Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 20 augusti 2019, 21:11:04 PM

Titel: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2019, 21:11:04 PM
Det verkar lite motigt i expresstrafiken numera, enligt antalen anmälningar till Konsumentverket.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 20 augusti 2019, 22:47:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2019, 21:11:04 PM
Det verkar lite motigt i expresstrafiken numera, enligt antalen anmälningar till Konsumentverket.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar
Inte så lite motigt i Flixbuss trafik att döma av alla klagomål från många håll, inte enbart till Konsumentverket, t.ex. flera av bolagets kunder som SVT Nyheter varit i kontakt med menar att de knappt fått någon information alls vid förseningar, bemötts otrevligt när de frågat andra Flixbusschaufförer och inte kommit fram när de har ringt kundservice.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Carl Eric skrivet 21 augusti 2019, 11:37:41 AM
Jag kan själva ställa mig till den skaran. Skulle ha rest med dem i slutet av juni, resan blev inställd och trots flera kontakter med deras kundtjänst både via telefon och mejl har jag fortfarande inte fått några pengar tillbaka...
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Fredde skrivet 21 augusti 2019, 16:32:51 PM
Det står just nu Flix-personal och delar ut nån info vid Slussen i Stockholm.
Oklart dock vad det är, men förmodligen någon marknadsföring.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Maven skrivet 22 augusti 2019, 09:00:02 AM
Med tanke på detta var det väl bra att Flixbus så snabbt avvecklade det fina varumärket Swebus, istället för att köra det i botten.
Därmed bör själva varumärket vara relativt oskadat, och kan köpas loss av någon som vill starta upp ny trafik som Swebus, om Flixbus inte klarar av den svenska marknaden.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Lars_L skrivet 22 augusti 2019, 11:49:46 AM
Citat från: Maven skrivet 22 augusti 2019, 09:00:02 AM
Med tanke på detta var det väl bra att Flixbus så snabbt avvecklade det fina varumärket Swebus, istället för att köra det i botten.
Därmed bör själva varumärket vara relativt oskadat, och kan köpas loss av någon som vill starta upp ny trafik som Swebus, om Flixbus inte klarar av den svenska marknaden.

Snarare är väl frågan hur bra man är på att få tag i nytt kapital och hur mycket man vill pumpa in i den svenska verksamheten. Men förluster verkar ju inte ha avskräckt dem i andra länder från att expandera. De försöker ju också med samma idéer som alla andra förlorat bra med pengar på - såsom att köra till Arlanda i halvtimmestrafik,  men här till under halva priset gentemot Flygbussarna. Möjligen har man klarat skapliga resandetal (men knappast med vinst) under sommarmånaderna - men efter det kommer resandetalet på den linjen att sina, även om priset är lågt och förlusterna eskalera.

Förra året gjorde man en förlust på drygt 17 miljoner i Sverige. Nå, så länge inte lågkonjunkturen blivit allt för djup, verkar det finnas villigt kapital att satsa på i bolaget.

Att ta upp konkurrensen med dem skulle alltså vara vansinnigt - och är det någon som vill göra det så lär det nog vara något annat internationellt bussbolag under sitt eget namn.

Skulle Flixbus dock gå omkull kan väl allt hända. Men har nog svårt att se att någon skulle vilja använda Swebus som varumärke ändå. Ser inte att varumärket är värt så mycket.

Däremot tror jag nog att expressbussresenärerna i Sverige ställer högre krav än vad man gör på sina håll på kontinenten. Det kan vi ju se även på Ryanair som haft svårt att hålla konkurrensen med andra lågprisbolag, eftersom produkten av många ändå uppfattats som alltför dålig.   

Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 14:54:10 PM
Citat från: Maven skrivet 22 augusti 2019, 09:00:02 AM
Med tanke på detta var det väl bra att Flixbus så snabbt avvecklade det fina varumärket Swebus, istället för att köra det i botten.
Därmed bör själva varumärket vara relativt oskadat, och kan köpas loss av någon som vill starta upp ny trafik som Swebus, om Flixbus inte klarar av den svenska marknaden.
Absolut det hade inte tillfört något positivt att dra med sej de respekterade och väl inarbetade namnen SJ Buss och Swebus. 2018 kom det in totalt elva anmälningar till Konsumentverket mot Flixbus. Hittills under 2019 har Konsumentverket fått in 37 anmälningar mot Flixbus.
Swebus drog på sig en enda anmälan under de tolv månader innan de blev uppköpta av Flixbus i maj 2018, siffror som talar för att varumärket Swebus bör vara intakt.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: homer skrivet 22 augusti 2019, 17:26:45 PM
Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 14:54:10 PM
Absolut det hade inte tillfört något positivt att dra med sej de respekterade och väl inarbetade namnen SJ Buss

du skämta aprillo med oss?   ::) :-X
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 18:32:18 PM
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2019, 17:26:45 PM
du skämta aprillo med oss?   ::) :-X
Nu har du citerat c:a 25% av det jag skrev, ska det tolkas som att du inte tycker SJ Buss är respekterat och väl inarbetat?
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: homer skrivet 22 augusti 2019, 18:54:18 PM
Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 18:32:18 PM
Nu har du citerat c:a 25% av det jag skrev, ska det tolkas som att du inte tycker SJ Buss är respekterat och väl inarbetat?

Om man tror att varumärket SJ buss är "respekterat och väl inarbetat" 2019 undrar jag vilken bubbla man lever i, ursäkta om du tar illa upp, inte meningen :-* men lite måste man få fnissa åt det...
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 20:02:10 PM
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2019, 18:54:18 PM
Om man tror att varumärket SJ buss är "respekterat och väl inarbetat" 2019 undrar jag vilken bubbla man lever i, ursäkta om du tar illa upp, inte meningen :-* men lite måste man få fnissa åt det...
Nu skrev jag ju SJ Buss och Swebus, bägge har ju varit uppe på en kvalitetsnivå som aldrig någonsin det omtalade bolaget kommer att komma i närheten av.
Jag tog inte alls illa upp, klart att du får fnissa åt mina uttalande, skulle jag inte tåla det så kunde jag ju sluta att skriva.
Ingen kommentar till resten av mitt inlägg?
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: homer skrivet 22 augusti 2019, 23:26:14 PM
Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 20:02:10 PM
Nu skrev jag ju SJ Buss och Swebus, bägge har ju varit uppe på en kvalitetsnivå som aldrig någonsin det omtalade bolaget kommer att komma i närheten av.
Jag tog inte alls illa upp, klart att du får fnissa åt mina uttalande, skulle jag inte tåla det så kunde jag ju sluta att skriva.
Ingen kommentar till resten av mitt inlägg?

Jag gör samma bedömning som dig att varumärket Swebus är starkt förknippat med expressbussar bland allmänheten, men jag vet inte om jag skulle vilja klassa dom som ett företag med en väldigt hög kvalitetsnivå, själv upplevde jag Swebus som ett otroligt trött bussbolag som inte riktigt visste vad dom ville med framtiden och som helt saknade nytänkande för att växa och överleva (vilket dom ju inte gjorde heller)



Att flixbus har fått en stor ökning av missnöjda resenärer finns de säkert 100 olika anledningar till, jag tror säkert att de finns väldigt många som är nöjda med deras tjänster också.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 23 augusti 2019, 12:13:29 PM
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2019, 23:26:14 PM
Jag gör samma bedömning som dig att varumärket Swebus är starkt förknippat med expressbussar bland allmänheten, men jag vet inte om jag skulle vilja klassa dom som ett företag med en väldigt hög kvalitetsnivå, själv upplevde jag Swebus som ett otroligt trött bussbolag som inte riktigt visste vad dom ville med framtiden och som helt saknade nytänkande för att växa och överleva (vilket dom ju inte gjorde heller)



Att flixbus har fått en stor ökning av missnöjda resenärer finns de säkert 100 olika anledningar till, jag tror säkert att de finns väldigt många som är nöjda med deras tjänster också.
Ja och SJ Buss var ju också det innan Swebus bildades. Apropå kvalitetsnivån så jämförde jag med flixbus och då råder det knappast någon tvekan.

Med tanke på den massiva expanderande kritiken från alla håll så har jag svårt att tro det finns väldigt många som är nöjda med dom.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: BSB101 skrivet 23 augusti 2019, 19:30:27 PM
Hur många åker med Flixbus i Sverige på ett år? Finns säkert en del missnöjda som inte anmäler men det känns ändå som i princip alla som nyttjar deras tjänster är nöjda med det man köpt.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: CW66 skrivet 24 augusti 2019, 18:03:45 PM
Alltså - varför denna ständiga skitkastning på Flixbus?
Swebus är gammalt, förlegat och borta sedan länge - och jag är helt säker på att ingen vill ha tillbaka varken deras brist på linjenät, höga priser eller dåliga turtätheter - varför vill ni så gärna ha tillbaka den biten?
Tror ni inte att Swebus också drogs med klagomål som alla andra??

Visst, Flixbus har fått mycket mer klagomål - men de har också mycket mer trafik, vilket man glömmer bort att sätta i sitt sammanhang. Borde man inte slå ut antalet klagomål jämfört med antalet turer? Kanske det inte egentligen var mer än Swebus hade, eller som någon annan har idag?

Jag har själv åkt med Flixbus i flera av länderna i Europa, och det har fungerat alldeles utmärkt tycker jag vad gäller tidshållning, pris-sättning och turtätheter.
Visst - det finns klantar som kör som fan - men det finns det överallt - titta bara på linjetrafiken i Göteborg och i Stockholm så behöver ni inte alls höja på ögonbrynen.

Vad gäller funktioner som dåligt internet, toa som inte funkar och annat - åk en runda med SJ som jag gör varje dag så ska ni se att ni får er beskärda del av saker som inte funkar gång efter annan - så tro mig - Flixbus är inte ensamma.

Konstruktiv kritik ja, gnäll nej. Att bara raljera över ett enda företag och hoppas på dess död så fort något kommer upp - är det inte ganska löjligt på ett bussforum? Teoretiskt borde väl forumet jubla då det kommit in många fler bussar att fota, och många fler modeller att kolla på, eller hur?

Var lite konstruktiva i er kritik, och handla av egen erfarenhet istället för att med hull o hår svälja allt som tidningarna skriver för att sälja och få uppmärksamhet.

Eller har jag så fel?
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 24 augusti 2019, 18:37:07 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 24 augusti 2019, 18:03:45 PM
Alltså - varför denna ständiga skitkastning på Flixbus?
Swebus är gammalt, förlegat och borta sedan länge - och jag är helt säker på att ingen vill ha tillbaka varken deras brist på linjenät, höga priser eller dåliga turtätheter - varför vill ni så gärna ha tillbaka den biten?
Tror ni inte att Swebus också drogs med klagomål som alla andra??

Visst, Flixbus har fått mycket mer klagomål - men de har också mycket mer trafik, vilket man glömmer bort att sätta i sitt sammanhang. Borde man inte slå ut antalet klagomål jämfört med antalet turer? Kanske det inte egentligen var mer än Swebus hade, eller som någon annan har idag?

Jag har själv åkt med Flixbus i flera av länderna i Europa, och det har fungerat alldeles utmärkt tycker jag vad gäller tidshållning, pris-sättning och turtätheter.
Visst - det finns klantar som kör som fan - men det finns det överallt - titta bara på linjetrafiken i Göteborg och i Stockholm så behöver ni inte alls höja på ögonbrynen.

Vad gäller funktioner som dåligt internet, toa som inte funkar och annat - åk en runda med SJ som jag gör varje dag så ska ni se att ni får er beskärda del av saker som inte funkar gång efter annan - så tro mig - Flixbus är inte ensamma.

Konstruktiv kritik ja, gnäll nej. Att bara raljera över ett enda företag och hoppas på dess död så fort något kommer upp - är det inte ganska löjligt på ett bussforum? Teoretiskt borde väl forumet jubla då det kommit in många fler bussar att fota, och många fler modeller att kolla på, eller hur?

Var lite konstruktiva i er kritik, och handla av egen erfarenhet istället för att med hull o hår svälja allt som tidningarna skriver för att sälja och få uppmärksamhet.

Eller har jag så fel?
Så du menar att tidningar hittar på för att sälja och få uppmärksamhet? Alla missnöjda resenärer som klagar är bara påhitt? Det som finns att läsa här är bara fantasier?:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar
Det var i så fall ett grovt påhopp på alla journalister som jobbar seriöst med att förmedla nyheter.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:19:08 PM
Vad är vitsen att upprepa samma länkar från startinlägget, i en massa inlägg i denna tråd?
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 24 augusti 2019, 19:53:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:19:08 PM
Vad är vitsen att upprepa samma länkar från startinlägget, i en massa inlägg i denna tråd?
Antar att du menar utav mej, två gånger har jag angivit länkarna som källa och senast så var det en fråga om innehållet i länkarna ansågs vara något som tidningarna skriver för att sälja och få uppmärksamhet?
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2019, 08:08:34 AM
Jag håller med om att Flixbus har betydligt mer trafik än Swebus och då är det ju inte så konstigt om antalet klagomål också ökar.
SJ är inte heller vad det en gång var, fungerande WiFi hör till undantagen om det ens finns.
Toaletterna är ofta reducerade i antal så man ibland får gå genom flera vagnar för att hitta en som fungerar.

Det finns ju inget annat bolag i Sverige som kör så mycket långväga trafik som Flixbus misstänker jag och då blir det orättvist att jämföra med Vy, Bergkvarabuss, Silverlinjen och de andra som har helt andra förutsättningar.

Det är mig veterligen inget tvång att resa med Flixbus, så är man inte nöjd med sin resa får man väl välja någon annan resväg nästa gång då.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: DL skrivet 27 augusti 2019, 10:13:40 AM
Det är enkelt, det gnälls på Flixbus för att det inte är ett svenskt bolag. Precis som det gnälls på bussar som inte är svenska. Andra ska gärna köpa våra produkter så att det gynnar vår export men vi ska inte importera andra länders produkter.  ::)

Jag har åkt en del med Flixbus och några gånger har bussen varit sen (vilket man kanske måste räkna med om den kommer ända från Berlin) då har jag fått sms som angett ungefär hur mycket sen bussen förväntas bli. Helt suveränt.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: zjbus skrivet 27 augusti 2019, 10:57:54 AM
Men man kan ju undra hur det är med kritiken från andra länder? Här har det bara pratats om klagomål från resenärer i Sverige och anmälningar till Konsumentverket samt Allmänna reklamationsnämnden, adderar vi alla klagomål från alla länder flixbus kör i samt anmälningar till respektive lands motsvarighet till svenska Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden så kommer säkerligen det totala antalet klagomål upp till en svindlande nivå.
Tror absolut inte att det framförs ogrundade klagomål, ingen rök utan eld som ett gammalt talesätt säger.
"Gnälls" det på bussar som inte är Svenska så beror det sannerligen inte på fordonens ursprung, snarare på en bristande kvalitet som ju ofta är synonymt med det. Andra länder köper inte våra produkter för att gynna vår export utan för att tillhandahålla bra produkter.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: DL skrivet 27 augusti 2019, 13:23:25 PM
Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2019, 10:57:54 AM
Men man kan ju undra hur det är med kritiken från andra länder? Här har det bara pratats om klagomål från resenärer i Sverige och anmälningar till Konsumentverket samt Allmänna reklamationsnämnden, adderar vi alla klagomål från alla länder flixbus kör i samt anmälningar till respektive lands motsvarighet till svenska Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden så kommer säkerligen det totala antalet klagomål upp till en svindlande nivå.
Tror absolut inte att det framförs ogrundade klagomål, ingen rök utan eld som ett gammalt talesätt säger.
"Gnälls" det på bussar som inte är Svenska så beror det sannerligen inte på fordonens ursprung, snarare på en bristande kvalitet som ju ofta är synonymt med det. Andra länder köper inte våra produkter för att gynna vår export utan för att tillhandahålla bra produkter.

En annan orsak är troligen också att Flixbus är nya på marknaden i Sverige. Jag tror inte att något företag vill ha massa klagomål på sig. Det är bara att hoppas på att det blir bättre.

Vidare är inte alla Svenska produkter per automatik bra heller, två exempel på det är Säffles bussar som är rent skräp om du frågar mig samt Scanias första generation av Omnicity som rullade i Stockholms innerstad. Jag upplever att både Volvos och Scanias bussar är betydligt bättre ihopmonterade nu när de byggs i Polen mot innan.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 augusti 2019, 15:08:35 PM
Problemet med sådana här tjänster handlar väl inte så mycket om resan när det fungerar, utan hur man just hanterar klagomål och resenärerna när något går fel. Men det är klart att Flixbus måste få tid på sig.

Sedan får vi inte glömma att Swebus trafik var en följd av en mogen marknad. Vad som gjorde det svårt för Swebus att konkurrera gentemot tåget, var ju inte minst de höga oljepriserna. De stora avstånden i Sverige skapar ju sina egna utmaningar kring det jämfört med på kontinenten.

Om Swebus bedömt att det skulle finnas utrymme och framtida vinster att tjäna på ett priskrig så hade man väl kört på det.
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: mittlinje skrivet 27 augusti 2019, 18:31:22 PM
Frågan är om ökningen av klagomål är så otroligt stor om man jämför med klagomål rent allmänt och hur samhället förändrats. Det räcker att gå in på en av regionernas/länsbolagens Facebook-sida så ser man att folk klagar över allt som går att klaga på och de är själv aldrig orsak till klagomålet. En liten förändring av den klagandes tankegång kan helt plötsligt göra många saker positiva. Ett exempel är att man hela tiden kommer i sista minuten till avgång eftersom varje mniut tycks vara guld värd. Dock gäller ine detta när man skall på charterresa  ???
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Nico skrivet 27 augusti 2019, 18:36:51 PM
Stämmer! Tåget och flyget missar man om man är för sen... men av någon konstig anledning blir man däremot frånåkt av bussen!?  :P ;)
Titel: SV: SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 augusti 2019, 22:18:44 PM
Citat från: mittlinje skrivet 27 augusti 2019, 18:31:22 PM
Frågan är om ökningen av klagomål är så otroligt stor om man jämför med klagomål rent allmänt och hur samhället förändrats. Det räcker att gå in på en av regionernas/länsbolagens Facebook-sida så ser man att folk klagar över allt som går att klaga på och de är själv aldrig orsak till klagomålet. En liten förändring av den klagandes tankegång kan helt plötsligt göra många saker positiva. Ett exempel är att man hela tiden kommer i sista minuten till avgång eftersom varje mniut tycks vara guld värd. Dock gäller ine detta när man skall på charterresa  ???

Fast om man tittar - i exempelvis SL trafiken - på vilka klagomål de olika entreprenörerna får så är det ju ganska bundet till när trafiken inte fungerar. Må vara att det ibland kanske inte är entreprenörens fel, både i sak (SL har ansvaret) eller utifrån vad som är rimligt ekonomiskt att ha beredskap för. Följer man också SL:s kundundersökningar så är ju kundnöjdheten ganska hög egentligen. Kundnöjdheten på SL har ju snarast ökat över tid.

Det är heller knappast svårt att öka kundnöjdheten - även om man på vissa håll kanske får arbeta lite mer med attityder hos förare etc. Utan det handlar ju om vilken kundnöjdhet man vill ha, eller rättare vilken kundnöjdhet man är beredd att betala för att få.

Även om folk i gemen är missnöjda med turtätheten på en landsbygdslinje, så brukar inte det få så stort genomslag för helhetsbetyget, eftersom även resenärerna någonstans inser att man inte kan köra runt med tomma vagnar, liksom man har relativt stor acceptans för att det är trångt på tunnelbanan, utan att helhetsbetyget påverkas negativt.


Men med tanke på hur många resenärer exempelvis SL har så tycker jag det är förhållandevis få klagomål ändå. Man kan också räkna med att många som klagar är rätt aktiva. Hur ofta hör man inte om folk som skriver till SL varje dag för att man tror att det ska gå fortare att lösa ex en förseningsproblematik bara för den sakens skull?