Alla 13 Scaniorna var först i serien om jag förstod det rätt o var behäftade med en hel del skumma fel. Värmen gick inte stänga av, växellådan var 3 växlad o alla 13 havererade vid 40000 mil vilket skapade ett fint hål på 2x10 cm i motorkåpan på höger sida av bussen. Gasen slutade funka på grund av en givare under bromspedalen som glappade. tryckte man med klacken på bromspedalen så funkade gasen igen en stund. Fjädringen fick ibland för sig o ställa sig i alla möjliga lägen ibland max höj fram ibland max höjd på ena sidan eller bara ett hjul max utfjädrat, liksom tvärt om så att man skrapade i marken vid minsta gupp. Var någon förare som fick känningar av mögel om jag minns rätt. men så stod det ofta vatten på golvet inne i bussarna efter tvätten på kvällen. o på vintern var det is inne i bussen på golvet trots värme i luften inuti.
De var dock de snabbaste fordonen jag kört upp till 40 km/h. Tryckte du full gas från hpl så tog alla som stod upp tre steg bakåt i bussen av kraften från motorn ;-) Var jättekul vid ljussignalerna när bilarna inte hängde med.
Rikard.