Konduktörsbussar i Örebro

Startat av Peter Öden, 13 juni 2008, 18:52:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

När upphörde konduktörsdriften i Örebro ?
Och varför byggde man om CF:are till högertrafik med bakplattform trots att
konduktörerna försvunnit tidigare ?

Mvh Peter Ö

Christer K

Hej Enl Lokaltrafiken i Örebro, så hade man bussar för två mans betjäning fram till höger trafik starten 3 sept 1967. Man byggde om 13 bussar av modellen CF 65 och CF 66. Totalt blev det 12 bussar ombyggda hos ASJ i Linköping. Samtidigt beställde man 20 vagnar av modell CR 76 vilket blev 27 totalt.
En av CF bussarna var med i en större krock i korsningen Slussgatan / Oskarsvägen där turen slutade i ett hus. Bussen gick sedan till skrot.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Anders Forsberg

I samma bok står även att; citat;

1962 tjänstgjorde de sista konduktörerna på linje 3, Mellringegrenen, som hade knappaste körtiden. När vinterturlistan togs i trafik vidtogs vissa ändringar, och enmansbetjäningen infördes på samtliga linjer.

Anders Forsberg

Björn Forslund

Märkligt då att man inte byggde om plattforms-CF:arna på samma vis som skedde i Uppsala och på andra ställen, d v s tog bort bakdörrarna när bussarna byggdes om till högertrafik.