Transdev Västerbotten

Startat av BR, 18 september 2019, 14:07:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BR

De börjar klarna kring hur Transdev har tänkt göra med sina nya linjer man vann i senaste upphandlingen där förloraren är KR Trafik AB som numera ingår i Transdevs affärsområde A Björks.

Linje 11 (Umeå - Nordmaling), alla bussar finns på Västerslätt, Umeå. Tomkörning på nätterna för att starta i Nordmaling. Idag finns en depå i Nordmaling.

Linje 15/55 (Umeå - Sörfors - Vännäs), samma sak som ovan. Idag finns en depå i Vännäs hos Sjöströms.

Linje 15 (Umeå - Bjurholm), samma som ovan. Idag finns en depå i Bjurholm, så dom som vill gå över får ta egen bil till Umeå för att ta bussen och köra tom till Bjurholm. Ev kommer de ändras innan start så 1 buss stationerad i Bjurholm.

Linje 16 (Umeå - Vindeln), en av få som får behålla sin depå, 2 bussar placeras här.

Bussarna man beställt till all denna trafik är av VDL. Att alla dessa tomkörningar ska göra de billigare än en egen liten depå vette tusan, synd bara att Sambus inte hann lägga anbud då Länstrafiken tydligen lodade denna upphandling fel så när Sambus upptäckte de så hade tiden gått ut för att lägga anbud. Man säger så iaf från Sambus sida - idag är ju Sambus en egen enhet inom Transdev så kanske var de medvetet?

Jona

Hur många månader efter start kommer det ta innan man återgår till att ha bussarna på garaget längst ut på linjen?
Gissar att man återgår till ytterort-depåer innan man ens börjat!
Min personliga gissning!
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

BR

Citat från: Jacob med C skrivet 18 september 2019, 18:10:53 PM
Fordonskrav för 11 och 15/55?

Vet inget om antalet bussar eller vilka, bara att de är från VDL och att ledbussar inte kommer finnas inom Länstrafiken längre förutom i stadstrafik då.

BR

Citat från: Jona skrivet 18 september 2019, 16:27:12 PM
Hur många månader efter start kommer det ta innan man återgår till att ha bussarna på garaget längst ut på linjen?
Gissar att man återgår till ytterort-depåer innan man ens börjat!
Min personliga gissning!

https://www.vk.se/2019-10-11/bussar-kors-tomma-till-kranskommuner

Denna artikel säger att man kommer tomköra under avtalets alla 10år eftersom tvätt, städ etc måste göras på Västerslätt där personalen finns.

Bussmicke

Galenskap, varför inte linjelägga dessa tomturer så utbudet utökas samtidigt?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BR

Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2019, 19:25:18 PM
Galenskap, varför inte linjelägga dessa tomturer så utbudet utökas samtidigt?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Umeå - Bjurholm vid 4:30 på morgonen på vardagar tror ja inte skulle vara så lockande... men de finns säkert andra bra tider. 😁

Jona

Sedan kan man ju fråga sig hur många förare som bor i Bjurholm och Nordmaling som inte är Jättepigg på att tomköra sin privata bil från ytterområdet, för att hämta en buss som han sedan ska tomköra tillbaka till sin hemby för att köra tur tillbaka in mot staden.
Detta i relation att den föraren idag kan gå/cykla/rida eller på andra sätt idag utan bil kan ta sig från bostaden till garaget för att hämta en buss i den by där föraren bor och turen ska starta.

Skulle då den föraren hitta en annan arbetsgivare kanske han väljer och byta bolag (eller inte gå över till Transdev) vilken kan göra en förarbrist som exempel.

Så är inte bara miljön och pengar som är förlorare utan även en hel del förare kan man utgå från.

Därför tror jag inte att detta kommer fortgå allt för många år innan ordningen är återställd.

Eftersom många linjer ändå inte har turer mellan 10 och 14, eller i alla fall inte så alla bussar behövs finns det ju helt klart tid för ytterby-föraren att köra till garaget efter morgonankomsten till storstad från ytterby, tvätta städa och tanka i samband med lunchrast för att sedan köra 2 - 3 turer storstad - ytterby och åter några turer.

Klarar Skelleftebuss av detta med sina bussar i ytterområden /satellit garage borde ju även transdev fixa detta upplägg utan att slösa på alla sätt och tomköra fram och åter helt i onödan.

/J
MVH Filosofen Jona

homer

Citat från: Jona skrivet 11 oktober 2019, 21:02:47 PM
Sedan kan man ju fråga sig hur många förare som bor i Bjurholm och Nordmaling som inte är Jättepigg på att tomköra sin privata bil från ytterområdet, för att hämta en buss som han sedan ska tomköra tillbaka till sin hemby för att köra tur tillbaka in mot staden.
Detta i relation att den föraren idag kan gå/cykla/rida eller på andra sätt idag utan bil kan ta sig från bostaden till garaget för att hämta en buss i den by där föraren bor och turen ska starta.


/J

Ja, vi är många bussförare som rider till jobbet :P ::) ;D ;D ;D ;D

Bussmicke

Citat från: BR skrivet 11 oktober 2019, 19:28:47 PM
Umeå - Bjurholm vid 4:30 på morgonen på vardagar tror ja inte skulle vara så lockande... men de finns säkert andra bra tider. 😁

Var en tanke bara men tänkte inte på att det kunde vara såå tidigt.. ;p
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Jona skrivet 11 oktober 2019, 21:02:47 PM

Klarar Skelleftebuss av detta med sina bussar i ytterområden /satellit garage borde ju även transdev fixa detta upplägg utan att slösa på alla sätt och tomköra fram och åter helt i onödan.

/J

Exakt!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BR

Citat från: Jona skrivet 11 oktober 2019, 21:02:47 PM
Sedan kan man ju fråga sig hur många förare som bor i Bjurholm och Nordmaling som inte är Jättepigg på att tomköra sin privata bil från ytterområdet, för att hämta en buss som han sedan ska tomköra tillbaka till sin hemby för att köra tur tillbaka in mot staden.
Detta i relation att den föraren idag kan gå/cykla/rida eller på andra sätt idag utan bil kan ta sig från bostaden till garaget för att hämta en buss i den by där föraren bor och turen ska starta.

Skulle då den föraren hitta en annan arbetsgivare kanske han väljer och byta bolag (eller inte gå över till Transdev) vilken kan göra en förarbrist som exempel.

Så är inte bara miljön och pengar som är förlorare utan även en hel del förare kan man utgå från.

Därför tror jag inte att detta kommer fortgå allt för många år innan ordningen är återställd.

Eftersom många linjer ändå inte har turer mellan 10 och 14, eller i alla fall inte så alla bussar behövs finns det ju helt klart tid för ytterby-föraren att köra till garaget efter morgonankomsten till storstad från ytterby, tvätta städa och tanka i samband med lunchrast för att sedan köra 2 - 3 turer storstad - ytterby och åter några turer.

Klarar Skelleftebuss av detta med sina bussar i ytterområden /satellit garage borde ju även transdev fixa detta upplägg utan att slösa på alla sätt och tomköra fram och åter helt i onödan.

/J

Enligt vad jag hört ska tex alla förare i Bjurholm ha blivit erbjuden anställning men tackar nej av anledningen att man måste köra egen bil 6mil och hämta bussen för att tomma hem. Samtidigt klagar arbetsgivarna att det är brist på förare liksom...

Transdevs dotterbolag KR Trafik kör inte på detta sätt utan på dagen så tankas/tvättas etc bussarna från ytterområdena.

homer

Citat från: BR skrivet 11 oktober 2019, 21:34:43 PM
Enligt vad jag hört ska tex alla förare i Bjurholm ha blivit erbjuden anställning men tackar nej av anledningen att man måste köra egen bil 6mil och hämta bussen för att tomma hem. Samtidigt klagar arbetsgivarna att det är brist på förare liksom...

Transdevs dotterbolag KR Trafik kör inte på detta sätt utan på dagen så tankas/tvättas etc bussarna från ytterområdena.

kan man tacka nej till ett jobb för att man måste pendla 6 mil på landsväg i Norrland förtjänar man att vara arbetslös

BR

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2019, 22:49:49 PM
kan man tacka nej till ett jobb för att man måste pendla 6 mil på landsväg i Norrland förtjänar man att vara arbetslös

Eftersom du har 6mil hem sen så blir de 12 mil i bil per arbetsdag, och med långa arbetsdagar och säkert rast på ett par timmar på Västerslätt så tror jag inte du kör hem heller - för att få 24 mil per dag i bil. :)

Ersa

#14
Det är ju ingen ovanlighet med delade tjänster, med uppåt sex timmar ledighet på förmiddagen för sådan här typ av trafik. Man behöver alltså ha max 15 km till arbetsplatsen för att nå upp i de sex milen om dagen som det antyddes om.
Sen handlar det knappast om att välja ett underbetalt arbete (som det blir efter bränsleutgifterna) eller att gå arbetslös. Så svartvit är inte världen. Det finns relativt gott om andra arbeten i kustområdet. Även ett sämre betalt arbete ger ju mer i plånboken slutändan om man slipper 24 mils bilkörning 20 dagar i veckan...  dvs 480 mil i månaden.
Som jämförelse är det 197 mil mellan Treriksröset och Smygehuk.

Till sist har vi trafiksäkerhetsfaktorn. Om föraren slipper köra bil i fyra timmar per arbetsdag, varav två timmar före och efter det 13½ timmar långa passet... borde inte denne vara lite mer utvilad och uppmärksam då?