Intressant inställning det här att det kan ske flera allvarliga dödsolyckor med bussar runtom i det egna landet, samt precis utanför huvudstadslänet, men så länge det inte skett med fordon som tillhör huvudstadslänets linjehuvudman, så behöver man varken uppmärksamma eller rätta sin verklighet efter detta.
Att olycksfordonen i Rasbo hade bälten är rätt självklart, då väl ingen gul UL-buss som beställts efter 2003 saknat bälten, vad jag känner till. Det börjar även bli rätt många år sedan de sista icke-stadsbussarna utan bälten köptes in nya till SL-trafiken. Lars-Håkan skriver 2004, vilket känns som rätt årtal. Det är snart 20 år sedan.
Var det samma inställning med bilars säkerhetsbälten, när dessa introducerades, och senare även blev lag på att använda? Att det 20 år efter lagens införande fortfarande krävdes poliskontroller och böter för att få folk att börja använda dem? Eller krävdes det reportage om bilolyckor som skett inom den egna länsgränsen?