"Vilka är online" samt medlemsstatistik på Buss Snack - bra eller dåligt?!

Startat av Jessika, 13 juni 2007, 21:45:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Jag vet inte om det bara är jag som har reagerat på denna sida:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?action=who
Vad är egentligen poängen med den? Är den sidan inte lite - tja, märklig? Man kan styra själv hur mycket man vill visa av alla andra medlemsuppgifter, men här är alltså en förteckning där man kan sitta och kika exakt vad var och en av de inloggade medlemmarna håller på med.
"Erik skriver ett privat meddelande"
"Jessika tittar på inlägg det och det"
"Micke tittar på Jessikas medlemsprofil" :)
"Pelle skriver ett nytt inlägg"
o.s.v.

Det var det första. Det andra är den statistik som ligger inne i medlemsprofilen där man alltså kan gå in för var och en av medlemmarna och titta hur många inlägg de skrivit, när på dygnet de skriver inlägg, i vilka forum de skriver inlägg och exakt hur länge de har varit online. Det är detta jag menar, med min sida som exempel:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?action=profile;u=294;sa=statPanel
Är det verkligen något som är nödvändigt för alla att ta del av? Okej antal inlägg kanske eftersom det ändå hänger samman med hur många stjärnor man har, men t.ex. exakt tid som man har varit online? Känns det inte lite olustigt? Kanske bara jag som reagerar på detta, men jag tycker att dessa uppgifter enbart borde vara intressanta för administratörerna och en själv.

/Jessika

bjalle

Nödvändigt och nödvändigt men det är i alla fall inget som stör mig

Micke Asklander

Jag personligen tycker det är en vansinig sak att ha på et tforum
Själva kontaktdelen ja, men det andra om hur länge, när jag är där och vad jag läser just nu, det tycker jag går lite väl lite långt när det gäller forum.
Det är ju sådant marknadsundersökningar söker efter bland.
Det liksom dessa "fjantstjärnor" skulle jag mer än gärna såg att dom försvann.

mvh
Micke


Zella


Jessika

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2007, 22:06:43 PM
Det finns ju möjlighet att avvaktivera dessa "options" om det är så att viljan pekar åt det hållet, om det finns något behov att se vilka som är online är väl tveksamt och även statistiken, däremot kan det kanske finnas behov att kunna söka kontaktuppgifter till en viss skribent.

//Lars

Jag tycker det är bra/kul att kunna se vem som är online och även så klart att kunna hitta kontaktuppgifter. Det är helt klart en styrka med det nya forumet! :) Och det väljer man ju också själv om man vill visa eller inte. Men att veta exakt vad alla pysslar med och så denna statistik - det är det som jag tycker känns konstigt...

Milan


Niklas Bygdestam

Citat från: Micke Asklander skrivet 13 juni 2007, 22:14:07 PM
Jag personligen tycker det är en vansinig sak att ha på et tforum
Själva kontaktdelen ja, men det andra om hur länge, när jag är där och vad jag läser just nu, det tycker jag går lite väl lite långt när det gäller forum.
Det är ju sådant marknadsundersökningar söker efter bland.
Det liksom dessa "fjantstjärnor" skulle jag mer än gärna såg att dom försvann.

mvh
Micke





Jag håller med Micke. Nya Buss Snack är jätttefint. Staffan och Lars gör ett bra jobb. Att man har de här "sidoforumen" som Ordet är fritt, Lastbilsforum och Vägforum är mycket trevliga initiativ. Däremot hoppas jag att det går att ta bort de uppgifterna vad varje skribent håller på med. De här stjärnorna som visar någon sorts "status" klarar vi nog oss också egentligen bättre utan, liksom de här benämningarna Newbie, Jr. Member, Full Member och Sr. Member. Kanske finns det ett femte steg för att få 5 stjärnor? Går det att ta bort dessa "statusbenämningar" så tror jag bara att de flesta av oss skulle bli glada om det togs bort också
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Milan skrivet 13 juni 2007, 22:20:25 PM
Ta bort alla häftiga stjärnor och onödig statistik.

//Milan

Fjanteri!
Låt oss som vill ha det kvar ha det.

Tycker det är bra om man kam se om folk är online så man vet om det är nån idé att kontakta vederbörande direkt om man vill.
Är han/honb ej online så är det ingen idé att skicka meddelanden om det är brådskande.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Milan

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2007, 22:41:27 PM
Fjanteri!
Låt oss som vill ha det kvar ha det.


Jag accepterar vad du tycker! Men jag förstår det inte riktigt. Detta skall ju gå ut på att man diskuterar bussar (samt andra ämnen) Uppfyller stjärnorna någon viktig funktion tycker du? Är det så att man ska vara mer lojal mot de som har mer stjärnor än andra?
Bara en fundering.

//Milan

Bussmicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juni 2007, 22:27:46 PM


Jag håller med Micke. Nya Buss Snack är jätttefint. Staffan och Lars gör ett bra jobb. Att man har de här "sidoforumen" som Ordet är fritt, Lastbilsforum och Vägforum är mycket trevliga initiativ. Däremot hoppas jag att det går att ta bort de uppgifterna vad varje skribent håller på med. De här stjärnorna som visar någon sorts "status" klarar vi nog oss också egentligen bättre utan, liksom de här benämningarna Newbie, Jr. Member, Full Member och Sr. Member. Kanske finns det ett femte steg för att få 5 stjärnor? Går det att ta bort dessa "statusbenämningar" så tror jag bara att de flesta av oss skulle bli glada om det togs bort också

Känner du dig liten för att du inte är så aktiv i ditt skrivande?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Micke Asklander

jag personligen tycker det är en slags vuxen mobbning med dessa stjärnor eller vad det kallas (haha, han har bara gjort så många inlägg).
Man ska nog tänka till lite på alla som börjar bli intresserade och det kan finnas känsliga personer, eller personer med vissa svårigeheter i vårat samhälle och för dom kan det kännas som en mobbning (jag har några personer som skriver på landgången som har blivit graft mobbade, men känner en glädje att dom slipper liknade saker.
För dom känns det som en hets att dom inte kan leverera lika många inlägg som vissa andra.
Även den här grund statestiken som finns, vad jag gör just,(Skriver ett inlägg) är totalt ointressant.
Kontaktuppgifter ja, men resten, nej.
mvh
Micke



Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2007, 22:47:53 PM
Känner du dig liten för att du inte är så aktiv i ditt skrivande?



Nej, det har jag aldrig sagt. Dessutom känner jag mig ganska aktiv. Att jag inte kommer upp i din nivå är en helt annan sak men det bryr jag mig inte om. Men jag begriper inte varför vi ska ha olika "status" för att vi skriver olika mycket? Vad uppfyller det för funktion egentligen?

Men om du nu tittar på "statusen" så kan du se att någon administarör har redan varit och ändrat på detta, förmodligen för att de flesta av oss vill det. Benämningarna Newbie, Jr. Member, Full Member och Sr. Member är nu ersatta med Medlem och vi är nu alla fyrstjärninga oavsett om vi skriver mycket eller lite. Jag tycker att det här är mycket bättre i alla fall och tackar den som ändrat på detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Min nivå, det är ingen tävling att skriva si eller så många inlägg.
Nåja, ner med yxan, alla äro aktiva på sitt sätt och må dem få så vara.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jessika

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2007, 22:41:27 PM
Fjanteri!
Låt oss som vill ha det kvar ha det.

Tycker det är bra om man kam se om folk är online så man vet om det är nån idé att kontakta vederbörande direkt om man vill.
Är han/honb ej online så är det ingen idé att skicka meddelanden om det är brådskande.

Jag tror inte att du läste mitt inlägg ordentligt! Jag vänder mig inte emot att man kan se vilka som är online, men den sidan jag reagerade på råkade heta just "Vilka är online". Där stod det exakt vad alla inloggade medlemmar hade för sig - helt onödigt! Informationen om vilka som är online finns ju ändå tillgänglig på första sidan (och jag tycker som sagt att den infon är bra!).

djth

Citat från: Jessika skrivet 13 juni 2007, 22:59:14 PM
Jag tror inte att du läste mitt inlägg ordentligt! Jag vänder mig inte emot att man kan se vilka som är online, men den sidan jag reagerade på råkade heta just "Vilka är online". Där stod det exakt vad alla inloggade medlemmar hade för sig - helt onödigt! Informationen om vilka som är online finns ju ändå tillgänglig på första sidan (och jag tycker som sagt att den infon är bra!).
Om det känns onödigt för dig kan du väl bara låta bli att titta på det..? Eller känns det kränkande att någon vet vad du gör när du är inne och vandrar omkring på ett publikt forum? Jag tycker att det är ganska roligt.  :)