Översikt över Keolis vagnar i Stockholm

Startat av IvveRivve004, 28 januari 2023, 13:17:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

elliot


Fredrik Klint

En ledvagn märkt 7791, bör vara Keolis 3651, sågs efter en bärgare och plockad på delar idag på Essingeleden riktning söderut.

IvveRivve004

Jaså? Betyder detta att den inte kommer att sättas i trafik?

Fredrik Klint

Sannolikt, såg ut som sista resan mot Hölö. Även 7004 (okänt Keolisnummer) har ju setts plockad i Nyboda, den lär inte heller komma i trafik. Undrar hur många av de som fortfarande är avställda och tillhör "Teknik" som kommer att gå ut i trafik, känns mer och mer tveksamt.

elliot

Det blev inte så spännande som man hade hoppas. Väldigt konstigt köp av keolis köper bussar som man inte sätter i trafik. 

Erling.L

Tror det nämts innan... Kan vara för att få köpa de man ville åt var man tvungna o ta alla
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Walter

Och ett sätt att komma åt reservdelar
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sputnik

Man kanske behövde ersätta ett antal som föll för åldersstrecket i närtid, och då blev detta billigare än att köpa ett färre antal nya. Sedan tappar man ju trafik i Nacka/Värmdö och Södra Stockholm och vill kanske inte stå med nyinköpta bussar som i det läget inte behövts.

B8RLE

Ja, jag såg några vagnar som jag tror är från Keolis 47xx, 75xx och någon B9S i 64xx ställda i Veddesta för ett par dagar sen. Kanske ersätts just de av f.d VR-vagnarna.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Fredrik Klint

3702-04 + 3708 slopade, tillhör Bus Trade sedan 31 maj.
3712 också borta med redan känt verkar det som, Hölö sedan 10 maj.
Därmed är alla i serien 3701-12 borta.

elliot

Men Keolis lär väll köra ett år till eller? Med vissa bussar som då är 18 år?

Bussmicke

Jag är övertygad att Keolis vet vad man gör och att man har en plan för det hela hur man ska lösa sista året.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: elliot skrivet 02 juni 2023, 08:42:09 AMDet blev inte så spännande som man hade hoppas. Väldigt konstigt köp av keolis köper bussar som man inte sätter i trafik.
Vi vet ju inte hur resonemanget gick när köpet gjordes.
Det kan ju vara så att Keolis fick ett bättre pris om man köpte alla bussarna och inte bara plockade russinen ur kakan så att säga.
Sedan kan det finnas strategiska skäl som vi inte har en aning om.

Jag är inte särskilt förvånad över hur Keolis gjort, för dem är det nog inte så fiffigt att stoppa in drygt 11 år gamla bussar av ett märke man inte har någon erfarenhet av att skruva på kan jag tänka mig.
Dock kanske Keolis fick ta dessa ändå för att få ett bättre pris totalt.

VDLerna som Keolis köpte av VR skall nu skänkas till Ukraina efter att de gåtts igenom och besiktats av en oberoende instans för att säkerställa att de är trafiksäkra och godkända för trafik i Sverige.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: elliot skrivet 02 juni 2023, 17:24:49 PMMen Keolis lär väll köra ett år till eller? Med vissa bussar som då är 18 år?

Kan tänka mig att man fortfarande har bussar man inte trafiksatt som kan räcka till att ersätta de äldsta bussarna.
Man har ju en massa bussar från Connex 38xx exv. Vet inte hur många som finns kvar där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Per E

Jag får det till att man har 12 st B9or som i dagarna är ca 18 år. Utmaningen (populärt ord numera) blir efter sommaren då det kommer att finnas 71 st som blir överåriga om ingen utrangeras innan dess.