Fordonslista SL Buss AB/Busslink Täbygaraget [Stockholm]

Startat av Buzzlover, 09 december 2020, 18:45:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: Buzzlover skrivet 09 december 2020, 20:28:57 PM
Behövde man någonsin veva fram destinationen på 3241?
Så länge bussen fanns i Norrort behövde man inte veva för hand,det fanns en elektronisk funktion för detta (tror det var Thoreb som på H25:orna).
Det fanns inte så många andra udda ledbussar utseendemässigt, men det fanns ytterligare några invandrare från främst Örebro län som avslutade sin karriär i Norrort.
Ett exempel är 4501 som såg ut som H27:orna, men hade stadsbussinredning som 3241 och saknade öppningsbara fönster för passagerarna eftersom den ursprungligen levererades med AC.
Skyltningen var lite udda även i denna buss då den hade segmentskyltning för linjenumret men matris för destinationer.
Bussen var trött att köra,men eftersom ingen brydde sig om att ändra skyltprogrammet gick det bra att skylta Örebros destinationer vilket var lite underhållande för mig som förare.
Skicka mig ett PM om det är någon särskild Norrortsbuss du letar efter så skall jag se vad jag kan göra.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ola Å

Var det inte den som det luktade mögel i efter att den stått avställd i något år?

Fredrik Gelin

Jo, det verkar bekant.
Å andra sidan växte det ju svamp vid framrutan på någon 41xx kommer jag ihåg.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


B10M

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 december 2020, 11:12:50 AM
Så länge bussen fanns i Norrort behövde man inte veva för hand,det fanns en elektronisk funktion för detta (tror det var Thoreb som på H25:orna).
Det fanns inte så många andra udda ledbussar utseendemässigt, men det fanns ytterligare några invandrare från främst Örebro län som avslutade sin karriär i Norrort.
Ett exempel är 4501 som såg ut som H27:orna, men hade stadsbussinredning som 3241 och saknade öppningsbara fönster för passagerarna eftersom den ursprungligen levererades med AC.
Skyltningen var lite udda även i denna buss då den hade segmentskyltning för linjenumret men matris för destinationer.
Bussen var trött att köra,men eftersom ingen brydde sig om att ändra skyltprogrammet gick det bra att skylta Örebros destinationer vilket var lite underhållande för mig som förare.
Skicka mig ett PM om det är någon särskild Norrortsbuss du letar efter så skall jag se vad jag kan göra.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

4501 var det inte, det var en vanlig H9. Jag tror att du tänker på 4519, det var en H27 med stadsbussinredning och dubbeldörrar. Den kom till Norrort 2000 eller 2001 tror jag och hade då segmentsskyltning för linjenumret, dock ingen destinationsskyltning:
http://www.bussmicke.se/Download/SvOf/SvOf_SL-Bussbok/Busslink%204519%20Danderyds%20sjukhus%20(T)%202002-09-25.tif

Senare fick den vanlig matrisskyltning:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=67775.msg474584#msg474584

Andra udda bussar (ur ett Norrortsperspektiv alltså) var ju scanialedbussarna 6546 (hade nummer 4065 ett kort tag) och 6548 som var i Täby under 2000. Dessa hade också bara segmentsskyltning för linjenumret och ingen destinationsskyltning.
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=7103.0

Fredrik Gelin

4519 var det kanske ja.
Den hade dock matrisskylt redan 2000, men eftersom det inte fanns Stockholmsdestinationer så var det inte så många som använde den.
Texten var dessutom mindre än på H27:orna då det inte var samma typ av matrisskylt som dessa hade.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 december 2020, 09:52:35 AM
Å andra sidan växte det ju svamp vid framrutan på någon 41xx kommer jag ihåg.

Var det inte bara vanligt fogskum?

Fredrik Gelin

Fogskum brukar inte ha stänglar med tratt ovanpå...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

igel

På de bilder jag har sätt på det såg det mest ut som fogskum, de här gulbruna som buktar ut i underkant av framrutan.

Men stenglar med tratt är ju något annat, låter mest som en svamp som trivs i bussar.

Bussfanatikern

Busslink 4519 hette tidigare näckrosbuss 5040 och levereades ny till stadstrafiken i Linköping 1990. 1998 flyttades den till Örebro tillsammans med syskonet 5041 och dom två år yngre kusinerna 5042-5047.
Bussen var från hösten 1999 till våren 2000 utlånad till Eskilstuna för att vikariera för buss 2133 som var på verkstad för en större reparation. Därefter återgick den till Örebro för att sedan tillfälligt komma tillbaka till Eskilstuna igen under hösten samma år.
Den användes då enbart som skolbuss och därefter som gratisbuss till och från det då nybyggda handelsområdet i Folkesta. Efter detta hamnade bussen i Botkyrka och fick då sitt nya inventarienummer 4519 eftersom 5040 redan var upptaget av en Scania CN 113 MaxCi i Stockholm. Den fick också litterat H27N vilket betydde att den var överförd till Busslink från Näckrosbuss.