Norrtäljeförarna har blivit stoppade en del, jag har sett tunga gruppen stå vid Tekniska några gånger.
Vi måste ha kortet i under körning, ersättaren till bussPC'n (hos oss, FOL-plattan) och alkolåset är kopplat till det. Norrort har en egen extern läsare, s.k. SmartCard-läsare, men den får mig veterligen inte användas i Norrtälje ens vid out-körningar.
Det är nog alt 2 som jag fått från andra än arbetsgivaren, att man kör kanske en EU-linje före lunch och sen en out-linje efter, så anser de att det rätta är att köra med kortet i färdskrivaren med skrivaren i out-läge på körningen efter lunch. Medan arbetsgivaren verkar vilja att eftersom man kört EU-linje på morgonen, ska även det efter lunch köras med färdskrivaren i "EU-läge". Vilket vissa anser inte är rätt, utan kan ge böter vid kontroll.
Det finns tjänster med en s.k. EU-rast, där man på en paus under en out-körning ska sätta färdskrivaren på rast. För att få de första 15 min av rasten, antar jag. Vet inte hur det går med färdskrivaren i out-läge?
Jag har inte kört med färdskrivare på många år, så jag är totalt okunnig.