Tamsons/SL vill donera 10 bussar till Ukraina

Startat av roggek, 19 januari 2023, 12:02:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Ur dagens DN:
https://www.dn.se/sverige/region-stockholm-skanker-ambulanser-till-ukraina/

CitatModeraternas oppositionsregionråd i Stockholm Kristoffer Tamsons vill att regionen även ska donera ett tiotal SL-bussar till Ukraina.

– När civil infrastruktur och kollektivtrafik i Ukraina görs till måltavlor för ryska raketer blir Europas uppdrag mer än bara en fråga om militärt stöd. Det är SL:s förbannade skyldighet att göra vad vi kan för att underlätta för Ukraina, säger Kristoffer Tamsons (M).

Bussarna som rullar i SL-trafiken till vardags ägs eller upphandlas normalt av de olika trafikföretagen. I samband med att bussar tas i drift så tecknas avtal kring hur länge bussarna ska köras och när de kan avskrivas. För SL:s del rullar i dag runt 2 200 bussar i länet.

Av dem äger SL drygt 100 bussar som trafikförvaltningen därmed lånar ut till olika trafikföretag. Det är bussar som Moderaterna nu vill undersöka om de går att donera till Ukraina.

– Vi lägger ett förslag i trafiknämnden nästa vecka, att till att börja med skicka ett tiotal bussar och sedan skala upp, säger Tamsons.

Ett behjärtansvärt initiativ! :) :) :)


IvveRivve004

Minst en av dem måste vara någon Keolis B9S och Omnilinkar från 2005 och 2006. De håller ju ändå på att försvinna härifrån och ersättas av VR:s vagnar.

Peter Rost

"Försvinna härifrån" - Är det Botkyrka/Eriksberg som avses?

//Peter

Camilla

Kanske är Nacka/Värmdös B9S för dom äldsta är ju 18 år nu

Nico

Man får väl se vad som händer... och idéen i sig är visserligen behjärtansvärd, men kanske riskerar att bli lite av en björntjänst. Vid understöd, bistånd etc. i fall som detta så är det dock så att man måste hålla isär somligt. T.ex. handlar det om att ge mottagaren det som mottagaren behöver, inte det man själv som givare kan undvara eller rentav vill bli av med.

De bussar som ägs av SL Finans är mer eller mindre slutkörda stads- och närtrafikvagnar och lever på lånad tid. Överlag är det då frågan hur mycket nytta dessa vagnar egentligen kan bidra med?! Kanske de mest bara kan fungera som reservdelslager. Sedan måste man fundera över var dessa vagnar i så fall ska rulla då de är lågentré-/låggolvare. Även i städerna finns det sannolikt gott om hål mm. efter bombskador och annat och ute på landsbygden är det sannolikt än värre. Minns hur en del vägar såg ut på Balkan 1999 och då var det ändå bara en bråkdel av de skador som sannolikt drabbat det ukrainska gatu- och vägnätet samt dess trafikinfrastruktur i stort.

Sedan är de flesta av de aktuella vagnarna anpassade för olika former av biodiesel, men i Ukraina lär man nog mest gå på vanlig diesel fortfarande vilket då kan ge upphov till vissa bryderier. Även en sådan sak som att fylla på kylvätska på ett korrekt vis på en Volvo B9SALE kan vara nog så svårt under mera primitiva förhållanden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Nu får vi väl se hur majoriteten i ställer sig i frågan.../Ulf

Fredrik Gelin

Enligt DN som i sin tur även hänvisar till Mitt i har regionen nu enligt trafikregionrådet Anton Fendert beslutat att skicka 14 bussar till Ukraina.
Enligt artikeln skall bussarna tidigare bland annat ha använts som ersättningsbussar för Roslagsbanan vilket får mig att tänka på de fd Örebroare som står eller åtminstone har stått i Transdevs depå i Okvista i Vallentuna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

ShayeHui

Hos Transdev Märsta så har man börjat förbereda 14 gamla bussar till försäljning. Dessa bussar har då köpts upp av SL själva för att då donera bussarna till Ukraina. Bussarna i fråga är följande:

0300 - Volvo 8500 B12BLE 2010 boggibuss
0302-0304 - Volvo 8500 B12BLE 2010 boggibussar - Dessa rullar fortfarande i linjetrafik men kommer att så småningom tas ur trafik för att avrustas och sedan även doneras till Ukraina.
0393-0396 - Scania OmniLink II 2009 ledbussar
3778, 3780, 3781 - Volvo 8500 B12BLE 2009 boggibussar
8073 - Volvo 8500 B9SALE 2008 ledbuss
8096 - Volvo 8500 B9SALE 2009 ledbuss
8097 - Volvo 8500 B9SALE 2010 ledbuss


homer

har inget emot att SL skulle skänka bort gamla bussar som inte används. men det här tycker jag är ruttet på så många plan.


SL KÖPER alltså bussar av ett privat företag och sen skänker bort dom?  i sig ingen fel men varför inte bara skicka pengar direkt? hade troligen gjort mer nytta, sen ganska ruttet av transdev att inte skänka bussarna direkt

Lars-Håkan_E

De bussar som Trafikförvaltningen själva skänker är ju sådana man redan äger och som leasas ut till entreprenören

buskörare

Njä, SL verkar inte äga alla dessa? Åtminstone 0300 ägs av Transdev.

Bussmicke

0300-0304 och 37xx kommer ju från Göteborg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern


Nico

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2023, 19:25:29 PMDe bussar som Trafikförvaltningen själva skänker är ju sådana man redan äger och som leasas ut till entreprenören.

Näh, inte om man ska tro det som sägs i media utan där handlar det om att TF köper in 14 st. äldre vagnar som gått på Transdevs ersättningstrafik för bl.a. RB. Kostnaden enligt Sveriges Radio blir då 30 000 kr/vagn, dvs. 420 000 kr totalt. Sedan finns det mera detaljerade artiklar via textmedier, bl.a. denna i Mitt i... och på flera andra håll på nätet om man gräver lite. T.ex. även denna i DN och som tyvärr nog ligger bakom en betalvägg, men ett citat är följande:

"Vad är det för bussar som skickas?

– De har bland annat fungerat som ersättningsbussar för Roslagsbanan tidigare, men kommer att göra betydligt större nytta i Ukraina, förutsatt att de uppfyller kraven, säger Anton Fendert."



Det var annars länge sedan TF köpte in vagnar för ordinarie trafik och de som finns kvar (och leasas ut) är i huvudsak en del etanoldrivna Scania Omni normalvagnar samt ett antal Volvo B9S-ledvagnar. Samtliga har i de flesta fall mer eller mindre även nått sin tekniska livslängd... med råge i vissa fall. Det är alltså tydligen inga sådana som ska skickas nu, men det var sannolikt sådana som Tamsons tänkte sig initialt.

Sedan blir det upp till MSB att bedöma skick och standard och där förutsätter jag att det finns folk som har rätt kompetens för det, dvs. så att man inte bara skickar skrot för att vissa politiker vill få stoltsera med att de skickat/gjort något.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Hoppas bussarna är i så pass gott skick att de klarar resan till Ukraina eller att de får en grundlig genomgång innan avfärd, det blir ju några mil även om man tänker sig att de skeppas Nynäshamn-Gdansk.
Gdansk-Lviv ca 75 mil, Gdansk-Kiev ca 115 mil och Gdansk-Charkiv ca 160 mil.
Ta bara en B9S och dess speciella sätt att fylla på kylvätska, det kan vara lite krångligt utan rätt utrustning framförallt om man står på vischan i ett land i krig.