Författare Ämne: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76  (läst 2234 gånger)

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3931
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #15 skrivet: 25 december 2022, 04:32:18 AM »
Tror snarare det handlar om bristen på kontroller. Om polisen gjorde ordentligt med kontroller även på bussar, skulle folk lära sig rätt fort.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 6007
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #16 skrivet: 25 december 2022, 13:34:35 PM »
Intressant inställning det här att det kan ske flera allvarliga dödsolyckor med bussar runtom i det egna landet, samt precis utanför huvudstadslänet, men så länge det inte skett med fordon som tillhör huvudstadslänets linjehuvudman, så behöver man varken uppmärksamma eller rätta sin verklighet efter detta.

Att olycksfordonen i Rasbo hade bälten är rätt självklart, då väl ingen gul UL-buss som beställts efter 2003 saknat bälten, vad jag känner till. Det börjar även bli rätt många år sedan de sista icke-stadsbussarna utan bälten köptes in nya till SL-trafiken. Lars-Håkan skriver 2004, vilket känns som rätt årtal. Det är snart 20 år sedan.

Var det samma inställning med bilars säkerhetsbälten, när dessa introducerades, och senare även blev lag på att använda? Att det 20 år efter lagens införande fortfarande krävdes poliskontroller och böter för att få folk att börja använda dem? Eller krävdes det reportage om bilolyckor som skett inom den egna länsgränsen?

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #17 skrivet: 25 december 2022, 13:54:47 PM »
Olyckan i Rasbo inträffade 2007, då fanns det väl många bussar utan bälten kvar i trafik?

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4879
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #18 skrivet: 25 december 2022, 19:26:01 PM »
Tror snarare det handlar om bristen på kontroller. Om polisen gjorde ordentligt med kontroller även på bussar, skulle folk lära sig rätt fort.


Olyckligt nog så är det väldigt svårt att kontrollera bältesanvändningen ombord på en buss, det krävs en ganska stor personalinsats.

Att stoppa en buss och sedan trava på för att titta vilka som inte har bältet på innebär inte att man kan lagföra någon alls, bussen står ju still då.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3931
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #19 skrivet: 26 december 2022, 04:49:12 AM »
Man får kolla när bussen rullar förstås. Vissa kan man säkert se utifrån, som i bil. Annars får man ju kliva på och åka med.
Krångligare än bil, absolut! Men väldigt svårt är det inte. Det har skett kontroller och folk har blivit bötfällda, så uppenbarligen är det fullt görbart.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #20 skrivet: 26 december 2022, 09:33:11 AM »
Var det samma inställning med bilars säkerhetsbälten, när dessa introducerades, och senare även blev lag på att använda? Att det 20 år efter lagens införande fortfarande krävdes poliskontroller och böter för att få folk att börja använda dem? Eller krävdes det reportage om bilolyckor som skett inom den egna länsgränsen?

Oh ja, det tog många år att få upp bältesanvändningen i personbilar ! Bilresenärer är nog mindre känsliga för länsgränser men mottagliga för reklam, och man gjorde flera massiva och påkostade kampanjer om nackdelarna med att inte använda bilbälte.

Av någon anledning har däremot länstrafikbolagens reklamkampanjer kring bussbälten varit extremt diskreta. Det är väl som vanligt kommunikatörerna på kommunikationsavdelningarna som stoppar allting som på minsta sätt kan antyda att det skulle gå att skada sig i länstrafiken !

20 år efter att bälteskrav i framsätet på personbilar infördes var användningen bland förare ”uppe” på 88% och 20 år efter att bälteskrav i baksätet infördes var användningen ”uppe” på 74% bland vuxna baksätespassagerare.

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/27393/Ineko.Product.RelatedFiles/2017_131_Bilbaltesanvandningen_i_Sverige_1988_2016.pdf

2020 var användningsgraden uppe på 98% totalt. Till det antar jag att bättre bilar har bidragit samt ett generationsskifte där alla är uppvuxna med bilbältet men det går kanske att läsa en del i rapporten. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1539779/FULLTEXT01.pdf

Utloggad Maven

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 243
SV: SL-buss och personbil i frontalkrock på väg 76
« Svar #21 skrivet: 26 december 2022, 19:34:37 PM »
Jag misstänker att länstrafikbolagen även ser frågan som svårkommunicerad, åtminstone i de län där resandet ibland överstiger antalet sittplatser. Det är inte helt logiskt för en vanlig resenär varför det är bötesstraff på att sitta obältat, samtidigt som det är fullt tillåtet för trafikhuvudmannen att inte anpassa trafikutbudet när det regelbundet förekommer stående.