Det här är väl ett slags mellanting mellan "Busstrafik" och "Ordet är fritt", men lägger den här eftersom BRT-lösning eller "låta det vara som det är" också finns som förslag. Är det fel så är det fritt för moderator eller admin att flytta på det
Nu har ju staten erbjudit 2 miljarder till Uppsala kommun för bygge av spårväg mellan Centralstationen-Rosendal-Gottsunda-Ultuna, samt till Bergsbrunna (och den pendeltågsstation som planeras byggas där). Samtidigt finns det en del röster för en BRT (Bus Rapid Transit)-lösning eller att låta bli att investera. Om jag förstått erbjudandet rätt är detta under förutsättning att "Sydöstra staden" med 21500 bostäder byggs, vilket i sin tur också är en förutsättning för fyrspår hela vägen från Stockholm till Uppsala.
Själv anser väl jag, trots min absoluta kärlek till bussar, att spårväg är den bästa lösningen. I rusningen är ju centrala Uppsala redan igenkorkat med bussar åt alla håll, och att konvertera en av de tyngst belastade linjerna till spårväg (samt att öppna upp en station i Bergsbrunna som avlastar Uppsala C) skulle nog kunna lösa en stor del av problemen. Således är inte fler stadsbussar, i mina ögon, någon rimlig lösning.
BRT föreslås som en billigare lösning än spårväg, men frågan är varför man, om man ändå skall bygga upp ny infrastruktur i form av särskilda plattformar och särskilda bussfiler, inte går all-in och bygger spårväg som ökar kapaciteten ännu mer. Dessutom bedöms inte BRT vara tillräckligt för att nå upp till framtida behov, vilket inte heller låter lovande (om Uppsala skall fortsätta växa i samma takt som nu).
Är lite förvånad att diskussionen inte lyfts på forumet i nutiden, med tanke på de många åsikter i frågan som florerar särskilt på FB och lokalmedia (främst UNT). Jag kanske har missat viktiga detaljer, så det är fritt fram för den som är bättre insatt att rätta mig. Kan också tänka mig att det finns en och annan här som hellre ser bussar än spårväg. Så vad tycker ni?