Huvudmeny

Tuta på MAN!

Startat av wax, 09 december 2022, 16:44:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

wax

Tjena,
Är det nån mera som har reflekterat över dom otroligt mesiga signalhorn som MAN har? Låter fan som vanliga personbilar och kan inte alls kopplas till att det är en stor buss som skall fram! xD
Vilken buss har den kraftigaste signalen?

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

wax

Har inte BYD två olika signaler? En tuta och en ringklocka av nåt slag!

Jörgen

Scania har en kraftigare tuta som väl är ett starktonshorn (eller vad det heter). Åtminstone har bussarna det i SL-trafiken det iallafall.

Man kan tro att en lastbil som tutar om man inte ser vad det är för något.
Mvh: Jörgen

buskörare

Volvos är ju ännu värre.

Fredde

Scania har bra tuta, men denna börjar bli lite utsliten... :o ;D

https://youtu.be/WC2FUEmKEu8


yngrot

Har inte BYD två olika signaler? En tuta och en ringklocka av nåt slag!      Det stämmer klockan påminner  om spårvagn . Den skulle vi använda när folk gick nära bussen 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ted Selander

Som ung och litet ivrig förare på 70-talet tutade jag oftare än nuförtiden. Uppfödd på Büssing i Hornsberg skrev jag mer än en felrapport på "Tutan inger ej respekt". Rent pinsamt när när man hade en vagn som bara pep. Andra exemplar hade normal bröltuta.

wax

Haha, lol, utsliten var ordet! XD

buskörare

Tror spårvagnssignalen på BYD är specad, den finns inte på Transdevs BYD i Norrtälje hörde jag idag.

Erling.L

Kommer aldrig o glömma tutam DenOudsten bussarna

Vibrerande gott i golvet av dem
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Nico

Citat från: yngrot skrivet 10 december 2022, 07:27:54 AM
Citat från: wax skrivet 09 december 2022, 17:48:11 PM
Har inte BYD två olika signaler? En tuta och en ringklocka av nåt slag!
Det stämmer klockan påminner om spårvagn . Den skulle vi använda när folk gick nära bussen 

Citat från: buskörare skrivet 19 december 2022, 19:33:03 PM
Tror spårvagnssignalen på BYD är specad, den finns inte på Transdevs BYD i Norrtälje hörde jag idag.

Det är inte det s.k. AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) ni tänker på då när ni talar om ringklockor i BYD? Detta EU-direktiv (som i sin tur baseras på ett FN-krav om jag minns rätt) introducerades 1/7-2019 och trädde i full kraft 1/7-2021. I grund gällde ju att alla nya eldrivna fordon som togs i trafik från det senare datumet måste i hastigheter upp till 20 km/t varna sin omgivning med ljud. Det kan då vara artificiellt motorljud, ringklockor och liknande.

AVAS (tyska Wikipedia)

Elbilar ska låta – nu börjar EU-regeln att gälla (artikel i Ny Teknik)

Snart slut med ljudlösa elbilar (möjlig betalartikel i SvD)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Vad gäller ljudsignalering på tyska fordon så har de haft en viss tendens till mesighet eller vad man ska kalla det. Jämför med att även en del av deras tidigare spårfordon (även el- och diesellok) hade ganska snälla tryckluftsvisslor snarare än signalhorn/tyfon.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Det är det säkert, Transdevs ska ha ett motorljud istället.