Fartbulor i Falun...

Startat av Wetjo, 13 augusti 2011, 10:23:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Robert T

Bra att det diskuteras! Där jag kör är vi ganska skonade mot hinder. Men i Österbybruk har nån stjärna på fd Vägverket tänkt till ordentligt... Där har man lagt tre hinder som ska vara bussvänliga, två av dom i sväng så man har ett h*****e att styra rätt med både fram och bakaxel. Sen är dom så breda att drivaxeln med sina dubbelhjul alltid klättrar, så man måste köra max 20km/h över dom. Men det värsta är att dessa är monterade så brett isär utan mittbarriär att personbilarna utan problem håller 50km/h MELLAN hindren.  ::)

Det är så dumt att man häpnar.

Ersa

Fartbulor borde förbjudas i lag på alla gator där lågentré/låggolvsbussar kör i linjetrafik. Arbetsmiljöverket fick ju bort bulorna i Täby kyrkby genom att hota att dra in all trafik, men i Umeå stod alla parter som handfallna. Jag minns när man försökte rekrytera mig till Kommunal i Umeå; ett fackförbund som jag kategoriskt vägrade att gå med så länge de inte lyfte ett finger för att bekämpa vägbulorna. Detta trots att många medlemmar redan tjatade om frågan utan att någon gjorde något.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2011, 12:21:46 PM
Fartbulor borde förbjudas i lag på alla gator där lågentré/låggolvsbussar kör i linjetrafik. Arbetsmiljöverket fick ju bort bulorna i Täby kyrkby genom att hota att dra in all trafik, men i Umeå stod alla parter som handfallna. Jag minns när man försökte rekrytera mig till Kommunal i Umeå; ett fackförbund som jag kategoriskt vägrade att gå med så länge de inte lyfte ett finger för att bekämpa vägbulorna. Detta trots att många medlemmar redan tjatade om frågan utan att någon gjorde något.

När har kommunal gjort något för sina medlemmar?  ::)

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2011, 12:21:46 PM
Fartbulor borde förbjudas i lag på alla gator där lågentré/låggolvsbussar kör i linjetrafik. Arbetsmiljöverket fick ju bort bulorna i Täby kyrkby genom att hota att dra in all trafik, men i Umeå stod alla parter som handfallna. Jag minns när man försökte rekrytera mig till Kommunal i Umeå; ett fackförbund som jag kategoriskt vägrade att gå med så länge de inte lyfte ett finger för att bekämpa vägbulorna. Detta trots att många medlemmar redan tjatade om frågan utan att någon gjorde något.

Var det inte just Kommunal som drev frågan om vägbulorna i Täby kyrkby till arbetsmiljöverket....

JDS

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2011, 12:21:46 PM
Fartbulor borde förbjudas i lag på alla gator där lågentré/låggolvsbussar kör i linjetrafik. Arbetsmiljöverket fick ju bort bulorna i Täby kyrkby genom att hota att dra in all trafik, men i Umeå stod alla parter som handfallna. Jag minns när man försökte rekrytera mig till Kommunal i Umeå; ett fackförbund som jag kategoriskt vägrade att gå med så länge de inte lyfte ett finger för att bekämpa vägbulorna. Detta trots att många medlemmar redan tjatade om frågan utan att någon gjorde något.

Att gå med och sedan själv arbeta mot bulorna hade kanske varit ett alternativ? Det är svårt för facket att göra något för medlemmarna om det inte finns några medlemmar som vill göra något.

Rojje

Citat från: kimpan skrivet 13 augusti 2011, 15:45:02 PM
Var det inte just Kommunal som drev frågan om vägbulorna i Täby kyrkby till arbetsmiljöverket....

Drivande skyddsombud, trafiken var omledd ett tag och gick inte alls genom Täby Kyrkby. Täby kommun var till en början helt oförstående till kraven på att ta bort bulorna. Dom som finns kvar är utjämnade. Är ändå inte en helt skumpfri resa då delar av hindren består av gatsten som gett vika. Lite att läsa om just Täby-fallet:

SL Pressrelease

SVD Bussförare sjuka av fartgupp

SVT om farthindren

Lite fakta om hur branschen ställer sig till detta med gupp:

Svensk Kollektivtrafik, bussar och gupp

Trafikverket, förhöjda övergångsställen

Ersa

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2011, 19:42:08 PM
Att gå med och sedan själv arbeta mot bulorna hade kanske varit ett alternativ? Det är svårt för facket att göra något för medlemmarna om det inte finns några medlemmar som vill göra något.

Efter många års medlemskap i ovan nämnda fackförbund där ingen lyssnat på ens sak tröttnar man helt och går ur. När de därefter åter försöker rekrytera en igen får man väl lov att svara ärligt?

Hade alla förare varit överens hade man samma dag kunnat köra bussarna fram till den första gigantiska vägbulan och därefter stannat och dragit åt handbromsarna och vägrat köra vidare över dem. Men det är ju omöjligt att få med sig alla på en sådan aktion, och detta var något som Kommunal inte ville höra talas om. All makt utgick på den tiden från ett fåtal ledare, och inte medlemmarna. Men på senare år har det faktiskt blivit bättre.

Robert T

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2011, 19:42:08 PM
Att gå med och sedan själv arbeta mot bulorna hade kanske varit ett alternativ? Det är svårt för facket att göra något för medlemmarna om det inte finns några medlemmar som vill göra något.

Känns döfött när samma fack ser till att man får arbeta gratis till sänkt lön?

Tänker på obetald restid från depå till startplats och vice versa samt att timanställda fick sänkt lön, min sänktes nästan 2kr per timme.

ResVille

Det finns gator där man på korta sträckor, knappt 2 km, lyckats få in fyra olika modeller av farthinder. Bland annat modellen med en puckel. som har stollpar vid sidorna. Resultatet är att bussen vaggar över som en anka när de 3 olika axlarna passerar i tur och ordning. Det märkliga är att kommunerna som vill att invånarna skall resa kollektivt inte tänker på deras komfort. Lika illa är det med farthinder som ligger precis före en hållplats som måste passeras diagonalt vid ingång till hållplatsen vilket får bussen att svaja i sidled även vid låga farter.
Det är inte bara fack och förare som borde reagera utan i första hand borde företagen som trafikerar sträckorna försöka bli remissinstans när gator byggs om och farthinder placeras ut. Det blir en del onödiga skador på fordon beroende på farthinder där man inte tagit hänsyn till busstrafiken.

Ersa

Citat från: Rojje skrivet 14 augusti 2011, 20:09:50 PM
Drivande skyddsombud, trafiken var omledd ett tag och gick inte alls genom Täby Kyrkby. Täby kommun var till en början helt oförstående till kraven på att ta bort bulorna.

Hur kommer man åt denna totalt oförstående attityd till motståndet mot vägbulor?
Kräver att beslutsfattarna själva ska köra en gammal OmniCity utan fjädrad förarstol i laglig högsta hastighet över vägbulorna som de själva byggt, utan att spilla ut ett vattenglas på instrumentpanelen?

Rojje

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2011, 10:51:30 AM
Hur kommer man åt denna totalt oförstående attityd till motståndet mot vägbulor?
Kräver att beslutsfattarna själva ska köra en gammal OmniCity utan fjädrad förarstol i laglig högsta hastighet över vägbulorna som de själva byggt, utan att spilla ut ett vattenglas på instrumentpanelen?

Min egen teori är att dom flesta beslutsfattare aldrig själva blir drabbade utav det dem bestämmer, dvs i Täby skulle aldrig ansvariga för vägbulorna nedlåta sig till att åka buss när dem har en tjänstebil. Dem förstår helt enkelt inte problematiken då dem aldrig blir utsatta för problemet själva. Har du inte varit "där" kan du inte förstå hur det är, om ni förstår hur jag menar. Till detta kommer en kanske dålig dialog mellan trafikföretagen och vägförvaltare. Jag tror, OBS tror, att det kanske var lättare förr när bussarnas kördes av kommunerna själva och det fanns mer direkta kopplingar mellan vägförvaltare och trafikföretag.

Samma sak som detta med luftkonditioneringens vare eller icke vara på bussar, hur många ansvariga politiker/tjänstemän åker själva buss i värmen? Dem nya digitala skyltarna på busshållplatserna i Stockholm, läsbarheten under vissa ljusförhållanden är inte optimal, tror inte att ansvariga i projektet själva använder buss speciellt mycket?

En "rolig" historia är hur ansvariga politker/tjänstemän för kollektivtrafiken i Edinburgh en period på 90-talet inte fick en tjänstebil och parkeringsplats på jobbet, man tyckte att det räckte med fri åkning i kollektivtrafiken, annars skulle dem inte förstå det dem skulle bestämma över. Ville dem ha bilen och parkeringsplatsen fick dem lösa det själva.

kimpan

Citat från: Robert T skrivet 14 augusti 2011, 21:08:22 PM
Känns döfött när samma fack ser till att man får arbeta gratis till sänkt lön?

Tänker på obetald restid från depå till startplats och vice versa samt att timanställda fick sänkt lön, min sänktes nästan 2kr per timme.

Facket är precis så starkt som dess medlemmar gör det till. Är man missnöjd med hur det fungerar med facket på sin arbetsplats så får man väl ta tag i saken och själv bli aktiv, Är man missnöjd med sina fackliga företrädare får man gå på ett möte och välja in andra företrädare. Svårare än så är det inte. det kommer ALDRIG att bli någon förändring av att enbart sitta och beklaga sig....

Robert T

Citat från: kimpan skrivet 15 augusti 2011, 19:19:39 PM
Facket är precis så starkt som dess medlemmar gör det till. Är man missnöjd med hur det fungerar med facket på sin arbetsplats så får man väl ta tag i saken och själv bli aktiv, Är man missnöjd med sina fackliga företrädare får man gå på ett möte och välja in andra företrädare. Svårare än så är det inte. det kommer ALDRIG att bli någon förändring av att enbart sitta och beklaga sig....

Skulle jag engagera mig skulle det vara i ett nytt fackförbund, inte i kommunal.
Men eftersom jag inte planerar att arbeta i denna bransch för evigt så orkar jag inte bry mig. Dyker ett jobberbjudande upp i morgon byter jag.