De bussar som Trafikförvaltningen själva skänker är ju sådana man redan äger och som leasas ut till entreprenören.
Näh, inte om man ska tro det som sägs i media utan där handlar det om att TF köper in 14 st. äldre vagnar som gått på Transdevs ersättningstrafik för bl.a. RB. Kostnaden enligt
Sveriges Radio blir då 30 000 kr/vagn, dvs. 420 000 kr totalt. Sedan finns det mera detaljerade artiklar via textmedier, bl.a. denna i
Mitt i... och på flera andra håll på nätet om man gräver lite. T.ex. även denna i
DN och som tyvärr nog ligger bakom en betalvägg, men ett citat är följande:
"Vad är det för bussar som skickas?
– De har bland annat fungerat som ersättningsbussar för Roslagsbanan tidigare, men kommer att göra betydligt större nytta i Ukraina, förutsatt att de uppfyller kraven, säger Anton Fendert."Det var annars länge sedan TF köpte in vagnar för ordinarie trafik och de som finns kvar (och leasas ut) är i huvudsak en del etanoldrivna Scania Omni normalvagnar samt ett antal Volvo B9S-ledvagnar. Samtliga har i de flesta fall mer eller mindre även nått sin tekniska livslängd... med råge i vissa fall. Det är alltså tydligen inga sådana som ska skickas nu, men det var sannolikt sådana som Tamsons tänkte sig initialt.
Sedan blir det upp till MSB att bedöma skick och standard och där förutsätter jag att det finns folk som har rätt kompetens för det, dvs. så att man inte bara skickar skrot för att vissa politiker vill få stoltsera med att de skickat/gjort något.