Staffan S har som sagt skrivit och även jag har förklarat.
Expressbussar är som bekant bussar som passerar vissa hållplatser. Det är utvalda ställen som bussarna trafikerar.
Hösten 1989 kom det ut vad som skulle upphandlas och efter trettonhelgen startade Blå express Kullavik-Partille (mot Brasebacken);Gul express Landvetter flygplats till Torslanda och röd express (där vissa sträckor var "vanliga" regionala linjer) expressträcka Stenungsund-Kungsbacka och vanlig sträcka Uddevalla-Henån-Stenungsund och Kungsbacka-Varberg och därtill enstaka ytterligare bitar Stenungsund-Svenshögen och Varberg-Ullared. I samband med att pendeltrafiken startade med tåg ändrades Röd express till att köra Stenungsund-Landvetter-Rävlanda istället för till Kungsbacka.
Sedan tillkom önskemål om genomgående expressbuss Onsala till Sjövik. Det var delvis skilda omr¨åden men ibland genomgående bussar. Lila express kom Skepplanda-VaFrölunda-Mölndal och tiden är cirka 1992 och 1993. Linje220 kom sedan och blev sedermera Grön express.
Så ser det inte ut idag. Det kom att ändras både linjer-orter-sträckor och fordon.
Ett tag kördes istället expressbussar på andra sträckor. Det gör det fortfarande men man har slopat benämningen färg. En orsak är att man inte vill binda speciella fordon. Dessutom är det så att huvuddelen av expressturerna är inom Göteborg.
Vad är SNU. Jo det är versaler som borde vara en versal och två gemena. Snu förkortningen de sista hundra åren för Stenungsund hos SJ.
Nu vet jag inte vilken Du menar med Gråbosnabb för det finns två olika busslinjer som är "gamma" trafik (expresstrafik brukar ibland kallas gammatrafik) . Den ena går Göteborg-Angereds kyrka-Gråbo och en annan express linje går Göteborg-Lerum-Gråbo. Marstarandsexpress kör Göteborg-Kung-älv-Ytterby-Marstrand. Jag vill minnas att det är olika entreprenörer.
Vissa saker kan vara svårt förklra. Vad är tätortstrafik,landsortstrafik,stomtrafik, snabbustrafik och expresstrafik. Ja de benämningarna är av teoretiskt slag.
Så kommer då X-trafik Inte Hälsinglands lä'nstrafik i Göteborg. Utan tätortstrafik i Göteborg som kallas expresstrafik eftersom den inte stannar på varje hållplats. I princip har den inget som helst att göra med röd-,gul och blå expresser som gick under GLAB. De tidigare expressbussarna hade andra nummer tidigare. Ibland vissa år snabbturer etc. Vissa linjer Va Frölunda-Centrum Göteborg och sedan Tuve/Östra Sjukhuset/Kallebäck var i princip express linjer liksom linje 140 ut till Klareberg.
Jag skall inte förvirra längre. Expresstrafik som är tätortstrafik i Göteobrg har fått egna linjenummer i serie med X före. Huvuddelen av fd GLAB expressbusslinjer är borta. Det går fortfarande Tjörn resp Orustexpresser. Kompletterad med Stenungsundsexpress.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering/tidtabeller/ Slå i denna !