Frontalkrock i Sjöberg (Sollentuna)

Startat av F.Å, 29 november 2019, 16:35:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Fredde skrivet 30 november 2019, 08:27:22 AM
Enligt polisens hemsida är en förundersökning om misstänkt grov vårdslöshet i trafik inledd.
Kan en av bussarna ha kört så illa på denna plats och under dessa förutsättningar?
Nåväl, vi får låta utredningen ha sin gång.

Eller så börjar man med den rubriceringen och sedan kan ändra vart efter läget klarnat.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Lövdahl

Det är trafikomläggning pga rivning och nybyggnationsarbete av Sjöbergs centrum
Kommunen har byggt om vägen och smalnat av den samt gjort refuger på ett antal ställe där man inte kan mötas och det var vid en sådan man krockade. Det var mycket halt vid tillfället, jag bor själv granne med olycksplatsen och tog bilen och körde iväg ca 15 min efter att olyckan inträffat och det var då ruskigt halt, och jag har nya fräscha dubbdäck
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars_L

Citat från: Fredde skrivet 30 november 2019, 08:27:22 AM
Enligt polisens hemsida är en förundersökning om misstänkt grov vårdslöshet i trafik inledd.
Kan en av bussarna ha kört så illa på denna plats och under dessa förutsättningar?
Nåväl, vi får låta utredningen ha sin gång.

Är det så pass stora skador (både materiella och personskador) så väljer man nog nästan oavsett att göra en förundersökning. I princip kan man ju säga att föraren (utan att lägga skulden på någon) i slutändan har ett ansvar att låta bussen förbli stående, om underlaget uppfattas som för halt att köra på. Sedan kan man ju inte kräva att man ska förutse plötslig blixthalka eller snabbt ändrat underlag alla gånger. Men för att veta det måste man ju just göra en förundersökning.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Så här säger polisen till Lokaltidningen.

"Efter olyckan inledde polisen en förundersökning om grov vårdslöshet i trafik. I det här fallet finns det varken någon misstänkt eller något som tyder på att ett brott har begåtts, enligt Patrik Alm.

– Brottsrubriceringen ger oss tillgång till de rätta juridiska verktygen och är ett sätt att utreda händelsen brett – om det är ett brott som ligger bakom eller helt andra faktorer."

https://mitti.se/nyheter/utredningen-bussolyckan-ovanligt/?omrade=sollentuna

buskörare

Sett bussarna och det var nog inte långt ifrån att åtminstone en av förarna fått sätta livet till. Eller båda, men vad jag förstått så hoppade föraren ur VDL:en ur när han såg den andra komma halkandes. Fy 17 vad de ser ut på förarplatserna. Och precis som väntat, skrotas båda bussarna.