Tack Peter. Jo, det är ungefär den sträckningen med 517 jag minns för egen del. Bodde vi den tiden på Solhöjden, alltså kullen mellan Spånga centrum (stationsområde) och Tensta. Var inte alltför sällan som man åkte just från Spånga till Kista med 517. Sollentuna var däremot inte lika intressant för redan på den tiden gick det ofta snabbare att åka med pendeln in till Karlberg och byta för att åka norrut, bl.a. då till Rotebro och OBS-varuhuset.
Har sedan inget eget minne av att 196 skulle ha gått via Hjulsta torg, men jag körde mitt första pass på 196 först 2001 och då körde vi, som F-Å, skrev inte upp till slingan. Trots att Solna, Sundbyberg och Spånga var min hemmaplan så började jag ju annars min bussförarkarriär på Nyboda. Just Hjulsta torg har dock alltid gjort en lite fundersam för det är en grym uppförsbacke för de som kliver av vid nuvarande hpl. Hjulsta på Tenstavägen. Dessutom är det långt, mer än 250 m, vilket i sig (om jag minns rätt) faktiskt inte heller är ok enligt SL:s tillgänglighetsriktlinjer för byte mellan buss/spår.