Fråga om Hägglunds Arlandabussar

Startat av Niklas Bygdestam, 07 juli 2008, 19:16:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det var förr vanligt med Hägglunds ledbussar som gick på Arlandatrafiken som flygbussar. Hur många bussar av den här typen fanns det egentligen? Nu menar jag alltså äkta Arlanda och inte andra Hägglunds ledbussar av samma typ som SL hade som gick på annan trafik. Vilka år var Arlandabussarna tillverkade?

Skulle vara roligt om någon också kunde visa bilder på dessa :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det kom 25 st H43 ledvagnar 1971, de hade stora bagagehyllor invändigt och nästan alla användes i Arlandatrafiken. 1973 kom ytterligare 10 st Hägglundsledar litt H53, dessa hade lastutrymme längst bak och dörr på bakgaveln. Även dessa användes på Arlanda.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 juli 2008, 22:11:35 PM
Det kom 25 st H43 ledvagnar 1971, de hade stora bagagehyllor invändigt och nästan alla användes i Arlandatrafiken. 1973 kom ytterligare 10 st Hägglundsledar litt H53, dessa hade lastutrymme längst bak och dörr på bakgaveln. Även dessa användes på Arlanda.

Enligt SL-boken 1981 var 16 H43 och samtliga H53 placerade i Råsta och det innebar att de huvudsakligen användes på flygbussarna. Övriga H43 var placerade i Norrtälje och Åkersberga. Om jag minns rätt gick de mest som båtbussar.
Följande H43 hittade jag i skokartongen. De verkar dock ha fått annan tjänst efter sin tid som flygbussar.




Reklamen för Röster i Radio-TV på den undre bussen väcker minnen. Denna en gång så utmärkta programtidning, som utgavs av Sveriges Radio, slogs 1994 samman med Hänt i veckan och utges sedan dess under namnet Se och hör. Hur man lyckades kombinera en av Sveriges mest seriösa tidningar med en av de värsta skvallerblaskorna har jag inte förstått. Å andra sidan gick tiden från "Röster" när alla dagstidningar med självaktning började med sina TV-bilagor. Vi som gärna lyssnar på radio blev en lång tid utan fullödig information, men numera finns den ju på Internet.
Ursäkta utvidgningen men jag blev så lyrisk när jag såg reklamen för min absoluta favorittidning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jämför bilden på SJ 1093 och fotot på dessa SL bussar.
Balken över framrutan är hel och skylten är monterad över balken.
Destinationsskylt byggd utanpå typ fågelholk.
Framruta i helt utförande som har blivit ändrad till delad ruta.

a32

Fina bilder från Stockholm, samt det fina år när man började inom SL  ;)

/a32   ;)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 08:00:10 AM
Enligt SL-boken 1981 var 16 H43 och samtliga H53 placerade i Råsta och det innebar att de huvudsakligen användes på flygbussarna. Övriga H43 var placerade i Norrtälje och Åkersberga. Om jag minns rätt gick de mest som båtbussar.
Följande H43 hittade jag i skokartongen. De verkar dock ha fått annan tjänst efter sin tid som flygbussar.




Reklamen för Röster i Radio-TV på den undre bussen väcker minnen. Denna en gång så utmärkta programtidning, som utgavs av Sveriges Radio, slogs 1994 samman med Hänt i veckan och utges sedan dess under namnet Se och hör. Hur man lyckades kombinera en av Sveriges mest seriösa tidningar med en av de värsta skvallerblaskorna har jag inte förstått. Å andra sidan gick tiden från "Röster" när alla dagstidningar med självaktning började med sina TV-bilagor. Vi som gärna lyssnar på radio blev en lång tid utan fullödig information, men numera finns den ju på Internet.
Ursäkta utvidgningen men jag blev så lyrisk när jag såg reklamen för min absoluta favorittidning.

Tack för dessa trevliga bilder! H43:orna i 46xx-serien trafikerade de sista levnadsåren Råsta. Några 46xx-vagnar var tidigare stationerade i Täby (Åkerby) och Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.