Skvadrar hos SJ

Startat av Ove Bojarp, 10 juni 2008, 11:20:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp



  Finns det någon som har foto på någon av Skvadrarna byggda på Volvo B512 chassin
  från 48 och framåt eller Sc V 2B21 och/eller B62 chassin?

S Svensson

JUst nu kommer jag inte ihåg vr ovan användes.Men jag hört talas om att SJ i Mora körde med sådana. En tråd att spinna vidare på. Vi skall annars komma i håg att SJ rent generellt använde skvardrar där det förekom godstrafik.

En fråga i sammanhanget: SJ i Kinna fick en gammal Volvo LV med dubbelhytt.Eventuellt P 5740 var nr och årg 1937. Det byggdes ett garaget till den  mitt emot (sidan av) lokomotorgaraget. Disponerades av Överbanmästaren. Denne kom från norrland. Lastbilen kan haft tjänst som buss,dvs fått ta passagerare,tidigare.
Jag har ingen bild på den. För personer som forskar så finns en bild i Västgötademokraten av okänt nr. Foto i Jonsjö vid banvaktsstugan ( dvs hållplatsen). Föraren av skvadern bodde här.
Vem vet ursprunget ?? Dvs var kan den gått tidigare?

Ola Almquist

Jag har inga uppgifter att komma med, trots att jag har sett en hel del bilder på SJ-bussar kan jag inte påminna mig att jag sett bild på en skvader av denna typ. Undrar om det kan ha förekommit i Signalen? Nåväl, fordonet i Jonsjö låter intressant (banvaktstugan också). Kan herr Svensson möjligen precisera när artikeln var införd i Västgötademokraten?

M.v.h.
Ola

S Svensson

Det rör sig om när jag var ung. När banavdelningen flyttade till Kinna från Björketorp var det ca 1957,ev något år innan.
Något år ytterligare byggdes ett garage till lastbilen. Det skall anmärkas att SJ Banavdelningen höll på att motoriseras och bli vägbunden dessa år 1957-58.
Fram till ca 1963 tror jag att den gamla lastbilen var kvar. Tyvärr vet jag inte när den var på bild i VD.
I varje fall verkar det inte vara någon som sett berört fordon.
Bilkalendern P län 1959 anger sid 414 P 5740 Volvo 1935 Statens Järnvägar II distrikstkansli,Göteborg.
Jag tror att det var denna som var hemma. Det finns heller ingen annan som passar in.
Volvo "ej rundnos" alltså.

Ola Almquist

#4
OK. Då var den äldre än den rundnos som finns på sidan 94 i Alla våra bussar, SJ 855-A (X315), en Volvo LV128DS från 1940 med plats för 9 passagerare och 2700 kg gods. Hittade just i Svensk Busshistoria att den inte var levererad till SJ utan till Emma Svenssons Biltrafik, Ytterhogdal med reg.nr Z1472.

M.v.h.
Ola

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 15 juni 2008, 22:21:56 PM
OK. Då var den äldre än den rundnos som finns på sidan 94 i Alla våra bussar, SJ 855-A (X315), en Volvo LV128DS från 1940 med plats för 9 passagerare och 2700 kg gods. Hittade just i Svensk Busshistoria att den inte var levererad till SJ utan till Emma Svenssons Biltrafik, Ytterhogdal med reg.nr Z1472.

M.v.h.
Ola


Nja, inte hela sanningen faktiskt.
Lev 40-12-10 t Lars Alfred Svenssons sterbhus, omnibusäg, Ytterhogdal, 10+0, 2780 kg.

42-12-29 Emma Svensson, fru, Ytterhogdal, 10+0, 2780 kg.

45-08-18 SJ, 16 trafiksektionen, Orsa,   plac: Ytterhogdal socken
9+0,

48-10-05 t X315.

Slopad 52-05.
Såld

Mvh

Christian






bastuper

http://community.webshots.com/user/bastuper

Här finns ingen skvader men det finns ett objekt wsom jag är intresserad att göra skvader av.

Den rä grön och ligger under "Besok Pa Primus".

bastuper

Jag stavar som en häxa men kan säga att gröningen - det är visst skrot - d.v.s. alldeles för mycket jobb på.