Stockholm för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 02 september 2022, 20:53:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



A25 410 - en överlevare.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga fotografi.

K R

Hej!

Inspirerad av bilden på A25 410 - överlevare i och med att vagnen är bevarad på Spårvägsmuseet, tog jag fram det på videoband heminspelade tv-programmet Den sista spårvagnens sista färd,
där innerstadens spårvägsnäts hädanfärd i samband dagen H dokumenteras med Torsten Jungstedt, även känd från dåtidens Filmkrönikan, som speaker.
A25-huvudrollen innehas visserligen av vagn 456 såsom varande motorvagn i det sista tåget på linje 7 den regniga natten mellan 2-3 september 1967.

Men vår bilds 410 ses även i filmen när den som en av de övriga sista kvarvarande spårvagnarna i trafik körs ut över Skansbron
mot den definitiva ändhållplatsen för innerstadens dåvarande spårvägsnät ute vid Hammarby.

Dessa sista vagnar i trafik medförde stora skaror av folk som ville följa spårvagnarna ut till den yttersta växeln
och kanske även söka hemföra diverse mer eller mindre löst sittande souvenirer från vagnarna.

Som sagt; denna dag i Stockholm för 55 år sedan...

mvh K R

zjbus

Hej!
Vad trevligt att du har inspelningen bevarad kan tänka mig att du tittar på den ett flertal gånger i dag denna årsdag, 55 år sedan, tiden går fort.  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/H%C3%B6gertrafikm%C3%A4rke.jpg

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 03 september 2022, 10:03:57 AM
Hej!

Inspirerad av bilden på A25 410 - överlevare i och med att vagnen är bevarad på Spårvägsmuseet, tog jag fram det på videoband heminspelade tv-programmet Den sista spårvagnens sista färd,
där innerstadens spårvägsnäts hädanfärd i samband dagen H dokumenteras med Torsten Jungstedt, även känd från dåtidens Filmkrönikan, som speaker.
A25-huvudrollen innehas visserligen av vagn 456 såsom varande motorvagn i det sista tåget på linje 7 den regniga natten mellan 2-3 september 1967.

Men vår bilds 410 ses även i filmen när den som en av de övriga sista kvarvarande spårvagnarna i trafik körs ut över Skansbron
mot den definitiva ändhållplatsen för innerstadens dåvarande spårvägsnät ute vid Hammarby.

Var det inte det programmet där de fejkade en annan A25 i Högdalen till att bli 456? Den riktiga 456 var ju sist in till Hammarby vilket väl innebar att den var först ut till Högdalen och skroten. När de sen skulle ut dit och filma 456 så var den redan skrotad. Det gavs väl en hint av Torsten att det var lite fusk.

Jag stod i regnet vid Skansbron men kunde hoppa på 456 och åka den sista biten till Hammarbyinfarten.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Enligt mina noteringar var 456 och 984 på linje 7 tur fyra sista mustangtåget ut till Hammarby.

//Peter

K R

#6
Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2022, 15:52:28 PM
Var det inte det programmet där de fejkade en annan A25 i Högdalen till att bli 456?
Mvh Gunnar

Hej!

Jo, så var det!
Konduktören på 456 tog sig ut till skrotplatsen efter en eller några dagar för att skruva loss och ta med sig Rökning förbjuden-skylten från 456 som ett minne.
Men vagn 460 fick då uppträda som vagn 456 och hade fått anbringat en felaktig 456-märkning vid mittdörren, med 6:an i det äldre kantigare typsnittet.
När han till en början rundar vänstra framhörnet på A25:an kan man där tydligt avläsa... 460!

mvh K R

Gunnar D



Torde vara vid hpl Södermannagatan på väg mot Hammarbyhallen.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga foto, så det kördes alltså spårvagn på första högertrafikdagen, det var förstås före kl. 5?

K R

Hej!

Sista turen på linje 7 (tur 4) lämnade Bellmansro på Djurgården kl 00:31 den 3 september och avvek från ordinarie linjesträckning vid Nybroplan för att där vika vänster in på Hamngatan
och sedan via Norrmalmstorg, Slussen, Ringvägen osv. ta sig över Skansbron ut till Hammarby såsom ingående vagn.

Föraren av 456 hette f ö Rune Skoglöf, efter dagen H fortsatte han att verka som tunneltågförare inom SL. Spårvagnstågets (A25 456 + B25 984) två konduktörer,
som jag vill minnas hette Folke och Hildur, övergick även de till andra uppgifter inom SL, i deras fall som bussförare resp. spärrvakt i T-banan.

mvh K R

Gunnar D

Tack K R, för din ofta kompletterande info!
Personalen kände här säkert av sin historiska uppgift och kanske är de med oss ännu.

Mvh Gunnar