Preliminära flyttar från Grimbo till sommaren

Startat av Erling.L, 13 mars 2023, 11:48:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Fick ok att nämna flyttar som planeras till sommaren iom avtalsskifte till interrims avtal på Hisingen.

26 71xx vagnar lännar 2 till Karlstad o resten tillbaka till Stockholm

2034 - 2040 åter rill Volvo

Observera inget datum sagt och listan är preliminär
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

IvveRivve004

Vilka kommer till Karlstad? Och vilka av dem som kommer tillbaka till Stockholm blir röda eller blå?

Erling.L

Inga uppgifter om vilka individer till Karlstad eller om lackering för stockholmarna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

B8RLE

/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

joacimw


Daniel P

Hade vart intressant att veta vilket garage i Stockholm som är tänkt destination?
Vilket Keolisgarage i Stockholm har äldst bussar mogna för utbyte?
Spontant kommer jag tänka bland annat på Ramsmora på Värmdö och dess ledbussar i 60XX-serien?

virtual1

Knappast,  de är inte regionalinredda. Om inte frihamnen/tomteboda får dem så är ju Nyboda/Gubbängen troligare.

Erling.L

Ryktet säger Frihamnen o stämmer med vad en där fått till sig i att de skall få till sig
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

#8
Attans, saknar rätt många 20xx.
Då infinner sig frågan vad som ersätts i Stockholm..
Kan tänka mig att det blir en rokad,  att B9S slutligen slås ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B8RLE

#9
I blå färg, ja, de alldeles sista blir antagligen Kallhälls 739x
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

homer

Borde rimligen ersätta några 74 och 75 vagnar i Frihamnen och Fredriksdal.

IvveRivve004

Då är det väl de från 2009 isåfall. Hälften av 75xx-vagnarna i Frihamnen kan ju ersättas av 7531-45 från Gubbängen. Jag hade också tänkt att två av 40xx-vagnarna kan flyttas till Nyboda för att ersätta 3773-74 som flyttar till antingen Eriksberg (6402 och 6406 är hittills de enda röda B9S-vagnarna som fortfarande rullar där) eller Nacka/Värmdö. Jag har förresten alltid velat se MAN i Nyboda.

homer

Väldigt mycket spekulationer här...

Nacka/värmdö kommer givetvis inte få några bussar alls som saknar säkerhetsbälten då dom blir oanvändbara och svårplanerade. har också svårt att se att Nyboda skulle vilja ha 2 MAN då man inte vill ha in så udda vagnar med tanke på service och annat.


Bussfanatikern

#13
Många av dom bussar som nu rullar hos Keolis här i Götet blir ju 10 år gamla till sommaren och har då uppnått den maximala åldern. Tänker då på bussarna 2006+2010-2029, 2101-2125, 2201-2263 och 2951-2975 som ju alla är från 2013. Bussarna 2840-2850 samt 57XX har uppenbarligen fått dispens från Västtrafik eftersom dom är från 2011 och alltså redan nu är två år för gamla. Ett annat problem är ju att dom tillhör miljöklass Euro-5 vilket också ställer till det. Detta gäller dock inte gasbussarna som tydligen får rulla oavsett vilken miljöklass dom än tillhör och kanske även hybriderna i detta avseende.
Men med tanke på att man tydligen bara ska köra på ett övergångsavtal så är det väl inte omöjligt att Västtrafik kan bevilja dispens även för dessa bussar i ytterligare ett år eller två.

Bussmicke

Jag tar kameran och åker ner till Götet om 2 veckor för att fota de 20xx och 71xx som saknas i samlingen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.