Byggstart för motorväg på E22:an

Startat av David M, 08 augusti 2010, 18:12:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Då är det imorgon dags för byggstart för motorväg på E22 igenom delar av Mellanskåne (Gårdstånga - Hurva blir 110km/h-motorväg med smala vägrenar, Hurva-Rolsberga blir fyrfältsväg liksom Hörby - Linderöd). Samtliga vägar skall skyltas som motorvägar (vägarna blir av 18,5 meters bredd).

http://www.skanskan.se/article/20100807/ESLOV/708069939
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/E22-genom-skane/

Egen kommentar: Det är mycket välkommet att man bygger motorväg från Hurva fram till Rolsbergakorset och rv23. Det man sedan borde ha satsat på är Linderöd-Vä före Hörby-Linderöd. Mellan Linderöd och Vä är den delen av E22:an i Skåne som har den lägsta standarden med tätortsgenomfarter i Linderöd, Sätaröd, Sandhusen och Tollarp, "Folkavagnskurvan" vid Sätaröd och svåra stigningar uppför Linderödsåsen samtidigt som om den var utbyggd skulle leda till ca 5 km kortare väg mellan Malmö-Kristianstad. Att man nu bygger motorväg milen mellan Hörby och Linderöd är förstås välkommet men det kommer inte ge lika stor   tidsbesparing när alla tätorterna de sista tre milen till Kristianstad är kvar.

Björn Lövdahl

Ser inte fram emot byggandet...kommer bli kaos för oss yrkeschaufförer som trafikerar här ett par gånger /dag
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

bussen

skulle det bli förjävligt kan man köra över eslöv blir lite längre män går säkert fortare än att sitta i dessa köer och skrivaren tuggar.
söder över vid snogeröd i rondellen till höger mot eslöv och i eslöv mot gårdstånga.
norrut blir det värre.
Simon.B har du något förslag?

SimonB

Det här är välkommet! Det är klart att det kommer att svida under bygget, men bra blir det
Dock tycker jag att det är illa att man väljer att prioritera Gårdstånga - Hurva (som ju redan är 2+2-väg) istället för Hurva - Fogdarp. Den sträckan är nämligen 1+1-väg med möte, bortsett från Hurva - Rolsberga där det är 2+1 med mitträcke.

Citat från: bussen R420 skrivet 08 augusti 2010, 21:45:20 PM
skulle det bli förjävligt kan man köra över eslöv blir lite längre män går säkert fortare än att sitta i dessa köer och skrivaren tuggar.
söder över vid snogeröd i rondellen till höger mot eslöv och i eslöv mot gårdstånga.
norrut blir det värre.
Simon.B har du något förslag?

Det låter som ett bra förslag om du kommer från Rv 23 och Höör. Norrut är det som sagt betydligt knivigare. Det finns småvägar genom skogen, men de har knappast särskilt hög kapacitet och är krokiga smala 70-vägar. Man skulle då kunna svänga av vid Stavröd (där E22 slutar som motortrafikled norr om Hörby) och köra över Äspinge och Svensköp till Tollarp. Bara inte för många får den idén...

Själv har jag turen att sällan köra de avsnitten. Jag jobbar i Eslöv och kör därför E22 från Hörby till Fogdarp, och viker sen av. Från jobbet kör jag lastbil till Lund och kommer då ut i Gårdstånga. Det jobbiga blir när man kör hem från Lund och ska svänga av i Gårdstånga. Där lär ju köerna kunna sträcka sig långt söderut, men det löser man genom att köra över Örtofta.

Stefan K

Citat från: David M skrivet 08 augusti 2010, 18:12:35 PM
Då är det imorgon dags för byggstart för motorväg på E22 igenom delar av Mellanskåne (Gårdstånga - Hurva blir 110km/h-motorväg med smala vägrenar, Hurva-Rolsberga blir fyrfältsväg liksom Hörby - Linderöd). Samtliga vägar skall skyltas som motorvägar (vägarna blir av 18,5 meters bredd).

Undrar varför delen Gårdsstånga-Hurva byggs om?
Den skulle ju redan idag kunna klassas som motorväg. Enligt uppgift var Länsstyrelsen emot detta när Vägverket ville det.

Undrar också vad som i planeringen är skillnaden mellan "motorväg" och "fyrfältsväg som skyltas motorväg". Har det enbart med den valda standarden/bredden att göra?

David M

Utvecklingen kring E22 mellan Gårdstånga - Hurva är minst sagt snurrig. Vägen har samma standard som ex. E4 vid Söderhamn men jämfört med vanliga motorvägar ganska korta accelerationsfält vid trf:erna Roslöv och Hurva. E4:an vid Söderhamn är skyltad som motorväg i 110km/h och har stopplinjer vid påfarterna. På E22:an satte man istället upp flera stycken förbudsskyltar mot LGF, fotgängare och cyklister på samtliga påfarter vilket ger ett ganska klumpigt intryck eftersom hänvisningstavlorna blir enormt överdimensionerade. Tycker man nu inte att vägen kan kallas motorväg kan den med fördel skyltas om som motortrafikled, det ger samma effekt och det ser mindre klumpigt ut utan alla förbudsskyltar samtidigt som det skyltas ut i kartböcker och på GPS:er så ingen får för sig att komma på tanken att cykla där. Så har man gjort på rv23 igenom Sandsbro utanför Växjö.

Förra året sänkte man så hastigheten till 100 km/h från tidigare 110 km/h som ett led i Vägverkets/Trafikverkets kampanj att anpassa hastigheterna till jämna nuffror (det skall bli 60/80/100 samt på vissa utvalda motorvägar där utsläppsrätterna så tillåter 120 km/h). När vägen är klar i jul (man asfalterar hela mittrabatten där det är gräs idag samt lite av vägrenen och får på så vis 1,5 meter bred vägren på varje körbana) kommer den att skyltas som motorväg med 110km/h.


Både Hurva-Rolsberga och Hörby-Linderöd kommer att skyltas för 100 km/h och får samma standard som Gårdstånga-Hurva har nu dvs utan vägrenar. I fallet Hörby-Linderöd kommer den hastighetsökningen inte ge så mycket tidsbesparing, idag är det redan 90 km/h och ingen hastighetsnedsättning till skillnad från 70-sträckan igenom Rolsberga. Dessutom behandlr rätt många den vägen redan idag som en sorts motorväg där vägrenarna utgör högerfiler...

Listerbo

Typsektionen ska väl bli 2+3,25+3,25+1,5+3,25+3,25+2 meter...? Denna typsektion gäller såvitt jag vet för alla återstående etapper av E22:an genom Skåne.

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 augusti 2010, 20:04:09 PM
Ser inte fram emot byggandet...kommer bli kaos för oss yrkeschaufförer som trafikerar här ett par gånger /dag

Ahha!
Så istället för en framtida motorväg med lite byggtrubbel under en kort tid väljer du alltså att behålla dom gamla långsamma vägarna?
Intressant inställning från en yrkesförare som kör där ett par gånger om dagen...

nja...näsan räcker väl längre va ;-)?

SimonB

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 augusti 2010, 21:17:47 PM
Ahha!
Så istället för en framtida motorväg med lite byggtrubbel under en kort tid väljer du alltså att behålla dom gamla långsamma vägarna?
Intressant inställning från en yrkesförare som kör där ett par gånger om dagen...

nja...näsan räcker väl längre va ;-)?

Äh! Lite spänning i vardagen, och sen får vi nya fina vägar att köra på. ;)
Som lokalboende så har man ju dessutom koll på varenda liten smidig genväg.....  8)

Stefan K

Citat från: David M skrivet 09 augusti 2010, 18:39:57 PM
Utvecklingen kring E22 mellan Gårdstånga - Hurva är minst sagt snurrig. Vägen har samma standard som ex. E4 vid Söderhamn men jämfört med vanliga motorvägar ganska korta accelerationsfält vid trf:erna Roslöv och Hurva. E4:an vid Söderhamn är skyltad som motorväg i 110km/h och har stopplinjer vid påfarterna. På E22:an satte man istället upp flera stycken förbudsskyltar mot LGF, fotgängare och cyklister på samtliga påfarter vilket ger ett ganska klumpigt intryck eftersom hänvisningstavlorna blir enormt överdimensionerade. Tycker man nu inte att vägen kan kallas motorväg kan den med fördel skyltas om som motortrafikled, det ger samma effekt och det ser mindre klumpigt ut utan alla förbudsskyltar samtidigt som det skyltas ut i kartböcker och på GPS:er så ingen får för sig att komma på tanken att cykla där. Så har man gjort på rv23 igenom Sandsbro utanför Växjö.
Om nu inte 60-80-100-anhängarna helt får bestämma så kanske vi kan få behålla möjligheten att sätta rätt hastighet på rätt väg. Det finns några kilometer väger där 70-90-110 är väldigt lämpligt!
Håller helt med om att Motortrafikled (motortrafikväg) helt klart kan användas på många vägar. Då kan man också ge faen i vad kgl. Länsstyrelsen kan tänkas tycka ;-)

Bengt Jönsson


SimonB

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 augusti 2010, 09:44:16 AM
"Folkavagnskurvan" ???

/B

Jag har aldrig hört ordet tidigare, men jag antar att det är den kraftiga kurvan strax söder om Sätaröd...