Kulörer på SS-bussar?

Startat av Nico, 17 september 2023, 20:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Har för mig ha sett det någonstans, men hittar det givetvis inte nu.

Någon här som har koll mera specifikt på vilka kulörer SS-bussar hade under 1960-talet? Alltså inte bara att de var röda med beigevitt fönstergitter och snibb osv. utan mera om någon minns vad vad den enskilda färgerna kallades?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Bumpar denna tråd då jag försökt att jaga på nätet, men kammat i stort sett noll. Funderade på att ställa frågan även på Spårvägssällskapets forum, men de delar som är öppna för icke-medlemmar handlar ju om bussar i reguljär trafik så där var det ju kört.

Har luskat lite till och det röda ska då i så fall vara en kulör som heter "briljantröd" och den vita då runt fönstren, snibben i fronten etc. ska gälla för "crèmevit"... RAL-färger användes väl inte direkt av SS så man kan dock nog inte referera till det färgsystemet här även om den vita finns som RAL 9001.

Är jag ute och cyklar helt här med dessa kulörer eller inte? Om någon vet att det i alla fall är fel så hojta gärna till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman