Två från Kallhällsgaraget (SL-bild)

Startat av Hasse L, 14 januari 2021, 15:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl

Citat från: Hasse L skrivet 18 januari 2021, 20:32:07 PM
En snabb koll i  'linjeuppgiftsbladen' gällande åren 1973-82 för linje 48 visar att utropet skulle vara Medicinska Högskolan-Thoraxkliniken. Någon gång under perioden började man skriva Medicinska Högskolan/Thoraxkliniken. En enstaka uppgift från 1988 avslöjar att då användes namnet Karolinska institutet.

Jag har ett linjeuppgiftsblad från 1986-11-08 för bl a linje 48 (utgåva nr 20) och linje 63. Då heter hållplatsen Karolinska institutet. Just 8/11 startade linje 63, vilket gav anledning till att byta till den då nya modellen av skyltar på hållplatserna kring Karolinska. Det är väl inte helt otänkbart att namnbytet skedde i samband med tavelbytet, även om det förstås kan ha skett tidigare också.

Intressant med instruktionen om utropet. När jag bläddrade i linjeuppgiftsbladen från november 1986 noterade jag att en liknande instruktion fanns för hållplats Konsthallen/Wasavarvet på Djurgården, där linjeuppgiften angav att "Då Gröna Lund håller öppet skall hållplatsnamnet vara Konsthallen/Gröna Lund/Wasavarvet".