Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken

Startat av Ersa, 07 augusti 2022, 18:12:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Suck, med eller utan 25 års branscherfarenhet så vet jag väl att företagen måste spara, givetvis blir det till viss del på personalens bekostnad. Det kommer alltid att uppstå situationer där personalen retar sig på någon förändring, dessa är oftast relaterade till någon besparing. När det går bra för samhället kommer det också alltid att finnas möjligheter att byta jobb för den som är trött på skiftjobb och besparingar, det går inte att stoppa flykten från sämre betalda jobb genom att höja kostnaderna för allt i hela samhället.

Du kan inte jämföra någonting med Stockholmståg, det var ett företag som hade ett enda kontrakt, det bildades för att köra det kontraktet och avvecklades när de förlorade nästa upphandling. Deras budgetutrymme styrdes helt och hållet av det kontraktet och där hade de bra förspänt eftersom SL ställde höga krav på kvalitet och att de kunde lägga ett smart och välavägt anbud p.g.a erfarenheten från Citypendeln. Alla omdömen om Stockholmståg är i praktiken omdömen om själva kontraktet, sen hade de kanske trevliga och duktiga chefer också, det är lättare att ha det när man inte har ett anorektiskt avtal som man går back på från första dan.


BSB101

Om man har lagt ett anbud som man går back från första dagen kanske man inte borde lagt anbudet? Det är helt frivilligt att lägga dåliga anbud men då ska man inte bli förvånad att det är svårt att hitta personal/få nöjd personal.

Knut

Man ser ofte anbud som går i minus ved oppstart, det er jo endel kostnader med oppstart osv. Noen selskap tar med i beregningen at det kan bli endringer under anbudet som gjør at man tjener penger på dette i løpet av perioden.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

För att än en gång återknyta till startinlägget om Uppsala län, fanns det en artikel i dagens UNT (3 september) där det berättades att mellan den 4 och 14 augusti ställdes i snitt 60 avgångar per dygn in. Efter den 15 augusti fram till idag, har mellan 100 och 180 avgångar per dygn ställts in. Huvudsakligen pga personalbrist. Detta enligt offentliga uppgifter som UNT begärt ut från regionen.
I dagarna går även Keolis ut med att man söker ett 30-tal nya heltidsanställda förare till sin UL-trafik.


Buzzlover

Efter alla dessa problem med både tågen och bussarna som har varit ihålliga nu börjar man ju undra hur långt Region Uppsala tycker att detta kan gå? Snart kan man ju tycka att både Keolis och Mälartåg åker ut ur avtalen för avtalsbrott?
Dessutom är Keolis problem lite själv skapta, man nobbade en del förare vid trafikstart istället för att ta över alla som inte motsatte sig (följa LAS även om det inte var ett krav från Regionen) så i Keolis fall vill jag nästan säga att dom får skylla sig själva lite också, dessutom undrar jag hur många som kommer vilja stanna kvar också, har fått höra att det finns väldigt mycket 12 - 13 timmars pass som precis går under den maximala 11 timmar 30 minuters körtiden.

Hoppas verkligen dom löser problematiken dock då åtminstone jag tycker väldigt mycket om lyftet i Vagnparken Keolis gjort.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

#36
Samtidigt löser man ju ingenting av grundproblemet, att förare saknas, genom att säga upp hela eller delar av avtalet med Keolis. Oavsett operatör kvarstår ju branschens problem med att yrkena helt enkelt inte är attraktiva.
I närliggande Norrtälje tog Transdev över alla förare, enligt avtal, och nu när alla semestrar är över, är det fortfarande rätt omfattande personalbrist.

buskörare

Det brukar ju alltid sluta en drös förare vid övertagande, framförallt timanställda som inte orkar med kommande krångel och även fasta som passat på att byta innan. I norrort har Arriva omplacerat många förare till andra Arrivadepåer, vissa har passat på att söka ny anställning i andra områden.

Lars-Håkan_E

Citat från: Buzzlover skrivet 04 september 2022, 15:26:27 PM
Efter alla dessa problem med både tågen och bussarna som har varit ihålliga nu börjar man ju undra hur långt Region Uppsala tycker att detta kan gå? Snart kan man ju tycka att både Keolis och Mälartåg åker ut ur avtalen för avtalsbrott?
Dessutom är Keolis problem lite själv skapta, man nobbade en del förare vid trafikstart istället för att ta över alla som inte motsatte sig (följa LAS även om det inte var ett krav från Regionen) så i Keolis fall vill jag nästan säga att dom får skylla sig själva lite också, dessutom undrar jag hur många som kommer vilja stanna kvar också, har fått höra att det finns väldigt mycket 12 - 13 timmars pass som precis går under den maximala 11 timmar 30 minuters körtiden.

Hoppas verkligen dom löser problematiken dock då åtminstone jag tycker väldigt mycket om lyftet i Vagnparken Keolis gjort.

Var hittar du möjligheten att ta ut 11 ½ timmars körtid?

Buzzlover

10h - 10h 30min var det visst, men ändå rätt mycket i dom flesta tjänster.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Det beror ju på om ni behöver använda skrivare eller ej.

Om svaret är ja så är det 9 timmars körtid och 10 timmar 2 ggr/vecka

OBS! Körtid, inte arbetstid


Ersa


Bältes-Assar

Det där är väl egentligen för att MTR / Mälartåg har sån brist på lokförare att det inte går några tåg.

Ersa

Alltså passar artikeln perfekt, under trådens rubrik.

Ersa

Problemen ser ut att fortsätta på samma nivå.

Skolelever trötta på sena bussar: "Fått frånvaro några dagar".
https://sverigesradio.se/artikel/skolelever-trotta-pa-sena-bussar-fatt-franvaro-nagra-dagar