Mercedes i Hallviken (Z)

Startat av Bussmicke, 08 september 2022, 17:56:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Föraren på linje 142 tipsade mig om en gammal buss i Hallviken som används till Loppis.
Någon som vet mer om denna buss som verkar ha blivit återinregstrerad 2020? På Transportstyrelsen såg det ut som att bussen har stått avställd sedan 1965 kan det verkligen stämma? Vad hade bussen för registreringsnummer tidigare? Idag REM35A.














//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Avställd sedan 1965 verkar inte stämma, tidigare reg. nr. AAT173 och B193 Källa SBH: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/49789

Nico

Ser onekligen lite konstigt ut på Transportstyrelsens sida. Sedan är det väl egentligen frågan om vad detta är? Karossen vågar jag mig inte på att gissa tillverkaren av, men jag får någon känsla av att det lutar mot Norge... vilket givetvis kan vara helt fel, men givet årsmodell och att den verkar vara i högertrafikutförande osv. Gissar här på att man karosserat på ett uddachassi eller byggt om en lastbil.

Tittar man i bilregistret så anges nämligen under "handelsbeteckning" att detta ska vara en LP 323 vilket sannolikt hänvisar till chassit. LP 323 var då Mercedes-Benz officiella modellbeteckning på ett lastbilschassi och/eller chassi med hytt (de modeller som var s.k. Rundliche Frontlenker) för den frambyggda versionen av typ 323. Just denna hade en sexcylindrig OM 312-motor på 100 hk, 7,5 tons totalvikt och fyra tons max lastvikt. Totalvikten som angavs ligger nära det som även anges hos Transportstyrelsen. LP hos Mercedes-Benz stod ju sedan för Lastkraftwagen Pullman, dvs. ett frambyggt lastbilschassi. Hade det varit ett bussanpassat chassi borde beteckningen istället ha varit LPO, men jag är osäker på om det förekom som typ 323. Dessa lastbilar förekom dock som möbelbilar och rentav fångtransporter och det kan ju annars ha fungerat som bas om det är något som karosserats om.

LP: Frontlenkerlastwagen, Fahrgestell oder mit Pritsche
LPO: Frontlenkerlastwagen, Fahrgestell für Omnibusaufbau



Lite värdelöst vetande i övrigt, men typ 323 såldes bara som LP 323 mellan 1961 och 1963, därefter och fram till modellens nedläggning 1970 hette den istället LP 710. Detta då Mercedes-Benz från 1963 bytte ut sina lastbilsbeteckningar från att ha den interna designkoden/typen som handelsbeteckning/modellbeteckning till ett system (som används än idag) med en tre- eller fyrsiffrig modellseriebeteckning där den första eller de två första siffrorna anger [den avrundade] totalvikten i ton och de två sista siffrorna anger ungefärligt antal hk delat med tio.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det är rätt ofta det händer att uppgifter från före 1970 blir en aning felaktiga i CBR, speciellt om det rör sig om återregistrerade fordon, och så oviktiga uppgifter om när en avställning ska ha skett för flera decennier sedan.
Redan i CBR:s barndom blev även årsmodeller på vissa forson till mera av en gissning, om t.ex släpvagnar och liknande inte hade tillräckligt tydliga uppgifter i de gamla registren, fick det ofta bli så att man 1972-73 satte 1970-01-01 som datum för första dagen i trafik i Sverige, även om fordonet kunde vara lite äldre.

Lars-Håkan_E


Bussmicke

Larvik, Ja det var väl det jag tyckte när jag såg den.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Vad jag minns så fanns det flera av samma typ som på bilden. Även i Sverige och i Göteborg. Midibussar är alltid svårt att få lönsamma.
Kanske kan Mats K svara litet för jag vill minnas Du skrivit en del om Larvik.
För de som inte vet så är Larvik en stad som ligger vid Oslofjorden. Mitt minne av Larvikskarosser är från tidigt 60 tal då ett lokalt bussbolag köpte en sådan. SJ placerade sedan en order på bussar. Dvs det är minst tre olika serier av Larvik.(661-710) Oskarshamn OAB köpte bla en i omställningsutförande som SJ tog över. Den gick på snabblinjen Småland-Göteborg och vid dagen H (55 år sedan) kom den till Borås gruppen. Slutade sedan som skolbuss i Kinna och (om jag minns rätt) omplacerad till Helsingborg.
I Göteborg hade skolförvaltningen några Larvik. Bl a en kort med MB lastbilschassie.
Jag vill inte direkt påstå att det går att se om ett chassie är avsedd för lastbil eller bussar. Min egen erfarenhet säger lite att det är svårt. Bl a måste man redan från början veta ändamål. Annars kanske man inte stansar in  chassienummer rätt. Flera Volvo-belgiska lastbilar blev ju busskarosserade. Sedan vill jag minnas att två ev tre Hinolastbilar blev bussar (en i Markaryd och en av Vest). Troligen avstods från lastbilar från Hino.
Mercedes var en gång flitiga med att försöka få lastbilar karosserade som bussar. Jag vet inte riktigt om att man nu avstår beror på att Philipsson överlät representationen till ett bolag med Eriksson,Sjövik och Volvo som delägare (senare tog tyska bolaget själv över).
Mindre midibussar kom efter Larvikskarosserna att byggas av Hino och Förerland, Ajokki med Kiitokory, Hellmark med föregångare. Det finns även några van Hoolbyggda midibussar. Det senare ledde till konflikt med Volvo.
I dag vet jag inte heller hur man ser på midibussar. Ett exemplel på mindre midibussar är att utföra en kaross på en personbilschassie(motsvarande då ju numera pb har skalkonstruktion.) Floby,Munkedal, Tingsryd mm har byggt om personbilar till mindre midibussar. Tyvärr utan att förstå att vissa komponenter måste bytas ut såsom fjädring,kardan,bromskivor.
Larvik ligger alltså tidsmässig i utförandet sent 50-tal och fram till sent 60-tal. Troligen drabbades företaget av kostnadsökningen sent 60 tal.
Ursäkta att jag brer ut mig.

Mats Karlsson

Det kom ungefär 15 sådana här bussar till Sverige åren 1963-67 på Mercedes-chassi, karosserade av Larvik. Dessutom några enstaka med VBK-kaross. Chassit hette LP323 på de första bussarna, men under 1964 byttes chassibeteckningen till LP710. I grunden var det ett lastbilschassi som nog anpassades för bussbyggnation av karossbyggaren. Efterföljarna kom att heta LP811, LP913, LP1013 osv, där de anpassades för bussbyggnation direkt från fabrik. Därför hette de LPO811, LPO913, LPO1013 osv. De blev mycket vanliga i Sverige.