Alternativ körväg till Vaxholm vid olyckor

Startat av Peter Bolin, 25 februari 2023, 16:53:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

I dag hade jag tänkt att åka till Gällnö för att ta vinterbilder. Planen var att åka båt från Vaxholm kl. 09.50. Till Vaxholm åkte jag med linje 670 som skulle ha ankommit Vaxholm kl. 09.34.

När jag satt på linje 670 och bussen hade passerat Arninge station fick vi reda på att det hade inträffat en svår trafikolycka vid Bullerholmen, varvid polisen beslutat att stänga av Vaxholmsvägen (väg 274) i båda körriktningarna.

Bussen jag åkte med körde till Kulla vägskäl där föraren efter en stund fick order av trafikledaren att köra tillbaka till Arninge station. Där togs bussen ur trafik, så det blev inget av med någon tur till Gällnö för min del. Vi var två på bussen som skulle med samma båt, så vi missade den båda två. Enligt Polisens webbplats var det först kl. 11.15 som Vaxholmsvägen åter öppnades för trafik.

Jag funderade på varför inte vägen över Bogesund (väg 1002) kan användas som alternativ körväg i sådan här situation. Det var en Volvodubbeldäckare insatt på linje 670. Får en sådan köra över Bogesund och Pålsundsbron? I gällande linjebeskrivning för linje 681 anges bara normalbuss som fordonskrav. Där står det ingenting om några speciella regler för Pålsundsbron.

Vad säger forumexpertisen om saken?

Hälsningar
Peter Bolin

buskörare

Det finns en viktgräns på 3,5 ton över bron. Vi har dispens, men får bara köra 12-m med max 7 resenärer i över bron. Så dd går inte.

Peter Bolin

Tack till Buskörare för svar. Jag hade på känn att Pålsundsbron och stora bussar inte är någon bra kombination.

Om jag hade uppfattat situationen lite tidigare hade kanske den andre mannen och jag som skulle med båten kunnat dela på en taxi från Kulla vägskäl och tagit den på resegarantin. Då hade vi kunnat åka vägen över Bogesund.

/Peter Bolin

buskörare

Ja, tyvärr är det ju svårt för busstrafiken när det blir totalstopp. Vilket det sällan blir, tack och lov, men ändå. Det var verkligen en ordentlig olycka, jag har sett bild på bilarna och är glad över att de inblandade klarade sig undan med livet i behåll.
Hoppas ni får fler möjligheter!

Daniel P

Är det aldrig fler än 7st resenärer på linje 681?
Vad gör ni om det blir fler än 7?

Inte trådens ursprungliga fråga, men hoppas det går bra ändå.
Tyckte att det var en intressant sak.

buskörare

Nej, det är ytterst sällan det är mer än 7 pers över bron. De flesta åker från Kulla och kliver av längs linjen, har aldrig haft med en klass från Vaxholm. De vet nog om detta. Sen är det väl tveksamt att många skulle kasta av folket, men ska vi följa reglerna som Vaxholms stad har satt upp, är det så vi ska göra.


Ulf Berlin

År det 30 år sedan hållplatsen Bullerholmen kom till(och flyttades)från Gåsvik?/Ulf

Peter Bolin

Första gången jag åkte buss till Vaxholm var på sommaren 1978. Då fanns fortfarande de gamla hållplatsskyltarna med Vaxholms Trafik AB:s logga och texten HÅLLPLATS utan hållplatsnamn kvar. Dessutom var det fortfarande den gamla slingriga vägen alldeles intill Östra Ryds kyrka som trafikerades.

Året därpå hade vägen rätats ut (och blivit lite tråkigare). Direktbussarna gick då inte längre över Rydbo. På den nya vägen var Kåktorp, senare omdöpt till Kocktorp, ny hållplats.

Det bör ha varit någon gång kring 1990 som Gåsvik drogs in och Bullerholmen tillkom. När tillkom vändslingan vid Engarn? Den fanns inte heller 1978. Var det på 1990-talet?

/Peter Bolin

Fredrik Gelin

Citat från: Daniel P skrivet 25 februari 2023, 18:33:17 PM
Är det aldrig fler än 7st resenärer på linje 681?
Vad gör ni om det blir fler än 7?

Inte trådens ursprungliga fråga, men hoppas det går bra ändå.
Tyckte att det var en intressant sak.
Som Buskörare skriver hör det till sällsyntheterna att antalet resenärer är ett problem.
Resandet på linjen är som skrivits från Stockholm till Bogesund och vice versa, till och från Vaxholm är det nog inte särskilt många som åker.
På den tiden jag jobbade på driften i Täby hände det att vi på våren fick större sällskap som ville till Bogesunds gård, detta löstes med en egen buss som körde från Kulla vsk till Bogesunds gård och vände vid parkeringen där.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Det kan vara några enstaka som ska ut och promenera, med eller utan hund. Ibland några turister som ska ut till slottet.
Men jag tror att under de 8 åren jag körde där, har jag nog aldrig haft fler än 5 över bron.
Det är nog dock en linje som mångdubblade sitt resenärantal under pandemin, gick från 0-1 i genomsnitt, till kanske 3-4 i genomsnitt. Och jag tycker nog det är fler som åker nu än innan pandemin. Men ytterst sällan fler än 7 ens på sträckan mellan Kulla och Bogesund. Bara när klasser ska ut och campa, är det fler.

KPKLB

Hej
Jag vill bara korrigera det felaktiga i denna tråd. Det finns ingen begränsning på antalet resenärer på bussarna. I alla fall inte nu när Transdev kör. Dispenser är utlagd på totalvikten.
Förövrigt kommer bron stängas av här den 13 mars-26 mars för renovering.

buskörare

Då har Transdev missat den informationen. Alt fått andra direktiv av Vaxholms kommun. Mig veterligen har Transdev inte heller gått ut med att chauffören ska fråga resenärerna om deras vikt så totalvikten inte överskrids. Transdev har faktiskt inte ens gått ut med vad den viktbegränsningen ligger på.

KPKLB

Jag har sett dispensen och det finns inget maxantal resenärer.

buskörare