Den 13 januari 2022 fyllde 17405 Margit Claesson 100 år. Det verkar inte ha uppmärksammats på något av de forum jag frekventerar, så jag får göra en egen insats. I egenskap av den första kvinnliga bussföraren, första kvinnliga trafikmästaren och första kvinnliga förste trafikmästaren inom SS har hon en viktig plats i Stockholms kollektivtrafikhistoria.
Själv minns jag Margit som en färgstark trafikledare på Tunnelcentralen (TUC) under perioden 1975–1986. Hon tjänstgjorde mest på TUC 2 men kunde även jobba på TUC 1 och TUC 3 ibland. Under åren närmast dessförinnan, troligen 1972–1975, var hon trafikledare i Björknäs för 400-linjerna. Hon fick förflyttning till TUC 1975 eftersom det behövdes fler trafikledare där i samband med invigningen av bana 3.
Bildmaterialet kommer från olika källor och återges med tillstånd av Spårvägsmuseet. Fotografens namn anges där det är känt. Rätta mig gärna om något är fel.

Konduktörsutbildning, gruppbild med Margit Claesson som nummer två från vänster i främre raden, 1952 (okänd fotograf). Här började Margits karriär inom SS/SL.

Margit Claesson i okänd H15, januari 1958 (foto: Gunnar Ekelund). Bilden ska vara tagen på Margits första arbetsdag som bussförare. Det var linje 52 hon debuterade på och fick köra ett höghus. I en intervju i personaltidningen
Spårväg och Buss 1961 tyckte hon att höghusen var tunga och besvärliga.
Det väckte en hel del uppmärksamhet att en kvinna körde buss i Stockholm. En del trafikanter ville inte ens åka med och kunde vara otrevliga. Det var ytterligare några kvinnor som blev bussförare hos SS i slutet av 1950-talet, men Margit var först ut.

Margit Claesson som bussförare, mars 1958 (foto: Gunnar Ekelund). Här sitter hon bakom ratten i en H22.

Margit Claesson och okänd H22 1958 (foto: förmodligen Gunnar Ekelund eller Sven Goliath). I intervjun i
Spårväg och Buss berättade Margit att hon tyckte bäst om att köra enmansbetjänade Metropol och Capitol.

Margit Claesson och okänd H22 1958 (foto: förmodligen Gunnar Ekelund eller Sven Goliath). Här kollar hon oljan på en Capitol.

Margit Claesson som trafikmästare, mars 1963 (foto: Gunnar Ekelund). Jag tror att Margit här tjänstgjorde som det som internt kallades ”mössbas”. Sannolikt hade hon platstjänst den här dagen. Det var 1962 som Margit blev den första kvinnliga trafikmästaren hos SS.

Margit Claesson som trafikmästare, mars 1963 (foto: Gunnar Ekelund). Här samtalar hon med en trafikmästarkollega i radiobil.

Margit Claesson som trafikmästare, mars 1963 (foto: Gunnar Ekelund).

Margit Claesson vid Gullmarsplan ca 1965 (okänd fotograf). Året efter, 1966, blev Margit förste trafikmästare (ftm) och fick två streck på uniformen.
Första gången jag satte min fot på Tunnelcentralen var 1982. Margit råkade vara i tjänst på TUC 2, så jag fick mig en liten pratstund med henne.

Som avslutning länkar jag till en video som hennes kollega Lennart Ljung spelade in när Margit pensionerades 1986:
https://www.youtube.com/watch?v=dC6hT_XibVU.
Grattis på 100-årsdagen i efterskott!
Hälsningar
Peter Bolin