Transdevs bussar på SL 676 och 677

Startat av AO, 02 februari 2022, 15:01:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Kommer 676 att fortsatt trafikeras med dubbeldäckare? Vad för slags fordon kommer 677 att trafikeras med?

Buzzlover

Volvo 9700DD har Transdev beställt för trafik på 670 samt 676, 677 är oklar det kanske Ersa har mer insikt i.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Inget är officiellt bekräftat för 677, men en gissning som återkommer är båa MAN ledvagnar. Lion's City som lågentréledvagn kanske? Nu är ju halvtomma ledvagnar ganska onödiga på en linje som har färre resenärer än röda 639, samt har begränsad framkomlighet med drivsnö vintertid på gärdena runtom Gottröra vintertid, men det kanske är ett huvudmannakrav att man måste ha ledvagnar på stomlinjer?
Det kommer då att bli röda MAN ledvagnar på andra långa linjer som bl.a 637 och 639 (till/från Hallstavik).

Gano

MAN har ingen lågentré ledbuss. Blir det ledbussar blir det i praktiken stadsbussar med bälten.

buskörare

Tror man köpt likadana som Råsta har. Dvs låggolv, hybrid.

Ersa

Rena stadsbussar med låggolv är ju inget som kommer passa speciellt bra in på den 1½ timme långa 677:an, där resenärerna idag förväntar sig en högre standard/komfort i framtiden, jämfört med dagens B9S. Det kanske är dags för Trafikförvaltningen att själva se över sina fordonskrav, om det nu kommer bli deras krav som kan leda till både sämre komfort och sämre framkomlighet med "släpvagnsdriften".

buskörare

Vi kör ju den fast äldre variant på 670 hela dagarna. Mina resenärer  är generellt rätt "onöjda" med dessa bussar, de skramlade sönder på ett drygt år och stolarna i våra är inte sköna för längre turer. Sätter man i ordentliga stolar, kan det nog bli lite bättre.
Samma komfort som en höggolvad, lär man dock aldrig få.

Buzzlover

Man får väl hoppas att det satsas på bättre komfort, i dagsläget tror jag det bara är Scania som erbjuder regions-ledbussar
https://www.scania.com/se/sv/home/products/buses-and-coaches/urban-transport-operations/scania-citywide-le.html
Scania Citywide LE går att får i Ledbuss variant och sätena på dom som håller på att levereras idag till diverse avtal ser ändå rätt bekväma ut och det finns möjlighet att luta sätena om företaget väljer den extrakostnaden.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Bussarna är ju redan beställda, så lär inte bli nått annat närmsta åren.

Ersa

Jag har ingen koll på vad som tillverkas i ledvagsväg nuförtiden, men hade inte Solaris en lågentréledvagn i sitt utbud för några få år sedan?
Nu är ju Solaris och Scania ändå inte aktuellt för det nordvästra nya stora trafikområdet, då bussarna som sagt är beställda, och dessa blir Volvo, MAN samt VDL.

toddetoddelito

Trist om 677an skall få stadsbussar. Känns verkligen som att kraven som ställs inte är rätt för Norrtälje. Tänker också på andra långa linjer som körs med en hel del ledbussar, t ex 637an eller 639an. Skall de också köras med MAN-ledbussar a la Norrort eller Råsta?

Hade hellre sett Scania, liknande de Citywide som kör i Märsta. De har ju kanske inte den bästa komforten heller sett ur passagerarperspektiv, men åtminstone bättre än vad MAN har de gånger jag åkt 670, där man blir lycklig om det kommer en Scania Omnilink. Sen har jag noll koll på tekniska data och sådant, utan det är bara mina egna erfarenheter.

Däremot finner jag att MANs bussar passar i stads- och närförortstrafik. De sväljer väldigt många människor, och in- och utflödet är bra. Men långa skärgårdslinjer känns mer tveksamt, men det är mitt tycke.

Ersa

Enligt vad jag förstått ska alla ledvagnarna i Nordost bestå av enbart MAN, ja.

buskörare

Det man beställt är Volvo och MAN. Åtminstone vad man gått ut med att man köpt nytt. Volvo i form av dubbeldäckare, och boggi/kortvagn. Och MAN ledvagn. Det kommer väl troligen några äldre från andra håll med, men vad jag läst jär, är det bara VDLoch ev Volvo man pratat om då. Märsta har väl Scania-leder, men än så länge vet vi ju inte mycket. Norrtäljes förare kan ju ta upp det med Transdev och kolla hur man tänkt.

Ersa

Blå boogievagnar på 15 meter, oavsett tillverkare, är den typ som skulle passa bäst på 677. Dvs samma busstyp som körts på de flesta andra motsvarande UL-linjer i många år. Keolis hade ju två blålackade 15-meters fd Södermanlandsvagnar på 677 sina sista år i Norrtälje, och det fungerade bra.
Egentligen borde linjen återgå till rött, då man skulle kunna skifta bussarna mera. Eller rentav återgå ännu längre tillbaka, till UL-regi, åtminstone mellan Uppsala och Långhundra-Åby, medan 677 styrs om till Arlanda med boogievagnar.

Gano

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2022, 20:09:55 PM
Jag har ingen koll på vad som tillverkas i ledvagsväg nuförtiden, men hade inte Solaris en lågentréledvagn i sitt utbud för några få år sedan?
Nu är ju Solaris och Scania ändå inte aktuellt för det nordvästra nya stora trafikområdet, då bussarna som sagt är beställda, och dessa blir Volvo, MAN samt VDL.

I dagsläget är det bara Scania som erbjuder ledvagn i lågentré-utförande. Väldigt märkligt att man inte köpte det, men beställningen kan vi inte göra mycket med idag. Både gamla generationen Citywide och den nya har ledbussar i lågentré.