Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm

Startat av Taunusch, 22 juli 2019, 18:10:32 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Taunusch

På måndagsmorgonen inträffade en trafikolycka mellan Nobina 7954 och en sopbil på Fabriksgatan utanför resecentrum i Katrineholm.

Det var när bussen svänga in till resecentrum som det bakre överhänget fastnade i sopbilen som stod på trottoaren. Bakpartiet på bussen slets loss medan sopbilen klarade sig så pass att den återgick i trafik under dagen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/sopbil-och-buss-i-olycka-pa-stortorget-sm5193550.aspx

buskörare

#1
Oj så bussen såg ut efteråt  :o

zjbus

Det gäller att ha koll på överhänget.
Är ju i stort bara ömtålig plast i dagens bussar, inte speciellt robusta.

Delfinen76

Vanligt när det gäller boggibussar som kräver 1 och halvmeters överhäng.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Fredde

Citat från: Delfinen76 skrivet 22 juli 2019, 19:53:03 PM
Vanligt när det gäller boggibussar som kräver 1 och halvmeters överhäng.

Absolut, har sett många såna, dock inte lika illa som detta. Minns en händelse där bussen flyttade upp en personbil på en trottoar... :o
Hoppas inte den enda passageraren satt längst bak... ;D

buskörare

Citat från: Delfinen76 skrivet 22 juli 2019, 19:53:03 PM
Vanligt när det gäller boggibussar som kräver 1 och halvmeters överhäng.

Vanligt att bussen tappar halva arslet? Det vanligaste är väl att nått hörn ryker som mest.

Bussfanatikern


John P

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 juli 2019, 01:09:39 AM
Skroten nästa?

Knappast, bussen har många år kvar i trafik så den bör definitivt vara värd att reparera. Det blir en hel del jobb, men det ska nog inte vara några större probelm att fixa dessa skador för de som är proffs på det!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Walter

Är detta kanske ett resultat efter att man haft lös eller dåligt fastsatt karossdel på bakstammen? Ser ofta att verkstäderna inte lagar detta på korrekt sätt utan mest skruvar ihop den lösa delen med en annan del. Ofta med bult eller motsvarande.  Har man gjort så och detta händer så släpper inte delarna på avsett vis och minimerar skadorna utan tar istället med sig fler karossdelar då bulten inte släpper. Ren spekulation så klart men ofta så skapar den enkla lösningen andra större problem.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Taunusch

Den som kör på ett stillastående fordon ligger väl oftast pyrt till men undrar om försäkringsbolagen har några åsikter sinsemellan om att sopbilen stod på trottoaren. Sannolikt utan tillstånd och om den inte stått där hade ju olyckan inte hänt.

zjbus

Citat från: Taunusch skrivet 28 juli 2019, 16:32:34 PM
Den som kör på ett stillastående fordon ligger väl oftast pyrt till men undrar om försäkringsbolagen har några åsikter sinsemellan om att sopbilen stod på trottoaren. Sannolikt utan tillstånd och om den inte stått där hade ju olyckan inte hänt.
Det var något nytt behöver sopbilar tillstånd för att stå på trottoarer något som de måste göra vid flertal tillfällen för att kunna utföra sitt jobb.
Hade bussföraren varit uppmärksam och haft koll på sitt överhäng så hade definitivt inte olyckan hänt. och alldeles oavsett om det gäller en sopbil eller något annat fordon som står på en trottoar med eller utan tillstånd så berättigar det ju inte en passerande bussförare att brista i uppmärksamhet, det är ju det det hela handlar om. Ett stillastående fordon som blir påkört kan inte få skulden för det om den står där den inte får stå utan det är ju självklart den som kör på någon som får skulden. Skulle vederbörande varit mer uppmärksam om det varit en polisbil, brandbil eller ambulans som stått där eller en gående?

Taunusch

För försäkringsbolagen är det inte alltid svart eller vitt utan det finns ofta något däremellan också.

Bara för att man behöver göra något som är otillåtet för att kunna utföra sitt jobb blir det inte per automatik tillåtet.

Nico

Sopbilar, hanterverkarfordon och liknande fordon brukar ha s.k. nyttoparkeringstillstånd. Dessa tillstånd, som kan variera i omfattning, medger då bl.a. transport och viss parkering på gång- och cykelbana, trottoarer och motsvarande. Även sådana SL-fordon som service- och trafikledningsbilar brukar ha nyttoparkeringstillstånd. De senare har normalt även tillstånd för att köra i kollektivkörfält.

Denna typ av tillstånd söks via Länsstyrelsen, kostade senaste c.a. 2 600:- per fordon och förnyas normalt var tredje år. Beroende på typ och omfattning så kan det vara ganska svårt att få tillstånd. Kraven på att både motivera behov, fordonens utseende mm. är sådant som spelar in. Det måste även finnas en fordonsansvarig mm. hos företaget eller organisationen som ansöker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Taunusch skrivet 28 juli 2019, 19:38:00 PM
För försäkringsbolagen är det inte alltid svart eller vitt utan det finns ofta något däremellan också.

Bara för att man behöver göra något som är otillåtet för att kunna utföra sitt jobb blir det inte per automatik tillåtet.
Nu tror jag inte att sopbilen stod där otillåtet men även om den så gjorde så är det inget försvar för att köra på den.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 28 juli 2019, 19:39:49 PM
Sopbilar, hanterverkarfordon och liknande fordon brukar ha s.k. nyttoparkeringstillstånd. Dessa tillstånd, som kan variera i omfattning, medger då bl.a. transport och viss parkering på gång- och cykelbana, trottoarer och motsvarande. Även sådana SL-fordon som service- och trafikledningsbilar brukar ha nyttoparkeringstillstånd. De senare har normalt även tillstånd för att köra i kollektivkörfält.

Denna typ av tillstånd söks via Länsstyrelsen, kostade senaste c.a. 2 600:- per fordon och förnyas normalt var tredje år. Beroende på typ och omfattning så kan det vara ganska svårt att få tillstånd. Kraven på att både motivera behov, fordonens utseende mm. är sådant som spelar in. Det måste även finnas en fordonsansvarig mm. hos företaget eller organisationen som ansöker.
Är med på detta men alldeles oavsett giltigt tillstånd eller inte så kan ju inte förare/ägare av uppställt fordon få skulden för att någon kör på den.