Författare Ämne: Busslysen  (läst 742 gånger)

Utloggad Ola Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 118
Busslysen
« skrivet: 04 mars 2023, 14:00:27 PM »
Jag har ju varit med ett tag, men nog var strålkasterna bättre på äldre bussar. Trodde lamporna gått sönder första gången jag körde Scania Omnilink en kväll.
https://sverigesradio.se/artikel/forarnas-oro-daliga-stralkastare-pa-bussar-en-trafikfara

Utloggad Rikard

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 306
SV: Busslysen
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2023, 14:29:01 PM »
Det största problemet e att när det sitter H7 lampor i halvljusen så går de montera dem fel  då lyser de rakt ner i marken eller rakt upp i trätopparna. Var så på de omni vi hade i mölndal för keolis 25xx o 26xx. De nuvarande volvona vi kör i mölndal har de 13 Dieselbussarna oxå halogen-lampor (vet inte vilken typ) o sett flera gånger nu att de monteras fel av servicen som byter lampor.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5644
SV: Busslysen
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2023, 17:26:07 PM »
Sedan så är ett annat problem med dagens halvljus att de ofta sitter lågt ned och lätt blir smutsiga osv. Fordon som ofta rullar ute i mera glesbygdsbetonade områden förses ju därför ofta med fjärrljus mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Esbjörn

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1225
SV: Busslysen
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2023, 00:29:34 AM »
De absolut sämsta busslysen jag upplevt var halvljuset på Swebus Norrlandskustens Neoplan Megaliner. I det regniga novembermörkret fick man i 90 km/h bokstavligen sikta strax till höger om mötande bilars strålkastarljus. Neoplanerna hade halvljus i klass med månljus. Riktigt obehagligt.