Jag var inne och kollade på kartbild.se över Göteborg för 1975 års flygfoton (eller, 1971 som det egentligen är ). E6:ans utbyggnadshistoria söder om älven kan jag ganska hyggligt, Tingstadstunneln invigdes 1968 och den nya vägen från tunneln anslöt provisoriskt till den gamla vägen söder om Liseberg till 1980 då motorvägen invigdes från Liseberg till Mölndals södra. Dvs det är beskrivningar som jag läst och sett bilder på, då detta är före min tid.
Döm om min förvåning när jag såg att det i Gårda gick att svänga vänster i norrgående riktning till Vädursgatan, samtidigt som man till invigningen 1968 ändå hade kostat på en tunnel under E6:an och en väg från Blekeallén med påfart norrut:
https://kartbild.com/#17/57.70377/11.99502/0x8Detta var dessutom den enda korsningen där det var möjligt att korsa vägbanan på den nya E6:an söder om älven. Tittar man på den Ekonomiska kartan från ungefär samma tid så syns det som att strecket i mitten bryts.
Jag vet om att det fanns planer för en Engelbrektsled under 1960-talet, en motorväg eller åtminstone en fyrfilig väg som ungefär skulle ha gått från Sahlgrenska till E6:an och anslutit vid Gårda. Men att ändock bygga en i sig ganska dyr tunnel för trafik på väg norrut och som rimligen inte kan ha haft så stor trafikmängd i påfarten utifrån dess placering men låta en korsning i plan finnas kvar som provisorium? Var det trafikljus för trafiken i sydgående riktning och i så fall hur länge när?