Finns det någon anledning att linje 175 och 178 mot Akalla kör Drumsögatan istället för Akallalänken? Sedan linje 175 tillkom är det i högtrafik 24 avgångar i vardera riktningen, om jag räknar rätt, som kläms in på denna lilla väg. Det är linje 175, 178, 517, 518 samt 567. Innan tunnelbanan invigs år 2026 bör väl ytterligare trafikutökningar hinna ske.
Drumsögatan är smal och i dåligt skick, och framförallt korsningarna med Akallalänken och Mariehamnsgatan är inte i närheten av att uppfylla RiPlan och RiGata.
Den enda anledningen som jag kan tänka mig är att trafikljuset vid korsningen Akallalänken/Mariehamnsgatan kan ge lite väntetid ibland, men där är ju oftast grönt. Busskörfältet upphör ju i korsningen Akallalänken/Drumsögatan, men det är fortfarande totalt två körfält, så den sträckan borde sällan vara köer? Skulle det vara det vid något enstaka tillfälle, så ser ju föraren det och kan välja Drumsögatan.
I motsatt riktning, mot Järfälla, är det väl mer fördel att köra Drumsögatan i och med att väntetiden i trafikljuset för vänstersväng in på Akallalänken är kort. Men trafiken skulle väl flyta mycket bättre i båda riktningar om 14 avgångar per timme försvann i ena riktningen?