Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?

Startat av herren123, 11 april 2022, 08:29:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

herren123

Hej vilka tillverkar gasbussar för landsbygdstrafik?  Scania är den jag känner till




Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.

Erol


AO

Varken Solaris eller Man har gasbussar med lågentré i sina nya modellprogram. Däremot så verkar det fortfarande gå att beställa den äldre versionen av Man Lion city med lågentré och gasdrift. MAN har dock låtit meddela att deras nya modell Lions city med lågentré och boggi ej kommer finnas med gasdrift. Samma sak gällande Solaris som bara kommer ha eldrift på sin version.


Lars-Håkan_E

Om med landsbygd menas bussar med normalgolv så är det väl enbart Scania som erbjuder den lösningen

buskörare

Landsbyggd är väl mycket lågentre idag. Åtminstone i större delen av landet?

herren123

Tack för svar! Anledningen att jag undrar är att i det nya avtalet i Kronoberg så ska det vara gas
bussar till största del.

Lars-Håkan_E

I Kronoberg är det väl liksom i Kalmar stora delar normalgolvade bussar

buskörare

Där ser man. Med hiss för rullstolar och sånt då, eller?


buskörare

Okej. Trodde sånt var vanligare i norra delarna, här i mellansverige går det mesta åt låggolv/lågentre även på landsbyggden.



AO

Iveco Crossway finns i 12 meter lågentre med gasdrift men ej gasdrift och boggi.

Buzzlover

Precis som bilden ovanför anger finns Scanias Interlink i gasutförande, Gasdrift kommer fortfarande vara ett alternativ även efter den stora upprustningen som Interlink serien får nu, läs mer här:
https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/press-releases/press-release-detail-page.html/4168616-new-scania-interlink-is-launched

Samt Iveco Crossway som andra skrivit också, går redan några på gasdrift uppe i Skellefteå hos Skellefteå Buss.

Mer finns säkert men dessa är dom Normalgolvs-modellerna jag kom på.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Eftersom Iveco:n enbart finns som tvåaxlig fungerar det inte riktigt där en treaxlig buss med normalgolv krävs, där har nog Scania fortfarande "monopol"