För drygt 18 år sedan såg det ungefär likadant ut som idag vid bussterminalen vid Tekniska högskolan i Stockholm, men idag är det ett annat trafikflöde då stadsbussarna flyttat ut på Valhallavägen och busstrafiken inne i terminalen numera är enkelriktad.
Lastbilarna som levererar varor till matbutiken under bussterminalen brukar dock behöva backa mot trafiken för att kunna lossa sin last.
På bilden nedan syns Busslink 5652 som ankommit från Vaxholm medan 5744 från Norrtälje förmodligen är på väg ut från terminalen när den passerar en av Busslinks Omnicityleder på stomlinje fyra.
Till vänster i bilden skymtar även en 54xx som står på den dåvarande hållplatsen för 670 som låg framför dagens läge för 639.
Tyvärr hade jag ingen vidare kamera vid den här tiden, så upplösningen är inte den bästa. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230503/d68ef2aa2ede84791b65cc3c93bb2fde.jpg)
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Samma dag vid Liljeholmen..
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Busslink%202109%20Liljeholmsv%C3%A4gen%2CLiljeholmen%202004-12-01.jpg)
Fd Arriva 6352, kanske på väg till Ryssland?
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Fd%20Arriva%206352%20Nybohovsbacken-Liljeholmsv%C3%A4gen%2CLiljeholmen%202004-12-01a.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Fd%20Arriva%206352%20Nybohovsbacken-Liljeholmsv%C3%A4gen%2CLiljeholmen%202004-12-01c.jpg)
Enligt SBH https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/24776 ställdes LWS 628 från 1984 av 2002-08-19, avreg. datum ej angivet men däremot avreg. orsak export ryssland. Knappt 1 månad senare 2002-09-10 ägde Wetlandia AB, Vetlanda bussen som sen är i trafik i Stockholm drygt 2 år senare 2004-12-01, fel tidsangivelser någonstans?
Det behöver ju inte innebära att något är fel, sannolikt så ställde Arriva av den 2002 och sålde den till Wetlandia som sedan sålde den till nåoon? Arabisk skola vilken sedan själva avyttrade den under 2005 varvid den exporterades.
Det saknas ju dock minst en ägare
Ja jag får då inte ihop det och undrar vem som ägde bussen i dec. 04 och då körde med den svensk registrerad i Stockholm, kostnaderna för förflyttningen från Vetlanda till Stockholm torde överskridit bussens värde kan man tycka.
Vad är problemet?
Det fattas en ägare i SBH, begär ett utdrag av Transportstyrelsen om du är väldigt intresserad.
Kostnaden att köra bussen till Stockholm är ju marginell och köparens problem
Bussen behöver heller aldrig fysiskt ha varit i Vetlanda heller.
Nej den kan ju ha varit i Skåne också :)
Ursprungligen H22 6292 :)
När jag nu kikar närmare på Mickes bild ser jag ju att det sitter en grönskylt i vindrutan, då kan vi nog glömma en saknad ägare utan bussen är säkerligen på väg mot exporthamnen f.v.b österut. Case Closed!
Citat från: Bussmicke skrivet 04 maj 2023, 01:42:29 AM
Samma dag vid Liljeholmen..
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Busslink%202109%20Liljeholmsv%C3%A4gen%2CLiljeholmen%202004-12-01.jpg)
En särling bland Busslinks MaxCi-flotta (dörrbladen är svarta runt glasen ovan linjeringen)
tidigare Nyköping?
Eskilstuna med tanke på vagnsnumret.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Från början Norrköping-Linköping Trafik 5353, levererad till Linköping 1994. Fick nummer 2109 när det blev Busslink eftersom numret krockade med någon SL-buss.
Men bussen rullade väl i Eskilstuna då?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
5353 blev 2109 år 2002.
//Peter
Alla bussar med dubbla nummer fick nya nummer då.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Bussen borde rullat i Eskilstuna, hade den kommit direkt från Norrköping skulle den nog fått ett nummer i 61xx-serien istället.
Citat från: Bussmicke skrivet 07 maj 2023, 21:39:08 PM
Alla bussar med dubbla nummer fick nya nummer då.
Precis som när 3903-05 fick numrena 5182-84 då bussar som då tillhörde Veolia i Råsta övertogs av Busslink.