Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor

Startat av Peter Bolin, 25 februari 2023, 16:53:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

Jag har förvisso inte sett verken den nya eller den gamla dispensen, men jag funderar så här..
Kan det inte vara så att Arriva/VR också hade en dispens på längd och totalvikt, men valde att göra en schablonberäkning på totalvikten på en 12-metersbuss och därefter informera till förarna att begränsningen låg på längd och antal passagerare?
Jag tänker att det underlättar en hel del eftersom väldigt få linjetrafikförare i tätort är vana att räkna på viktbegränsningar på de olika fordon de kör.

// Niclas

Ola Å

Bron håller för mycket, såg en fullängds långtradare där en gång, väger väl ca 60 ton.

Nico

Frågan är väl i vilket skick bron är i nu? Minns inte heller, har man renoverat den än eller är det fortfarande kvar på att-göra-listan hos Vaxholms kommun? Se följande länk: http://www.skargarden.se/oversyn-vantar-palsundsbron/

Om det är så att renoveringen fortfarande inte är gjord, men att kommunen hoppas på att Trafikverket ska sponsra, så tror jag risken är stor att det fortfarande kommer vara en fråga för framtiden. Trafikverket brukar inte lägga så mycket på infrastruktur de lämnat över till kommunerna att ansvara för. Om inte annat lär det knappast ligga i Trafikverkets budget rakt av. Om de senare ändå ska stå för fiolerna så försvinner ju även vitsen med att lämna över väghållaransvaret för mindre trafikerade vägsträckor till kommunerna.

Det är ju inte heller en prioriterad bro/vägsträcka  för Trafikverket. Däremot borde det vara det för Vaxholms kommun då det ju är den enda alternativa förbindelsen... vilket ju TS uppmärksammat med denna tråd. Många mindre kommuner har dock lite problem att finansiera infrastrukturprojekt (vet en annan kommun som alltid inleder med att de inte har pengar) vilket i sig är ett problem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Jag gissar att en annan bidragande faktor till begränsningarna är att kommunen och de boende i backen mellan macken och bron inte är jättesugna på att vägen används för transporter till och från Tenövarvet som ligger nära Bogesundsfästet av bron.
Det gör att kommunen nog inte gör mer än absolut nödvändigt för att hålla bron i körbart skick.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Gräns på antal resenärer kom från Keolis, vad jag hört.
Bron ska renoveras inom kort.

Att den håller för enstaka tunga fordon, säger inget egentligen. Det kan vara en frekvent användning av tunga fordon som sliter rör mycket.

Peter Bolin

När det gäller Pålsundsbron har jag gått över den en gång när jag vandrade Blå leden för några år sedan. Så här ser körbanan ut: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm#/media/File:P%C3%A5lsundsbron_IMG_5720_(6359940221).jpg. Det var lite obehagligt att gå över en så smal bro utan trottoar eller gångbana. Två normalbreda bilar borde kunna mötas på bron, men knappast två bussar eller andra större fordon.

Enligt Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm) invigdes den ursprungliga bron 1926, men sedan har bron tydligen bytts ut en gång. Det framgår dock inte vilket år det skedde. Någon som vet?

/Peter Bolin