ av fordon med B7 motor, B7L för dieseldrift. Gasdriven motor var 10 liters. Swebus använde i Göteborg dieseldrift med 10 liters motor. I SL boken anges xx-G på slutet. Alltså B10L-Säffle (Volvo 5000)
Byggdes bussarna om i Stockholm till gasdrift ?

Måns Johannesson:
Nej, de var dieseldrivna även i Stockholm. Nu har jag inte SL boken och kan inte se vad som står där men Swebus i Stockholm hade både äldre B10L/B10LA samt lite nyare B7L/B7LA från Göteborg (samt några andra ställen), samtliga var dieseldrivna (både i Stockholm och innan dess).

/Måns

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion