Trafikförändringar T23 SL-trafiken

Startat av buskörare, 05 oktober 2022, 11:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nej, detta är en av bussarna som går på 175:an och den kommer nog inte flytta från Kallhäll inom närmaste.

Mr.7238

639 Från Hallstavik är ju de ända till Stockholm som går Hela tiden. Rimbo turerna går endast ibland till Stockholm men hela tiden på helger

igel

På 670 efterfrågades det en justering av körtiderna. Från stan har Transdev justerat upp körtiderna även i motrusningsriktning:
06:00-08:00 +2min
08:00-08:45 +1min
Sedan i eftermiddagsrusningen:
14:00-14:15 +1min
14:15-14:30 +2min
14:30-17:45 +4min
17:45-18:15 +2min
18:15-18:45 +1min

Från Vaxholm är det endast i morgonrusningen 
06:00-09:00 +(1-2)min
[Intressant, lyckades man korta av körtiden för avgången 05:27 med -3min. ]

Så hur fungerar de nya körtiderna. 

buskörare

Jag var mer ute efter en justering utanför rusningen. När de lite mer långsamtgående resenärerna åker med.
Det har gått okej, ändå. Men jag körde förvisso 2 turer med vanlig boggi då min dd inte var så arbetsvillig för dagen.

Kristofer

Och så kommer "skolturerna" på linje 648, 654 och 662 tillbaka den 19 december. Någon som är förvånad?

https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nya-avgangar-i-malsta-ranas-och-markim-fran-den-19-december/
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

#95
Ha ha ha Knappast, den ena handen vet ju inte vad den andra gör i Stockholmstrafiken..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Maven

Det måste vara något slags rekord i att backa snabbt, men majoritetsskiftet i regionstyrelsen bidrog säkert.

Ersa

Att precis alla partier, från höger till vänster, i Norrtälje och Vallentuna kommunfullmäktige protesterat öppet och väldigt högljutt mot indragningarna, är detta inte märkligt alls. Till sist måste regionpolitikerna, oavsett styre/block, lyssna på sina väldigt uppretade partivänner i de bägge kommunerna i norr.

Detta har aldrig varit en partipolitisk fråga, hur än vissa politiker kommit med löjliga och felaktiga anklagelser mot sina motståndare. Detta är en indragning som tjänstemän genomfört utan att regionpolitikerna reagerade, och det möttes av rejält motstånd från precis alla partier i de två kommunerna.

Det kanske börjar bli dags att decentralisera viktiga beslut i länets kollektivtrafik, till kommunnivå? Dagens toppstyrning är ju inte direkt imponerande.

846

En annan förändring av samma karaktär som att man ändrar sig för vissa linjer i Norrtälje och Vallentuna gäller linje 4 i stan. Man har ju en förkärlek att dra in hållplatser på stomlinjerna i syfte att få kortare körtid mellan ändhållplatserna (trots att väl knappast någon reser så) och det senaste påhittet för 4:an är att dra in bl.a. Jungfrugatan och Stadion. Jungfrugatan är (var) enda byteshållplats mellan 4:an och 54:an och Stadion ligger vid Sophiahemmet, ett sjukhus och just resande till sjukhus är väl oftare just de som kanske är lite sjuka... Mycket klagomål har det varit kring detta och vid tidtabellskiftet började 4:an stanna vid Stadion igen - däremot inte på Jungfrugatan, så de som vill byta mellan 4:an och 54:an får snällt gå 300-400 meter så att 4:an får en kortare körtid mellan Radiohuset och Gullmarsplan på säg 30 sek...

B10M

Det är i alla fall positivt att man justerar detta så snabbt, även anslutningarna i Åkersberga som någon trodde skulle ta ända till nästa tidtabellsskifte. Nu väntar vi bara på att man ska ta tillbaka de gamla linjesträckningarna helt för linjerna 646, 654, 662 och 663. Finns ingen vettig anledning att köra samma väg fram och tillbaka, känns mest som någon slags irrationell fobi för ringlinjer.

Tror knappast att det skulle bli bättre av att kommunerna tog över ansvaret. Kommuner brukar mest vara intresserade av resande innanför kommungränsen och att man ska ha snabba förbindelser till kommuncentrum (där kommunpolitikerna sitter). Är ju bara att titta på hur dåliga förbindelserna över länsgränserna på många håll i landet. Med kommunalt ansvar blir det likadant vid kommungränserna också.

Problemet handlar ju mer om att trafikförvaltningen inte har någon kompetens inom trafikplanering längre utan lämnar över det till utförarna (utom de heliga stomlinjerna). Det blir knappast bättre om varje kommun ska skaffa egen kompetens.

Ersa

Nu kördes ju 646 ofta samma väg tillbaka fram och tillbaka till Abrahasby 1975-2015, så i gällande denna linje är ringlinje på varenda avgång ändå en relativt ny idé, bara 7½ år ung. Även 653 gick ju till Lohärads kyrka, vände tillbaka där och därefter samma väg tillbaka till Syninge, så det var även gott om "tillbaka samma väg" på dem.
Gällade dessa smålinjer, inklusive 648, 654, 662 och 663 borde det ändå fattas lokala beslut om dem, baserade på vad resenärerna och de lokala invånarna önskar. Kommunerna kanske inte har den bästa kompetensen, men idag verkar den bättre jämfört med den nuvarande väldigt bristfälliga förståelsen från TF om hur befolkningen vill ha sin trafik i vissa områden. Norrtälje har åtminstone en kunnig och kompetent kommunpolitiker som arbetat med trafikplanering innan.

Maven

Problemet med att ge mer inflytande till kommunerna, utöver samordningen av kommunöverskridande linjer, är ju också att hela budgeten ligger på landstinget. Läser man kommunernas remissvar på förslagen till trafikförändringar så har de flesta kommuner oerhört svårt för att hjälpa Trafikförvaltningen att prioritera bland förslagen, utan de är konsekvent mot neddragningar och föreslår gärna ny trafik utan någon vidare konstnad/nytto-kalkyl. Om kommunerna ska få mer inflytande, utan att i grunden göra om Trafikförvaltningens finansiering, så skulle det då behöva sättas av en andel av pengarna, där beloppet är fastställt av regionen, men där kommunerna får prioritera vad det ska användas till. Det kanske vore en modell att pröva i Stockholm, Norrtälje och Södertälje, som har lite större andel av resenärerna som inte passerar kommungränsen.

846

#102
En förändring som jag själv noterade vid bussresa igår är en kraftig försämring av turtätheten för 53:an. Redan från kl. 17.30 ca - d.v.s. alltjämt rusningstrafik - så har Keolis infört 20-minuterstrafik och redan från kl. 19 så går 53:an i 30-minuterstrafik. Det är en kraftig försämring. Tidigare gick 53:an i 10-minuterstrafik under rusningen (vissa tider t.o.m. 7-minuterstrafik) men nu är det alltså som bäst 15-minuterstrafik. Vid resor från Henriksdalsberget finns även 55:an i viss utsträckning (beroende på vart man ska, men byte från 55:an till tunnelbanan i Slussen är inte enkelt eftersom 55:an stannar på ett hållplatsläge på Hornsgatan långt bort från tunnelbanan) men 55:an har också bara 30-minuterstrafik redan från kl. 18 och Keolis har lagt avgångarna på 53:an och 55:an med bara fem minuters mellanrum vilket gör att turtätheten ändå blir dålig och ankomsttiden till Slussen blir lustigt nog densamma. Om man missar 53:an som går kl. 19.02 så går nästa 53:a 19:32 medan nästa 55:a går kl. 19:27. D.v.s. trots två linjer mellan Henriksdalsberget och Slussen är det ändå 25 minuter mellan avgångarna men då 55:an har längre körtid till Slussen än 53:an så blir ankomsttiden till Slussen ändå densamma, det spelar alltså ingen roll för ankomsttiden om man i det här fallet tar 55:an kl. 19:27 eller väntar och tar 53:an 19:32.

Det är fascinerade hur mycket Keolis fått försämra bussförbindelserna till området Danviken-Henriksdalsberget utan att någon politiker reagerar. Att en linje som 53:an bara går två gånger i timmen från kl. 19 (kl. 18 på helger) är riktigt uselt.

homer

53:an mellan slussen och henriksdalsberget är ju bara en extra lyxprodukt, alla som bor lite längre upp mot kvarnholmen, finnboda, finnberget har ju bara 402:an som går med 30 minuters trafik hela lördagen och hela Söndagen

846

Är 53:an "en lyxprodukt"?? Jobbar du på Keolis, eller? Det bor ca 2000 personer på Henriksdalsberget, tycker du att det är lyx att de har en bussförbindelse? Ska de som bor där gå upp till berget tycker du, det är många trappsteg det. Att jämföra med Kvarnholmen och Finnboda är inte särskilt rättvisande då det finns SL-båt därifrån in till stan också utöver 402:an. SL-båten går i 15-minuterstrafik större delen av dagen.

53:an betjänar för övrigt inte bara Henriksdalsberget utan är också enda bussen för de som bor i området kring Karlbergsvägen mellan S:t Eriksplan och Norra Stationsgatan.

Jag tror du är ganska ensam i att tycka att det är "lyx" att ett bostadsområde med flera tusen invånare, uppe på ett berg, har en bussförbindelse.