(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/d/a80/5b1/f8f/c94/c79/9bf/c8a/428/7d9/fd9/0ad/56f/ace.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Också en vinkel, H34 4444 på linje 47 korsar Odengatan i vårdiset 16/4 1976.
Tack för ditt trevliga foto på en Högertrafikbuss och en Saab 95.
****
Inte ofta man får se hela bussen, rakt från sidan. Och dessutom dörrsidan. Snyggt! :)
Då var det sen 44 år sen bilden togs.
Nånting som slår mig från in uppväxt och som tydligt syns på den här bilden - varför hade man inte tre dörrpar på bussarna? Längden torde ju inte ställt till några problem här, eller var det liksom inte "uppfunnet" på den tiden med ett tredje dörrpar??
Det varierade mellan olika bussar, en tredje dörr fanns tidigare än så, t.ex. på SJ:s 0796 från 1966
https://digitaltmuseum.se/021018171251/statens-jarnvagar-sj-buss-0796
Källa https://digitaltmuseum.se/
Citat från: virtual1 skrivet 20 april 2020, 14:28:53 PM
Nånting som slår mig från in uppväxt och som tydligt syns på den här bilden - varför hade man inte tre dörrpar på bussarna? Längden torde ju inte ställt till några problem här, eller var det liksom inte "uppfunnet" på den tiden med ett tredje dörrpar??
Det var en motor i vägen.
Det som inte var uppfunnit var alltså bakmotor i kombination med dörr bakom bakaxeln. Jämför Scanias Metropol/Capitol/CR76/110/111, först på CR112 fick man till det. Annars har nog dörr bakom bakaxel förekommit så länge som det funnits bussar - men då i kombination med front- eller mittmotor.
(https://i.postimg.cc/sDhmSfPp/H34-Fhp-Apr80-Web.jpg)
H34 4444 vid Fridhemsplan i apr 1980 blir mitt bidrag.
Kul om fler bilder på denna Leyland med sitt fina individnr visas här!
Mvh Gunnar
Härlig bild från Ted :)
Fick inte alla H34or helröda dörrar?/Ulf
Citat från: Gunnar D skrivet 20 april 2020, 17:13:20 PM
(https://i.postimg.cc/sDhmSfPp/H34-Fhp-Apr80-Web.jpg)
H34 4444 vid Fridhemsplan i apr 1980 blir mitt bidrag.
Kul om fler bilder på denna Leyland med sitt fina individnr visas här!
Mvh Gunnar
Synd att jag inte hade kameran med när den gick på linje 44/4.
//Mr H
Många år senare uppstod inventarienumret i Täby, där Busslink 4444 rullade i flera år.
Tack för mycket trevliga bilder! Numret 4444 fanns, förutom hos Busslink som Ersa nämner, även hos Swebus i Södertälje.
Citat från: Ersa skrivet 20 april 2020, 19:58:06 PM
Många år senare uppstod inventarienumret i Täby, där Busslink 4444 rullade i flera år.
Varsågod :)
(https://i.postimg.cc/W3qt302R/P1180206.jpg) (https://postimg.cc/ygB7pggn)
Vaxholm 2010-12-04/Ulf
Tack för trevliga bilder Ted och Gunnar - men även Ulf.
Den riktiga 4444 hängde med till slutet av Leylandepoken i Söderhallen och rullade sista gången i ordinarie trafik 11 juni 1982 på just förfogandevagn 167. På Gunnars bild från april 1980 är det något otydligt - står det 162 eller 167 på turbrickan.
4444 genomgick takrevision och fick rött tak någon vintern/våren 1974.
Trevliga bilder!
Vill få turnumret till 162. :)
Undertecknad reste med 4444 på linje 170 Gullmarsplan - Saltsjö-Järla den 24/8 1981. - 4444 ställdes väl av i maj/juni -81?
//Peter
Citat från: Leyland skrivet 20 april 2020, 21:34:03 PM
Den riktiga 4444 hängde med till slutet av Leylandepoken i Söderhallen och rullade sista gången i ordinarie trafik 11 juni 1982 på just förfogandevagn 167. På Gunnars bild från april 1980 är det något otydligt - står det 162 eller 167 på turbrickan.
Turnumret är 167.
/Gunnar
Tack Gunnar
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
4444 på linje 170 har jag visat förut, så det får bli den här:
(https://i.postimg.cc/htZT8svn/4444-66-G-g-f-B.jpg)
CWJ 384
Kul bild fastän det ju var ett tag sedan det gick trafik här. Kul dock att inte allt förändrat sig, t.ex. finns ju Hattbaren fortfarande kvar.
Inte snyggt med presenningen över grillen i fronten.
Nä, och det var inte kul att frysa i en H34:a heller.
De var ju ökända för sitt bristfälliga inre klimat, iskalla på vintern och bastu på sommaren...
Presenningen var väl ett kylartäcke för att det skulle bli "någorlunda varmt i bussen" invändigt?
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Fast känns ju lite overkill att köra omkring så där den 24 maj. Det borde väl normalvärmen ha räckt till för?
Eller körde de omkring med den där galonen året runt när den väl satts upp?
Lustigt också med gummilagringen på taket strax bakom bakdörrarna som satts upp för att hindra karossen att brytas sönder.
Därav kom de att kallas "världens enda tvåaxliga ledbussar".
//Mr H
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Alla de tre H34 jag fotograferade i maj -82 hade kylartäcket kvar. Ovanligt kall vårmånad? /H
Citat från: Nico skrivet 21 april 2020, 22:06:36 PM
Kul bild fastän det ju var ett tag sedan det gick trafik här. Kul dock att inte allt förändrat sig, t.ex. finns ju Hattbaren fortfarande kvar.
Kul, ja! H34 på 66:an hade varit fint istället för tröga H32. Just här har jag nog bara kört H23 Capitol på 43:an.
/Gunnar
Citat från: Hobgoblin skrivet 21 april 2020, 21:23:57 PM
4444 på linje 170 har jag visat förut, så det får bli den här:
(https://i.postimg.cc/htZT8svn/4444-66-G-g-f-B.jpg)
CWJ 384
Då var det inte långt kvar när några Leyland-bussar gick i graven.
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 april 2020, 16:14:07 PM
Alla de tre H34 jag fotograferade i maj -82 hade kylartäcket kvar. Ovanligt kall vårmånad? /H
Tror helt enkelt att kylartäcket fick hänga kvar då slopning av H34:orna var nära förestående försommaren 1982. Normalt sett brukade, som jag minns det, kylartäcket "avlägsnas" på vårkanten.
Citat från: david96 skrivet 22 april 2020, 19:10:16 PM
Då var det inte långt kvar när några Leyland-bussar gick i graven.
Sista trafikdag med Leyland Panther var 24/6 1982.
Trevligt när en tråd breder ut sig lagom mycket, tack för alla kompletterande bidrag!
Citat från: Peter Rost skrivet 23 april 2020, 09:15:11 AM
Sista trafikdag med Leyland Panther var 24/6 1982.
Då togs bilden exakt en månad innan den togs ur trafik.
Vet inte om det är en skröna eller sant, men skyddsombudet Kollberg på Söderhallen med anställningsnummer 4 körde en gång linje 44 tur 4 med vagn 4444 och var tvungen att anropa ytcentralen för ett ärende, det uppstod en viss förvirring med alla 4:or milt sagt. Vissa säger att han hade en tjänst med ett antal 4:or i för att ytterligare förvirra!
Citat från: Mats W skrivet 23 april 2020, 11:49:10 AM
Vet inte om det är en skröna eller sant, men skyddsombudet Kollberg på Söderhallen med anställningsnummer 4 körde en gång linje 44 tur 4 med vagn 4444 och var tvungen att anropa ytcentralen för ett ärende, det uppstod en viss förvirring med alla 4:or milt sagt. Vissa säger att han hade en tjänst med ett antal 4:or i för att ytterligare förvirra!
Tack Mats för påminnelsen. Hörde detta flera gånger under 80-talet.
När kan du ha hört detta tidigast - i ett försök att avgränsa tiden för händelsen?
Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 april 2020, 17:16:24 PM
Härlig bild från Ted :)
Fick inte alla H34or helröda dörrar?/Ulf
Ingen H34 fick helröda dörrar. Vad gäller rött tak (och förstärkning) så fick ca 106 vagnar detta, en knapp majoritet alltså.
Signaturen "Leyland" vet nog den exakta siffran.
Minst 103 stycken,
Högst sannolikt 108 stycken utifrån anteckningar och notat (avsaknad av bilder alternativt annan 100% bekräftad dokumentation)
Sedan är det den 109:e vagnen, 4337, som noterats ommålad 1976 eller rättare sagt "upplevd delvis nymålad" och frågan är om den fick rött tak och takförstärkning. Men sannolikt reviderad.
Bilder mottages tacksamt på 4337, 4370, 4387, 4388 och 4412.
Alla dessa har observerats med rött tak, men bilder vore förstås mycket välkommet som Leyland säger. Detsamma vore för 4405 och 4447 som ska ha blivit ommålade, men skrotades tidigt pga av olyckor och som jag aldrig sett på bild i trafik med rött tak. Även för 4321, 4324, 4376 och 4385 är det inte klart om de hann bli renoverade eller ej, samtliga slopades 1977-78.
Christian B
Jag har en notering om att 4337 ska finnas på bild signerad M Vessla med rött tak. Dessutom borttaget skyltskåp på vänster sida.
4370 Rött tak, enligt C Berg i tråd Buss Snack 21/12 -05. Igensatt skyltskåp vänster sida.
4387 Rött tak (förstärkt -76).
4388 Rött tak, enligt C Berg i tråd Buss Snack 21/12 -05.
4412 Rött tak och borttaget skyltskåp vänster sida.
4321 Rött ("Bussen är takförstärkt"). Detta och på en del vagnar uppgift "ej takförstärkt" kan komma från G Berglund och SL-dokument, var länge sen jag upprättade denna lista.
4324 Grått, ej 100%...
4376 Grått, "ej takförstärkt".
4385 Grått, "ej takförstärkt".
4405 Grått, "ej takförstärkt".
4447 Rött ("Takförstärkt").
Själv har jag ingen uppgift på 4302 och 4374. Den sistnämnda hade iaf grått tak på foto -74 men slopades -76 efter kollision så möjligheten finns ändå.
4370, 4387, 4388 och 4412 - står sannolikt (utom rimligt tvivel) att dessa vagnar fick rött tak och/eller revision. Men bilder efterfrågades för att ringa in och avgränsa perioden 1975 - våren 1976 när förändringen skedde. Finns flera samstämmiga oberoende rapporteringar - men en bild är en bild!
4321 är ett icke vetenskapligt bekräftat fall.
4324 blev takförstärkt
4302, 4374, 4376, 4385 blev ej takförstärkt
4405 och 4407 blev takförstärkta, eller i vart fall rödtakade.
4374 krockade i oktober 1976 enligt uppgift men hann också rulla 466 mil i trafik under oktober 1976.