SJ BUSS

Startat av Stefan P, 02 juli 2008, 18:51:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När började SJ köra buss, när var och hur?

mvh Stefan P

JAB

1911 mellan Grebbestad och Tanum med en Büssing.

Stefan P

Hej

Tack för snabbt och bra svar.

mvh Stefan P

Stefan Back

Fast redan 1 oktober 1899 började Statens Järnvägar köra hästdragen omnibus mellan Malmö Centralstation och Ångfärjehamnen. Två vagnar var då inköpta från Stockholm, de var av samma typ som de två täckta vagnar som finns bevarade på Spårvägsmuseet där, och hade tidigare trafikerat Drottninggatslinjen. SJ:s hästbuss i Malmö var en kort "transfer"-service för förstaklasspassagerare som kom med snälltågen och skulle vidare till Köpenhamn, eller vice versa.

Denna linje trafikerades förvånansvärt länge. 1913 resp. 1915 sattes två motorbussar in som ersättning för hästomnibusarna, men jag har för mig att det finns bilder från 1940-talet på denna korta SJ-busslinje inne i Malmö.

Bohuslänstrafiken var ju en specialare, lite samma tänk som "tänk spårvagn kör buss" på stomlinjerna i Stockholm m.fl. städer idag. Man ville inte bygga statsbana men tog till snålvarianten och körde buss som ersättning. Detsamma gällde i Pajala från 1931 vill jag minnas.

Den egentliga starten för busstrafik i SJ:s regi kom väl när förstatligandena började i mitten av 1930-talet. I Stockholmsområdet var det i varje fall i Huddingeområdet, där man tog över trafik från Brännkyrka & Södertörns Trafik AB 1937.

Hälsningar
Stefan Back

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Back skrivet 10 juli 2008, 20:13:27 PM

Denna linje trafikerades förvånansvärt länge. 1913 resp. 1915 sattes två motorbussar in som ersättning för hästomnibusarna, men jag har för mig att det finns bilder från 1940-talet på denna korta SJ-busslinje inne i Malmö.


Enligt SJ Buss 75-årsbok flyttades MAN-bussen från Tanum till Malmö för just denna linje. Linjen Tanum-Grebbestad blev inte särskilt långlivad.
SJ Buss firade sitt 75-årsjubileum 1986 så 1911 är det officiella året för startande av busstrafik. Man räknar tydligen första året med "automobilomnibus". Som bekant betyder automobil (i vardagsslag bil) "självrörlig" och omnibus (i vardagsslag buss) "för alla". 


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)