För ett antal år sedan gjordes politiska besluten om med så kallad "länstrafik".
Det kom en lag om hur denna skulle bedrivas. Det blev då ett aktiebolag med primärkommuner som delägare och landsting som delägare. Samt i t ex Bohuslän kommunalförbund. I Göteborgsområdet marknadsfördes trafiken som "GL" som i praktiken ansågs vara ett företag men som i praktiken var flera stycken. Det gjordes sedan en politisk markering i form av ny ordning där landstingen var de som skötte om "länstrafiken" (läs landstingstrafik). Senare gjordes det hela om och tanken var att offentlig styrning och offentlighetsprincip skulle gälla officiellt dessutom. Alltså blev trafiken en del av landstingens göromål. Även om man sedan bytte namn till det mera intetsägande "Region".
Trafiken blev alltså en del av regionen och så i Östergötland också. De bolag som blev kvar blev ägda av regionerna och ofta var deras verksamhet en del av att balansera personalens arbeten. Alltså där togs inga beslut utan dessa togs på regionnivå. Det går att klara sig utan att omfördela pengar i ett bolag.