Nu står några av dom nya dubbeldäckare som ska gå i Norrtälje vid Volvo i Norrtälje. Där står också en röd B8RLE 6x2. Om det är någon som vill ha en bild av dom.
Transdevs nya dubbeldäckare har stått hos Volvo i Görla sedan någon månad tillbaka. Såg dom när jag passerade förbi på midsommardagen.
//Peter
Till och från sen några månader tillbaka. Tidigt i våras kom de första bussarna dit, sen har de flyttats runt lite.
Det ska finnas en uppställningsplats runt Ledinge, har jag hört, där man samlat bussarna. Det kan ju även vara norrorts bussar som börjar komma nu, de flesta av Norrtäljes borde vara färdiga för trafik.
Har de nya MAN-bussarna också setts? Väldigt nyfiken på de blå.
Enbart blå Volvo dubbeldäckare, samt röda Volvo 8900 i olika längder har setts till i skrivande stund. Varav ett mindre antal har i nån månad varit ute på regelbundna provkörningar och utbildningsturer runtom Norrtälje, Hallstavik och Rimbo.
Jag har sett bild på MAN, men vet inte om nån lämnat Lindvreten eller var dom kommer till än.
Jag har sett en del blåa och röda MAN-bussar vid lunda långtidsparkering. Vet ej om det är Transdevs bussar som står där som jag bara har åkt förbi där.
Enligt uppgift lär inga av Norrorts framtida bussar vara uppställda på de olika uppställningsplatserna inom Norrtälje kommungräns, då hyreskontrakten för dessa platser kommer att tas över av Nobina från och med 22 augusti, för uppställning av alla äldre bussar inför den tidsödande flytten mot alla nya orter.
Och så såg jag nu att det blir blå Volvo boggi på 677. Eller om de också kommer gå på olika linjer.
Edit: Med tanke på att de är inregistrerade som röda, känns det som detta är nått man kommit på sent.
Det stämmer att det återigen blir blå boggivagnar på 677, efter elva års uppehåll. Detta har varit känt bakom kulisserna ett tag nu, men då den första anlände till uppställningsplatsen först nu i dagarna, kan man nu tala om det mer öppet.
Transdev 5561 (HKG39G), en Volvo 8900, ser riktigt bra ut i blått, och kommer säkerligen att passa mycket bättre på den halvtomma linjen, än de bullriga, trötta och invändigt varma B9S:erna.
Det kan hända att man gjort en utvärdering och skiftat bussar under förberedelsernas gång, ja.
Så det har alltså varit hemligt att det ska gå boggi på den linjen? Känns definitivt som det skett nån form av förhandling då, eftersom man varit öppen med alla andra busstyper och färger.
Jag tyckte tvärtom att den inte passade i blått.
Är det någon som vet om det blir några MAN-bussar i Norrtälje och i sådant fall på vilka linjer som är trängt för dom?
Vi slipper MAN i Norrtälje men inte i Norrort, dock passar det bättre mrd stadsbussar där.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Mmm, jag hoppas Transdevs MAN håller bättre kvalitet än de som rullar i norrort nu.
Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2022, 19:46:01 PM
Så det har alltså varit hemligt att det ska gå boggi på den linjen? Känns definitivt som det skett nån form av förhandling då, eftersom man varit öppen med alla andra busstyper och färger.
Hemligt har det inte varit, men däremot har det varit oklart vad det sist och slutligen skulle bli, ända fram till för någon månad sen. Det var tal om MAN-ledvagnar först, därefter löst prat om Scania-ledvagnar. Antar att det var en hel del förhandlingar och ändrade planer som man arbetade med under alla månader av förberedelser.
Till slut löste det sig, genom att den inte speciellt hårt belastade linjen äntligen slipper alla ledvagnar, och får samma slags vagntyp som övriga linjer i området. Både på Norrtäljesidan och Uppsalasidan: 8900 boggi.
Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2022, 19:46:01 PMJag tyckte tvärtom att den inte passade i blått.
Jag tycker dessa återknyter fint till de blå Carrus Vegor som rullade på 676 åren 2000-2011, samt de två-tre blå Volvo 8500 boggi som rullade på både 676 och 677 omkring 2009-2011.
Vega passade bättre i blått. Men antar att det handlar om att jag är van vid att se dom röda, Volvobussarna.
Dessa kombinerar ju Vegans mått och konfiguration med nuvarande blåa B9S:ers design i fronten, så jag tycker det blir en riktigt bra kombination, som vaneresenärerna nog kommer att vänja sig väldigt snabbt med.
Från och med september får vi istället försöka vänja oss med röd lack på 7394-7399 då de satts i trafik i Kallhäll. 8)
Den busstypen gör sig förstås bättre i blått 8)
Min idé hade varit att flytta 7394-99 (eller åtminstone 0026) till Tyresö och låta dem gå på 873:an och 875:an. Var länge sen man såg blå Volvo på de linjerna!
Finns det några bilder på de blå 8900? Var i så fall? :)
Är det någon som vet vilka vangnummer på bussarna i Norrtälje kommer att ha?
Majoriteten av dem finns i 55xx-serien, men det finns även några en undantag i form av röda bussar i 50xx- och 51xx-serierna. Har inte kollat så noga om dessa är de tvåaxliga.
Orkar inte heller ägna tid att sammanställa nån egen lista, men har noterat ett par få i förbifarten, som kan ge en liten hum.
5561: Blå 8900 boggi
5566: Röd 8900 boggi
5592: Blå dubbeldäckare
5607 är YRG21R en BYD kortvagn
5604 är DCF14L också BYD
Näh, BYD:arna är inga kortvagnar utan de är 12,2 meter. Däremot ska det väl antagligen till kortvagnar eller midivagnar för andra uppdrag.
Skulle tippa på att det finns en språklig ihopblandning gällande termerna kortvagn och tvåaxlig buss. En tvåaxlig buss på 12-13 meter kanske kallas kortvagn på vissa håll, men inom branschen och företagen kallas de oftast för normalbussar.
Ute bland resenärerna kallas idag boggivagnar på 15 meter ofta för "korta bussar" eller "små bussar", vilket kan leda till en del missförstånd i kommunikationen med bl.a kundtjänst och operatörer.
Trafikområde Norrtälje kommer iaf att ha mestadels boggivagnar på 14-15 meter, samt ett mindre antal tvåaxliga, där elbussarna ingår.
Norrtäljes vagnpark borde till en början se ut enligt följande:
5532-5559 Volvo 8900 kortvagnar
5560-5576 Volvo 8900 boggi
5577-5601 Volvo 9700 dubbeldäckare
5602-5603 Mercedes-Benz Sprinter
5604-5608 BYD kortvagnar
plus då bussar i 50-/51-serien som ersätter de tidigare tänkta MAN-ledbussarna
Citat från: Filip S skrivet 16 augusti 2022, 10:54:14 AM
plus då bussar i 50-/51-serien som ersätter de tidigare tänkta MAN-ledbussarna
Av de 50xx/51xx-vagnar jag sett i förbifarten har 50xx varit tvåaxliga, och 51xx varit boggi. Med reservation för att oväntade undantag mycket väl kan förekomma.
Vad är 50/51-serien för bussar? Alltså är de begagnade eller nya?
De verkar vara i stort sett identiska med de två- och treaxliga Volvo 8900 i 55xx-serien. De är liksom 55xx helt nya och har ännu inte ställts på för första gången.
Nu får jag så många frågor angående Transdev i Norrtälje.
Vad blir det av bussarna i Norrtälje som Nobina fortfarande har (förutom blåbussarna)? Ska 31xx-vagnarna tillsammans med 6039 och 6040 flytta till Södertörn? Vad händer med 799x och 32xx-vagnarna? Kommer Transdev köpa in några av bussarna, och isåfall vilka? Och kommer de flytta någon av bussarna från Märsta dit?
Både 55 vagnar och 51 vagnar verkar som Ersa skriver vara identiska, dörrställning 1+2+1 och 49 sittande, kan det vara att Tramsdev hade för avsikt att 51 vagnarna skulle vara utan färdskrivare och 55 vagnarna med färdskrivare?
Citat från: IvveRivve004 skrivet 18 augusti 2022, 17:08:13 PM
Nu får jag så många frågor angående Transdev i Norrtälje.
Vad blir det av bussarna i Norrtälje som Nobina fortfarande har (förutom blåbussarna)? Ska 31xx-vagnarna tillsammans med 6039 och 6040 flytta till Södertörn? Vad händer med 799x och 32xx-vagnarna? Kommer Transdev köpa in några av bussarna, och isåfall vilka? Och kommer de flytta någon av bussarna från Märsta dit?
Inga äldre Nobinabussar tas över av Transdev.
Var de nuvarande bussarna hamnar, handlar den här tråden om, och där kan vi hålla alla frågor om Nobinas bussar:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76527.0
Denna tråd kan vi gärna hålla till enbart de nya bussarna som Transdev köpt in.
Citat från: homer skrivet 18 augusti 2022, 17:09:56 PM
Både 55 vagnar och 51 vagnar verkar som Ersa skriver vara identiska, dörrställning 1+2+1 och 49 sittande, kan det vara att Tramsdev hade för avsikt att 51 vagnarna skulle vara utan färdskrivare och 55 vagnarna med färdskrivare?
Kanske. Men hur det än var med detta, lär de garanterat ha fått färdskrivare allihopa idag. Undrar var dessa 50- och 51-vagnar ursprungligen var tänkta att gå, och var de tilltänkta MAN-ledvagnarna hamnade/hamnar istället. Norrort?
Filips lista längre bak i tråden indikerade att det i 55xx-serien skulle bli 27 tvåaxliga (5532-5559), samt 16 st boggivagnar (5560-5576), vilket låter lite udda i ett område där tvåaxliga bussar hittills varit i rejäl minoritet, jämfört med ledvagnar och boggivagnar. Inte mig emot såklart, men förvånande.
Vi behöver ledvagnar, så de lär hamna hos oss. 178 är väl inte heller lämplig för boggi, så där behövs led.
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2022, 17:49:47 PM
Kanske. Men hur det än var med detta, lär de garanterat ha fått färdskrivare allihopa idag. Undrar var dessa 50- och 51-vagnar ursprungligen var tänkta att gå, och var de tilltänkta MAN-ledvagnarna hamnade/hamnar istället. Norrort?
Filips lista längre bak i tråden indikerade att det i 55xx-serien skulle bli 27 tvåaxliga (5532-5559), samt 16 st boggivagnar (5560-5576), vilket låter lite udda i ett område där tvåaxliga bussar hittills varit i rejäl minoritet, jämfört med ledvagnar och boggivagnar. Inte mig emot såklart, men förvånande.
Hittade några på SBH och det verkar vara 2 st 51 vagnar till Norrtälje, 4X2, alltså 2 axliga 12 meter, likaså några 55XX 4x2 också 12 meter, hade sponant gissat att de skulle varit 13 meters bussar som med dörrställning 1+1+0 går att speca med 49 sittplatser, vilket skulle vara lika många som boggi med 1+2+1
Än så länge har jag inte hört något om att dörrställning 1-1-0 ska förekomma på någon buss i "Stockholm Norr", som samlingsnamnet sägs vara på Märsta/Norrtälje/Norrort. Det blir ju betydligt enklare att flytta runt bussar om man inte köper några med dörrställning 1-1-0, som därmed blir låsta till enbart Norrtälje. Som därmed dessutom inte ens kan meranvändas på lokallinjerna i Danderyd/Täby, vilket är ett arbetssätt som ju är tänkt att återkomma 2023.
Citat från: buskörare skrivet 18 augusti 2022, 18:35:29 PM
Vi behöver ledvagnar, så de lär hamna hos oss. 178 är väl inte heller lämplig för boggi, så där behövs led.
Antalet ledvagnar beställda för Norrort kan ju inte ha speciellt mycket med saken att göra, dock. Norrort har väl förhoppningsvis fått rätt antal ledvagnar beställda från första början, oavsett vad Norrtälje skulle få för tilltänkta fordon.
Det jag istället funderar över är hur det ska fungera med så få boggivagnar att räcka till för alla flera mil långa och fullsatta linjer som 637, 639 osv.
Dessutom är det ju åtminstone idag krav på treaxligt på många linjer, men dessa fordonskrav kanske försvinner nu i och med detta avtal.
Tja, uppenbarligen har man ändrat sig längs vägen eftersom man helt plötsligt ska köra boggi på 677? Så tydligen är "vad som var rätt från början" inte rätt längre.
Som jag sagt många gånger tidigare har ledvagn på 677 alltid varit ett onödigt resursslöseri, då linjen aldrig haft tillräckligt många resenärer för att motivera denna fordonsstorlek. Ledvagn på Gottröragärdet har snarare varit en nackdel vid alla snöstormar under de senaste två decennierna, där ledvagnarna fastnat lättare än traditionella bussar, redan på 807:ans tid.
Frågan handlar istället om långa röda linjer som bl.a 637 och 639 som har långa färdvägar och rejält med resenärer, och hur de återstående fåtalet boggivagnar ska räcka till för dessa linjer och avgångar. Även uppe vid Ellan och ute på flertalet skärgårdsöar är ledvagnar såklart mest till besvär vintertid, men att man ersätter ledvagnar med kortvagnar (och inte boggivagnar) får mig att fundera på hur trångt det kan bli på bussarna framöver. Jag gillar tvåaxliga bussar själv, och tycker de passar oerhört bra på lokallinjerna, men skulle inte se fram emot att köra en fullängdare på 637 eller 639 med en sån, när det är påstigning vid var och varannan hållplats.
Att Norrort nu får några extra ledvagnar som blir över, är väl mera en bonus, och sker knappast för att behovet av dessa påstås finnas i Täby.
Tror du verkligen att man ger en massa ledvagnar till oss som en extra bonus? Det kan inte vara så att när våra boffivagnar är ordentligt levererade och färdiga för trafik, att man kanske lämnar över motsvarande antal till Norrtälje? Att man byter bussar mellan områden är inget nytt, varför skulle det inte kunna ske nu, menar du?
Ja, det är jag tämligen säker på. För det är ju så att Transdev och Kommunal under förhandling kommit fram till att det är i trafikområde Norrtälje som ledvagnarna skulle bli ett problem. Att dessa ledvagnar då kan föyttas till Täby istället är således en ren bonus för Täby, (om det nu av nån märklig anledning kommer behövas fler ledvagnar där, än de som ursprungligen är beställda).
Nu har 4 st Nya Volvo 8900 boggi kommit till Hallstavik och det är 5106 OBR64W 5107 DCP95B 5110 GCC89W 5126 GTS98K. Sen har en hel del av dom nya bussar kommit till depån i Norrtälje också. Vid depån i Norrtälje står en av dom blå boggi buss och den ser mycket fin i den färgen.
SL-loggan på vindrutan på de nya dubbeldäckarna är väl något nytt?
https://www.norrteljetidning.se/2022-05-26/norrtaljes-nya-bussflotta-da-har-vi-lyckats
https://www.picuki.com/media/2905364348595763920
Låg bakom 5558 idag, den kom från Norra länken norrut vid Frescati. Papper på sätena.
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2022, 21:23:44 PM
Antalet ledvagnar beställda för Norrort kan ju inte ha speciellt mycket med saken att göra, dock. Norrort har väl förhoppningsvis fått rätt antal ledvagnar beställda från första början, oavsett vad Norrtälje skulle få för tilltänkta fordon.
Det jag istället funderar över är hur det ska fungera med så få boggivagnar att räcka till för alla flera mil långa och fullsatta linjer som 637, 639 osv.
Dessutom är det ju åtminstone idag krav på treaxligt på många linjer, men dessa fordonskrav kanske försvinner nu i och med detta avtal.
Nu var det ju några år sedan upphandlingen, och det kanske har förändrats i förhandlingar efter att avtalet tecknades, men vad jag hörde från upphandlingen så var mer eller mindre alla krav på antal sittplatser borttagna, utom kravet på sittplats på motorväg, så länge man inte kör med fler stående än vad bussen är registrerad för.
Skyltningen verkar vara ett återkommande problem när Transdev tar över. De flesta bussarna nu under morgonen har gått skyltade "Ej i trafik".
"Barnsjukdomar". ;D
Med några mindre avvikelser, verkar det ju gå riktigt bra! Skyltningen kom igång efter några timmar.
Skyltningen har försvunnit även ett par gånger förr, mitt i avtal, men dessa gånger pga misslyckade uppdateringar, som det såklart inte rörde sig om denna gång.
Så skyltfel i allmänhet är egentligen inga nyheter direkt, dvs att ett litet fel (ja, denna gång just precis barnsjukdomar) kan slå ut tekniska lösningar på väldigt många sammanlänkade fordon samtidigt.
Att alla funktioner låstes upp för användarna (dvs förarna) först första anställningsdagen (måndagen) gjorde att få haft möjlighet att öva upp sig på att köra systemet med omlopp och skyltning manuellt. Då arbetstiden börjar har man ju sisådär tio minuter till sin första avgång, och sen rullar det ju bara på.
Enligt info var det ingen felaktig uppdatering, utan folplatta och färdskrivare som inte ville kommunicera riktigt. Inom 2h var de flesta bussarna jag såg, skyltade rätt. Samt att vissa av bussarna inte gick med på att skyltas manuellt.
Är det sånna problem vi kan få i november, är jag lugn.
Nu har trafiken varit igång i snart 2 dygn, någon som fått ihop en lista på vilka fordon som finns?
och hur fungerade de med nästan bara kortvag....förlåt normalbussar..
Hej,
Jag kan göra ett försök
Vo 8900 boggi:
5107-5110
5125
5131
5137
5139-5142
5147
5148
5152-5154
5560-5564 (blå)
5565-5576
Vo 8900 12-meters:
5532
5535-5559
Vo 9700 DD:
5577-5601 (blå)
BYD:
5604-5608
Men en det saknas garanterat en hel del bussar i listan.
Intressant att det finns en till 5131 när det redan finns en på Norrlandskusten.
Finns väl några 51xx här uppe i Norrland?
Citat från: Lulebussen skrivet 23 augusti 2022, 20:36:56 PM
Intressant att det finns en till 5131 när det redan finns en på Norrlandskusten.
Lite oväntat att detta inte kolliderat i någon databas. Men hur som helst är BNR744 i Umeå, och WLE503 i Norrtälje faktiskt bägge två uppmärkta med invnr 5131.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2022, 20:20:23 PM
Men en det saknas garanterat en hel del bussar i listan.
Ett par tillägg:
1758, YNR506, Mercedes Sprinter, personaltransport
5090, GDW87S, Volvo 8900, tvåaxlig
5136, LBS90W, Volvo 8900, boggi
Saknas säkerligen fortfarande ett antal.
Är alla boggi lika långa?
Citat från: Lulebussen skrivet 24 augusti 2022, 05:14:56 AM
Ja, 5130–5132.
5130 passerade Norrlands universitetssjukhus för någon timme sedan.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Just Transdev verkar ofta råka dubbelnumrera, det är verkligen inte första gången. Så rörigt inventarienummersystem som de har är det inte förvånande, jag undrar fortfarande vad meningen är med femsiffriga nummer på vissa bussar.
//Jonas
Tack för era kompletteringar.
Såg 5132 nyss i Umeå.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Efter att ha sett den blå boggin, får jag tillstå att den är helt okej.
Finns alltså bara 4 blå boggi 5560-5564? och det räcker för all trafik på 677?
:P blir 5 som påpekats under :-X :-X :-X
5560-5564 blir ju fem...
De tursätter även dubbeldäckare (blå Volvo 9700) på linje 677, både morgon och eftermiddag.
Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2022, 07:38:18 AM
Är alla boggi lika långa?
Japp, 14 797 mm långa, enligt SBH. Till vardags avrundat till 15 meter.
Okej, 30 cm längre än våra längsta då. Vi har ju 2 längder på både VDL och MAN. Scanian minns jag inte, den är ju en särling sen syskonet brann.
Alla Nobinas Volvo 8900 i Norrtälje (76xx, 79xx och 32xx) var även de exakt 14 797 mm långa.
De slog mig precis att dessa verkar sakna linjenummer/destinationsskylt på bakänden, hur kommer det sig? Jag kan IAF inte komma på en enda busstyp i SL/SS-trafiken de senast 70 åren som gjort detta, verkar väldigt dumsnålt att inte ha specat in detta, finns det ens någon annan busstyp i hela sverige som kör linjetrafik som saknar det?
Det kan inte stämma med SL:s krav, eller?
Kan det helt enkelt vara problem med skyltsystemet på bussen, samma som visade "Ej i trafik" de första timmarna?
Blind är ju det första man blir på ögonen :-) - men jag kunde inte se ens vart en dylik skylt skulle suttit på bakstammen, möjligen att den var släckt nu då i bakfönstret, men då bakfönstret är så litet så undrar jag isf vart den skulle fått plats...
Nog har det funnits en hel del bussmodeller som saknat bakre skyltskåp., om vi undantar rena specialbussar så hade väl H47 o H51 inte skyltskåp bak för att ta några exempel, dessa byggdes ju på 70 talet.
De har en nummerskylt längst upp, men jag noterade att den hade ramlat ned på vissa DD på första trafikdagen. Själv åkte jag 5593 som hade fungerande bakskylt.
Tänkte väl, jag har sett skyltar bak på dom. Högst upp. Men kanske har de trillat ned, på vissa då.
Jätteproblem med personal har dom uppenbarligen. Och inkörningsproblem med bussar och system, men det var väntat. Personal verkar de ha hittat hos oss, för nu har vi inga timanställda knappt ::)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2022, 20:20:23 PM
Hej,
Jag kan göra ett försök
Vo 8900 boggi:
5107-5110
5125
5131
5137
5139-5142
5147
5148
5152-5154
5560-5564 (blå)
5565-5576
Vo 8900 12-meters:
5532
5535-5559
Vo 9700 DD:
5577-5601 (blå)
BYD:
5604-5608
Men en det saknas garanterat en hel del bussar i listan.
Så här ser det ut tror jag :)
?? BCS64R Volvo B8RLE 4x2/8900LE 5555 el 5558 ?
5089 DCX54S Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5090 GDW87S Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5091 MTW93J Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5092 ODM84Z Volvo B8RLE 4x2/8900LE
Avställd 5106 OBR64W Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5107 DCP95B Volvo B8RLE 4x2/8900LE
2-axlig enl TRSP5108 SNT96H Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5109 FKS16T Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5110 GCC89W Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5125 TMO409 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5126 GTS98K Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5128 MGP72N Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5129 UGT80B Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5131 WLE503 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5135 AUP228 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5136 LBS90W Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5137 TSS97J Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5138 OLR53H Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5139 GCP18F Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5140 EKW57U Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5141 ZCU02H Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5142 GUU48K Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5147 PKX43G Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5148 TDW77J Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5149 HYW39U Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5150 YJZ19G Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5151 ONC23J Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5152 UKB80F Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5153 HBA81F Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5154 KGD19W Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5532 KHL79R Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5533 FML35G Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5534 COL64H Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5535 MUL21T Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5536 ZAK00B Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5537 MWP03H Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5538 RWO292 Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5539 WZO646 Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5540 CAN95P Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5541 TCN50B Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5542 PWB35N Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5543 AAA62G Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5544 OHA64S Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5545 GLA98K Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5546 WPB28Z Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5547 RJW75A Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5548 LOW90J Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5549 BTC94X Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5550 DSB85N Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5551 LJA83E Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5552 SND47G Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5553 HJC29G Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5554 GZP18F Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5556 CYS04Y Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5557 TSR59S Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5559 CAU04W Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5560 FHJ00C Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5561 HKG39G Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5562 RFF15B Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5563 NME83W Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5564 YSH40A Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5565 MZG10H Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5566 OHH24T Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5567 STL65B Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5568 JKK18M Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5569 CFJ84U Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5570 JRM70C Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5571 MJU41D Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5572 FYU47M Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5573 GEX66G Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5574 DYX65B Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5575 LRW30G Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5576 SCS96J Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5577 ETB01B Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5578 LHC53L Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5579 SJB565 Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5580 GDA57L Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5581 RGD75A Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5582 EBC59K Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5583 PEB65A Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5584 UKE70B Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5585 WMD18Y Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5586 WHC18Y Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5587 JED51M Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5588 JKC68T Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5589 WNF60N Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5590 POE24H Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5591 LHD80N Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5592 FZB90A Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5593 AED32G Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5594 YZD71Y Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5595 HUC07U Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5596 CJB47H Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5597 JPJ68E Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5598 PLH23S Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5599 ZNL636 Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5600 FMK35A Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5601 WMJ80A Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5602 YWU839 Mercedes-Benz 516CDI Sprinter
obesiktigad5603 YUH864 Mercedes-Benz 516CDI Sprinter
obesiktigad5604 DCF14L BYD K9U Elbuss
5605 RXG664 BYD K9U Elbuss
5606 NCF95B BYD K9U Elbuss
5607 YRG21R BYD K9U Elbuss
5608 SHG38W BYD K9U Elbuss
// Anders
Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2022, 14:08:22 PM
Efter att ha sett den blå boggin, får jag tillstå att den är helt okej.
Håller med.
En bild finns i denna länk, som dock delvis är låst och egentligen handlar om personalläget.
https://www.norrteljetidning.se/2022-08-22/installda-bussturer-pa-grund-av-personalbrist--transdev-vi-ber-om-ursakt
5555 BCS64R
5558 UET70C
Hejsan!
Jag frågade en kollega på jobbet som bor i Norrtälje vad han tyckte om de nya dubbeldäckarna på 676!
Han tyckte dessa var ett nedköp gentemot de dubbeldäckarna som Nobina hade att erbjuda på sin tid!
MVH at1981
Hejsan!
Jag tycker det känns kalt i Transdevs nya vagnar i Roslagen när jag hittills inte sett gardiner i en enda buss!
Vet man dessutom på ett ungefär vilka tider på dygnet det är mest vanligt med dubbeldäckare på 677? Kan det förekomma även på helger?
MVH st1981
Är det toalett i dessa? eller extra barnvagns/bagageplats?
Ser att det är 4 sittplatser färre än Keolis Boråsbussar.
Det är ju en vanlig linjebuss, så toalett finns inte.
Enligt transportstyrelsen har inte Keolis fler sittplatser? Däremot fler stående, så maxantalet blir 4 mer. På Norrtäljebussarna vill man inte ha stående, så det är max 4 stående här mot Keolis Borås 15 stående.
Så nej, det är Norrtäljebussarna som har 7 sittplatser fler än Borås. Vilket ju också ger utrymme till fler barnvagnsplatser.
Bakre skyltskåp är inte ett krav på de flesta bussarna som kör för Länstrafiken Norrbotten, så där är det inte många som har det.
Jag noterade efter fyrtio minuter igår vid Danderyds sjukhus att ingen av de DD jag nu såg (tror det var åtta stycken) hade fungerande skyltskåp där bak nu, antingen saknades de (ramlat ned?) Eller också var de inte på, fungerade inte. Udda oavsett.
Utan att veta så skulle jag gissa att DD på 677 borde synas mest i lågtrafik då alla inte behövs på 676.
Eller i högtrafik då det är störst risk att de blå enkeldäckarna inte räcker till?
Men då borde det finnas en rejäl övermängd DD som mest står stilla under trafikdygnet så det vore ju konstigt.
Under dagen står det en hel del inne på Tekniska, precis som det gjorde när Nobina hade körningarna.
Det finns ju en del som är sämre med Teansdevs dubbeldäckare
- Inga gardiner
- Hårdare fasta säten
- Tvåpunktsbälten på de flesta säten
Och störningsinformationen ska vi inte tala om
"Blåbuss 676 Stockholm försenad 10 minuter"
Jaha, mot eller från Stockholm? Vilken tur?
676 Stockholm skulle nog de flesta tolka som att bussen är påväg MOT stockholm, annars hade det stått 676 Norrtälje...
vad gäller hårdheten på stolar är de väl Volvos egna vanliga stolar? eller sitter de samma Kiel stolar som i vanliga volvo 8900 lågentrevagnarna?
2 punktsbälten tycker jag alla SL bussar skulle ha, det hade troligen gjort så fler använde bältet än skiter i det.
Vad gäller gardiner håller jag med dig, dels blir de lite mer ombonat i bussen men det är också ett bra solskydd om rutorna inte är tonade
Man skriver väl alltid var bussen är på väg? Men nä, störningainfo sköts inte bra.
Angående gardiner, förstår jag att man väljer bort. Det är ju en hel del skötsel med sådana. Men tonade rutor, kunde man ju tagit istället.
AC'n hos föraren ska tydligen vara rätt usel med.
Citat från: buskörare skrivet 26 augusti 2022, 16:09:29 PM
Personal verkar de ha hittat hos oss, för nu har vi inga timanställda knappt ::)
Det är i stort sett samma personalbrist överallt, oavsett operatör, och oavsett om det gäller Täby, Norrtälje eller Uppsala. Finns inte speciellt många nya timtidare i Norrtälje och Uppsala heller.
Ja, du vet ju såklart bäst om norrorts personaltillgång.
Citat från: Karsten skrivet 27 augusti 2022, 11:18:42 AM
Eller i högtrafik då det är störst risk att de blå enkeldäckarna inte räcker till?
Har linje 677 någonsin varit i närheten av fullsatt mellan Rimbo och Uppsala (och omvänt)? Det har jag i så fall aldrig upplevt. Mellan Rimbo och Norrtälje (och omvänt) är det ett högre tryck, men då är det väl snarare extra avgångar på 647 som eventuellt behövs, fem minuter före 677:an. Dvs det arbetssätt man haft i alla år, redan under 807:ans tid, och i princip endast de tider Rimbobosatta gymnasieelever som går i Norrtälje reser till respektive från skolan
Nu till lite mer fakta: Det har den senaste veckan rullat dubbeldäckare på 677 lite alla möjliga tider, men faktiskt oftast under lågtrafik och nu denna helg. Precis som förväntat sitter det sisådär sju-åtta personer som mest i bussen, väster om Rimbo.
En linje blir inte automatiskt populär och fullsatt bara för att man 2008 fick för sig att göra den blå. Vilket många i beslutsställning (och kanske även här på forumet) verkar tro. Samtidigt höll man ju nere turtätheten på en nivå som är för gles för stomlinjer, samt vägrar ta med Arlandaanslutningen korrekt i reseplaneraren, skyltning och marknadsföring. Dessutom vägrar man lyssna på alla pendlare som vill ha rejält tidiga avgångar från Norrtälje och Rimbo mot arbetsplatsen Arlanda, redan från 03-tiden och framåt. Då får man definitivt inga fullsatta bussar på linjen, och boggibussar räcker mer än väl. Egentligen skulle nog tvåaxliga tolvmeters räcka mellan Rimbo och Uppsala större delen av dagarna.
Det finns en hel del att förbättra för Transdev inför deras egna tidtabell från och med lucia. Förhoppningsvis blir det en hel del positiva nyheter då.
Du misstolkade nog mitt uttryck "räcker till". Du tolkade att de inte räcker till för att få med alla resenärer, jag menade att de fem blå kanske inte räcker till till omloppen på 677 och behöver ersättas med något annat.
Jag ska försöka uttrycka mig tydligare framgent.
Först när jag skrivit klart mitt långa inlägg, började jag inse att jag kanske tolkat det hela lite fel. Nåja, vore ju slöseri med tid att inte trycka på "Posta" ändå, och se hur det går. ;D
Utan att ha full koll rakt av i minnet, undrar jag faktiskt om det åtgår extra fordon utöver de fem blå, under rusningstrafiken. Men jag är rätt säker på att det egentligen bara behövs förstärkas just mellan Rimbo och Norrtälje, vilket ju kan göras med vilken röd buss som helst, på linje 647. Att dra iväg med nån röd buss på 677 är ju också tillåtet om de blåa bussarna tagit slut, vilket Nobina gjort mer eller mindre regelbundet under hela sin avtalsperiod.
Vad skiljer 647 mot 677 på gemensam sträcka?
Har alltid undrat över det.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
677 har blå fordon (eller röda vid blåbussbrist) och där gäller alla UL-färdbevis längs hela sträckan, även mellan två hållplatser inom Stockholms län.
647 är röd, får inte trafikeras med blåbussar, och där gäller bara SL-taxa.
SL-taxa är det väl också längs hela 677?
I så fall Skiljer det ju ingenting mellan de två linjerna förutom busstyper och färger. Om jag inte minns fel så gick 647 till Arlanda tidigare.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Om man har ett gult UL-kort, eller köpt en biljett via UL-appen, kan man åka med detta på 677 t.ex från Norrtälje till Finsta eller Rimbo. Samt omvänt. Dessutom gäller SL-taxan såklart.
UL-färdbevis är inte giltiga på 647:an. Där gäller enbart SL-taxa.
Ingen direkt skillnad på busstyper idag, då det i stort sett är exakt samma slags boggivagnar på 677 och 647. Yttre lack är den enda skillnaden.
Trafikerar inte 647an några fler hållplatser längs vägen är 677an?/Ulf
Nej, det är exakt samma linjesträckning och hållplatser för 647 och 677 mellan Norrtälje och Rimbo.
Den enda nyheten för 647 från och med denna trafikstart, är att någon enstaka morgontur mot Norrtälje startar redan från hållplatsen Västertorp, i västra Rimbo tätort.
Citat från: Anders Lundén skrivet 26 augusti 2022, 17:31:01 PM
5125 TMO409 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5131 WLE503 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5135 AUP228 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
5538 RWO292 Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5539 WZO646 Volvo B8RLE 4x2/8900LE
5579 SJB565 Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5599 ZNL636 Volvo B11RLE 6x2/Carrus 9700DD NL
5605 RXG664 BYD K9U Elbuss
Noterar att Transportstyrelsen fortfarande delar ut gamla typens registreringsnummer med tre bokstäver och tre siffror.
Det sker per automatik...
Jag har tittat mer ordentligt nu sista dagarna och inte sett nån dubbeldäckare som har kvar sin skylt bak. Blir intressant när vi börjar köra likadana på 670...
Citat från: Buss-busen skrivet 30 augusti 2022, 21:40:46 PM
Noterar att Transportstyrelsen fortfarande delar ut gamla typens registreringsnummer med tre bokstäver och tre siffror.
Har det sagts att de inte ska göra det? Det vore ju onödigt att inte använda dem, när anledningen att man kompletterade med bokstav var att få fler tillgängliga kombinationer.
Igår provkördes en av Transdevs nya MAN-ledvagnar via Norrtälje busstation. Röd, i 55xx-serien, och tätortsinredning.
Kul, då får man se de snart med då troligen.