Busslink 63, 65 och 66-serierna

Startat av Bussmicke, 08 januari 2021, 01:56:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Fick ett ryck att skanna in lite bilder, Mer på hemsidan.








Den felaktigt märkta  6546






//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Tack för trevliga bilder Micke!

Noterar att 6613 redan den 3 januari 2000 hade försetts med Busslinkloggan - medan andra vagnar som t ex 6566 inte fått märket efter sex månader. 4065 (relativt nylackerad för SL-trafik ?) inte har varje sig Busslink- eller SL-logga efter två månader.

När fick en buss i SL-land första gången Busslink-loggan på sig och vilken vagn var det?

Ingen av vagnarna verkar ha gamla SL-buss loggan på sig. Vilken var sista vagn med den loggan och när var det?


Bussmicke

Man började märka om bussar redan i oktober fastän sammanslagningen inte var förrän årsskiftet. . Bland de första var väl de på linje 1.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Intressant med felmärkningen av 6546.
Var det 6547 som gick helt omärkt efter omlackeringen till SL rött i Farstatrakten i början också?/Ulf

Bussmicke

Osäker, blev 6547 röd?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Måns Johannesson

Enligt mina anteckningar (som dock inte behöver vara kompletta...) blev aldrig 6547 röd utan var JLT målad. Samma sak med 6540.

/Måns

Kvarne

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 januari 2021, 17:23:47 PM
Intressant med felmärkningen av 6546.
/Ulf

Den är/var inte felmärkt utan fick heta så pga "inv-nr kollision" med annan vagn.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Måns Johannesson skrivet 09 januari 2021, 13:26:40 PM
Enligt mina anteckningar (som dock inte behöver vara kompletta...) blev aldrig 6547 röd utan var JLT målad. Samma sak med 6540.

/Måns

Det stämmer alldeles utmärkt det. Jag fotade 6547 i Nynäshamndepån/Estögaraget där den som enda vagn i den serien stod avställd i JLT-lack.

Noterbart är också att både 6547 & 6548(som dock blev SL-röd å rullade i Lidingö) var yngre än de övriga vilket kan ses på att de bland annat hade den nyare typen av dörrar. Har för mig att de äldre var årsmod 1989 medans 6547-48 var 1991or.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 11 januari 2021, 06:23:06 AM
Den är/var inte felmärkt utan fick heta så pga "inv-nr kollision" med annan vagn.
Det tror jag inte på. Fanns många bussar med dubbla nummer på Busslink i början.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

#9
Fanns flera i Malung i 41xx serien (13 st) som fick nya nummer när det fanns andra bussar i Stockholm med samma nummer.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.