Håller helt med dig och vet att frågan även lyfts flera gånger då man inte kan skylta så ospecat på bussarna, dvs. spårtrafiken kanske har en enda angöringspunkt medan busstrafiken kan ha ett antal i närområdet och/eller inom kommunen. Vet inte hur det är i övriga landet (misstänker att det är likadant även på andra håll), men ofta har det varit så att spårtrafikfolket m.fl. haft företräde vad gäller namn och bussfolket har fått foga sig. Titta bara på underligheten som uppstod när de tidigare hållplatslägena för buss med namnet ”Sergels torg” på Klarabergsgatan blev till ”T-centralen” när man drog dit spårvägen.
Anglifieringen sedan är en styggelse, men den har nog mera berott på olika affärsintressen snarare än att trafikbolagen vill ha in det i kollektivtrafiken. Vad gäller äldre namn på stationer mm. så finns det säkert många som skulle behöva bytas/förtydligas. I synnerhet som många storstadsområden urbaniserats och behovet av mera detaljerad namngivning ökat. Just som du påpekar så är enbart kommunens namn sedan inte heller lyckat, speciellt inte om stationen ifråga ligger ganska långt från kommuncentrum (som t.ex. Nacka eller Solna), men även om det finns flera andra stationer mm. inom samma kommun. För tunnelbanan kommer ju Nacka t.ex. även ha Henriksdal och på sikt kanske det blir en förlängning till Orminge.
Här blir det ju dessutom extra kul för Nacka är ju dessutom första hållplats efter Sickla på Saltsjöbanan. Innebär att de kommer ha två ”Nacka” i framtiden. Vill även minnas att förslaget för tunnelbanan initialt var ”Nacka Forum” resp. bara ”Nacka F”, men det dödades av någon. I sak är ju detta även en säkerhetsfråga då t.ex. en räddningsinsats eller annat nog gärna vill veta mera än att de ska åka till Nacka, Solna, Barkarby eller vad nu allt heter och sedan leta när de kommer fram …