Statliga vägar med > 20 000 fordon/dygn utan att vara motorväg och exklusive de centralare delarna av storstadsområdena Stockholm och Göteborg:
E65 Svedala-Sturupsavfarten
Är på gång att bli motorväg (planerad byggstart 2024) och därefter fortsätta som 2+2-väg med planskilda korsningar till Skurup.
Norra ringen i Lund
Kommer inte att hända utifrån det du skriver i slutet av ditt inlägg (dubbel funktion som stadsgata och fjärrled, i Norra Ringens fall dessutom som reservväg till E22/E6 vid avstängningar söder om trf Lunds norra/Fjelie ). Däremot ska kommunen se till att flytta Öresundsvägens anslutning till trafikljuset mot Gunnesbo, så att det blir fyra anslutningar till Mobiliarondellen och mer av en stadsgata för Öresundsvägen (nuvarande vägen lades ut på 1960-talet när staden bokstavligen slutade vid rondellen).
E18 Karlskoga
Något som förvånade mig för ca 10 år sedan när Motala- och Sundsvallsbroprojekten gick igång var att inget motsvarande gjordes för ett broprojekt i Möckeln vid Karlskoga. Det borde vara en utmärkt kandidat till broprojekt med avgiftsfinansiering, givet projektets omfattning (ca 15km ny väg med en 2-3km lång bro över en sjö och med en brant topografi på östra sidan av sjön).
R25 Växjö
I samband med nya sjukhuset som ska byggas i Växjö vid Räppe vet jag att regionen tagit upp det som ett kompletterande projekt till det nya sjukhusprojektet att bygga hela vägen från riksväg 23 vid Räppe till riksväg 25/27 vid Fagrabäcksrondellen (11 km) som motorväg.
F.ö. när Norrleden byggdes på 1970-talet var Växjö en långt mindre stad/kommun än idag ( då cirka 60 000 invånare, idag nära 100 000). Nu vet jag inte när vägen började projekteras, men jag tror det kan ha varit så att planerarna utgick från en långt mindre befolknings- och trafikökning, dessutom räknade man nog med att den första "förbifarten" i Växjö (Mörners väg byggd på 1950-talet) skulle ta hand om mer av den lokala trafiken än vad som senare skedde (Norremark som inköps-kontors-och industriområde började planeras långt senare vad jag förstår).
E22 Norrköping
Analogt med E18/Karlskoga, en ny väg öster om Norrköping med avgiftsfinansiering för att bekosta en tunnel under Lindö kanal (ungefär mellan trf Hageby - Lindövägen-Händelö-trf Ingelsta och Herstaberg). Händelö är platsen för industrianläggningar och skulle spara en hel del för tunga transporter söderut och släppa upp området kring Hamnbron inne i stan för stadsutveckling.
Dyrt? Javisst, därav avgiftsfinansiering - Det finns redan erfarenheter av detta i Sverige. Att slippa dagens omväg över Söderleden skulle i sig spara nästan en mils körsträcka för de som ska norr-eller söder om Norrköping (E22 till E4/rv51/rv55). Även för Bråvikens trätransporter skulle det underlätta med en direkt väg söderut.
R70 Mora-Noret
E4 genom centrala Örnsköldsvik
E4 genom centrala Skellefteå
Här pratar vi verkligen om sammanblandning mellan lokal- och fjärrtrafik på samma väg. Därtill är städerna i sig målpunkter för en stort omland.
Å andra sidan borde man i sig prioritera en bro till i/vid Mora av det skälet att Noretbron är den enda bron som finns i stan, och att alternativet är att köra många mils omvägar över Våmhus-Orsa eller Leksand-Gesunda.