Det du beskriver, med tillbakalockade förare är ju en tidsperiod vi haft i sisådär 2½ år, som just nu håller på att ta slut. Rent personalmässigt hade linjetrafien rätt bra tider under pandemin, i form att förare från närliggande branscher, t.ex turistbuss- och rederibussbranschen tillfälligt återvände till den linjetrafik de har koll på, men även D-kortinnehavare från helt andra branscher kom på gästspel, som t.ex från Arlanda. Så under våren och sommarsemestern 2020-2021 var det rätt gott ställt för linjetrafiken, utan kriser och inställda avgångar.
Denna vår och sommars inställda avgångar tyder på att det ser värre ut, då de rent generellt sämre tiderna i form av pandemin, nu definitivt är över och den under pandemin gästspelande personalen nu går tillbaka till sina dåvarande jobb.
Nu gäller det för linjetrafikbranschen att försöka göra sig attraktiv. Hur nu det ska gå, då de nya operatörernas nya avtal rent ekonomiskt kräver att man går precis efter avtal, och inte bjuder till något mer än så. Inga specialtjänater och inga lönebonusar.
Man kan givetvis fokusera på de som inte får andra jobb. Om man vill köra kvaliteten och säkerheten fullständigt i botten, och få ersättningstrafiknivå i alla områden...